شناسهٔ خبر: 36529869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جدال پاکستان و هند بر سر کشمیر، این بار در کامبوج

اسلام آباد - ایرنا - هند و پاکستان از زمان تشدید تنش ها بر سر کشمیر در بسیاری از مجامع منطقه ای و بین المللی یکدیگر را به باد انتقاد گرفته و جدال سیاسیون دو کشور همیشه ماجراساز بوده است و این بار دعوای سیاسی رقبای شبه قاره به کامبوج رسید.

صاحب‌خبر -

شهر «پنوم پن» پایتخت کامبوج کشوری در جنوب شرقی آسیا میزبان نشست آسیا اقیانوسیه بود جایی که اعضای هیات های پارلمانی پاکستان و هند در آن حضور داشتند.

جدال هیات های دو کشور زمانی ظاهر شد که «قاسم خان» سوری نائب رئیس مجلس پاکستان و رئیس هیات این کشور در نشست کامبوج در بخش هایی از سخنرانی خود به اوضاع کشمیر اشاره کرد و دولت هند را به باد انتقاد گرفت.

سخنان نماینده پاکستان واکنش تند رئیس هیات هندی را در برداشت تا جایی که نماینده هند با نزدیک شدن به محل سخنرانی، سعی کرد تا جلوی سخنرانی نائب رئیس مجلس پاکستان را بگیرد.

واکنش نماینده هند همزمان باعث ورود ماموران امنیتی به صحنه شد که سپس منجر به درگیری نسبی نماینده با ماموران و هدایت وی به خارج از محل اجلاس شد.

روابط پاکستان با هند از زمان لغو امتیازات خاص کشمیر از سوی دولت دهلی نو وارد دور شدیدی از تنش ها شده است. اسلام آباد در واکنش تند به این تصمیم،  روابط با هند به عنوان رقیب سنتی خود را به پایین ترین سطح رساند و در  گام های بعدی تجارت و حمل و نقل با این کشور را قطع و سفیر هند را نیز اخراج کرد.

حدود ۱۰۷ روز پیش نخست وزیر هند از تصمیم این کشور برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

نظر شما