شناسهٔ خبر: 36530181 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

راه‌اندازهای الکتریکی ایران‌ساخت مانع خروج 2 میلیون دلار ارز شد

موتورهای الکتریکی در انواع و توان‌های مختلف سهم زیادی از مصرف برق در دنیا را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

 

موتورهای الکتریکی صنعتی برای راه‌اندازی به یک دستگاه راه‌انداز نیاز دارند. به عبارت دیگر، دستگاه مترجمی که فرمان‌های الکترونیکی و یا مکانیکی را برای موتور قابل فهم کند.

 

این دستگاه‌های الکترونیکی در اصطلاح صنعتی به «درایوهای الکتریکی» معروف هستند. دستگاهی که هدایت و کنترل موتور الکتریکی را به عهده دارد.

 

محمد شمالی مدیرعامل شرکت «سنابرق توان»در تولید درایوهای صنعتی می گوید: هر موتور الکتریکی که در هر جایی از صنعت کاربرد داشته باشد نیاز به یک دستگاه واسطی برای راه‌اندازی و مدیریت نیازمند است که این دستگاه « درایو صنعتی » نام دارد.

 

به گفته این فعال کارآفرین، موتور الکتریکی کاربرد بسیاری در صنعت دارد. این کاربرد می تواند در تاسیسات نفتی، جرثقیل، خودرو الکتریکی، آسانسور و تجهیزات پزشکی و بسیاری دیگری از صنایع  باشد.

 

شمالی درباره وظایف درایو الکتریکی اشاره کرد و افزود: کنترل گشتاور موتور، کنترل سرعت موتور، ولتاژ و جریان از جمله وظایف یک درایو الکتریکی است.

 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سنابرق توان، ادامه داد: درایو الکتریکی از طریق پردازنده مرکزی، تمامی فرامینی که موتور الکتریکی باید انجام دهد را دریافت می کند. طراحی، برنامه ریزی و ساخت این دستگاه به صورت 100 درصد توسط شرکت «شرکت فنی و مهندسی سنابرق توان» صورت گرفته است.

 

وی به صادرات این محصول دانش‌بنیان به چند کشور اشاره کرد و گفت: محصول این شرکت به صورت غیرمستقیم به کشورهایی همچون: گرجستان، آذربایجان، عراق و تاجیکستان صادر شده است. و امیدواریم در سال جاری این صادرات به صورت مستقیم از طریق ایران صورت پذیرد.

 

به گفته شمالی با تولید این محصول دانش‌بنیان، از خروج 2 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.

 

شمالی، به میزان اشتغالزایی که با ساخت این دستگاه صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی خط تولید این دستگاه برای 50 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.

 

وی از رقابت‌پذیری کیفیت و قیمت این محصول ایران‌ساخت گفت و ادامه داد: قیمت تمام شده این محصول در کشور یک سوم قیمت نمونه‌های مشابه خارجی است و این محصول از نظر کیفیت، با نمونه مشابه خارجی آن قابل رقابت است.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/

 

اخبار مرتبط:

× موتورهاي الکتریکی نسل جدید توسعه می‌یابد

×کانکتورهاي الکتريکي زیردریایی و کشتی تولید شد

×فناوری طراحی و ساخت رله‌های حفاظتی شبکه‌های برق در کشور بومی‌سازی شد

×فناوری بازسازی قطعات داغ توربین‌های گازی به داخل کشور رسید

×نقشه راه توسعه فناوری خودروهای هیبریدی عملیاتی می‌شود

 

نظر شما