شناسهٔ خبر: 36529673 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در گرگان؛

نشست کتاب‌خوان ویژه فرهیختگان گلستانی برگزار شد

به مناسبت بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی و در نشستی به‌همت و همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی استان گلستان، نشست کتاب‌خوان ویژه فرهیختگان گلستانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، نشست کتاب‌خوان ویژه فرهیختگان گلستانی با حضور عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و آخوند میرزاعلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان و جمعی از مسئولان، نویسندگان، استادان دانشگاه و پیشکسوتان و فعالان فرهنگی و ادبی، شامگاه دوشنبه 26 آبان‌ماه در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی میرفندرسکی برپا شد.

در ابتدای نشست آخوند میرزاعلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان با تبریک فرارسیدن هفته کتاب و اشاره به اینکه قرآن کلام الهی و معجزه پیامبر، خود بهترین کتاب است، گفت: باید با کتاب مأنوس شویم و برای نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه بیشتر تلاش کنیم. مطالعه و کتاب‌خوانی در افزایش آگاهی و معلومات مؤثر است و باید بدانیم بهترین وسیله انتقال فرهنگ و میراث فرهنگی، کتاب است.

در ادامه، هدایت‌الله امینیان مدیر انتشارات نارنجستان و عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس به‌عنوان یکی از 4 فرهیخته‌ای که در این نشست به حاضران کتاب معرفی کردند، یک داستانی تخیلی از «اسکار وایلد»، نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس ایرلندی قرن نوزدهمی با عنوان «پرنس شاد» با ترجمه «شایلین پرواز» و تصویرگری «مهدیه محمودی» که هر دو از هنرمندان گلستانی هستند، معرفی کرد.

امینیان با اشاره به اینکه این کتاب را در سال 96 و در 40 صفحه رنگی قطع خشتی و شمارگان 1000 جلد در انتشارات خودش منتشر کرده، گفت: «پرنس شاد» قصه مجسمه‌ای است از جنس طلا که در مرکز شهری قرار گرفته و پرستویی که از شمال به جنوب در حال مهاجرت است، در مسیر پرواز خود به این مجسمه برخورد می‌کند و مجسمه از او می‌خواهد که طلاها و جواهراتی را که روی آن کارشده، به دست نیازمندان برساند؛ پرستو علی‌رغم اینکه باید برای زمستان‌گذرانی به مهاجرت خود ادامه دهد، حاضر به همکاری می‌شود و درنهایت به دلیل اینکه فصل سرما فرامی‌رسد، زیر پای مجسمه می‌میرد و مجسمه هم به دلیل اینکه دیگر تزیینی ندارد و صورت و فرم نامناسبی پیدا کرده، با تصمیم مسئولان شهر، پایین کشیده می‌شود.
 

 
وی تصریح کرد: قصه‌ی این کتاب مصور، درواقع داستانی تخیلی درباره مهربانی است که با زبانی ساده و روان برای گروه‌های سنی (ب) و (ج) نوشته شده است. داستان این کتاب زبانی ساده دارد که نویسنده در آن از ملاقات یک پرستو با مجسمه‌ای می‌نویسد که همگان آن را با نام «شاهزاده خوشبخت» می‌شناسند، اما این شاهزاده هیچ‌گاه در واقعیت خوشبختی را تجربه نکرده است. تندیس این شاهزاده در میدان اصلی شهر نصب و به یاقوت سرخ و بدنه‌ای از جنس طلا مزین شده بود. به همین دلیل بود که مردم این تندیس را اسطوره خوشبختی می‌دانستند. فقط پرستویی که هر از چند گاهی برای استراحت روی آن می‌نشست، متوجه گریه‌های شاهزاده می‌شد.

امینیان در ادامه کمی درباره اسکار وایلد، نویسنده سرشناس ایرلندی، گفت: وایلد، از چهره‌های شاخص ادبی دهه پایانی سده نوزدهم است و سخن از ایـن دوره اثرگذار در ادبیات این كشور، بدون ذكر نام او ناممكن اسـت. بااین‌وجود، او در زمان حیات خودش، نویسنده‌ای گمنام بود كه در صورتی که «رابـرت راس»، اولـین ویراستار مجموعه آثار وی در قرن بیـستم تلاش مجدانه‌ای برای معرفی او انجام نمی‌داد، قطعاً او امروز در زمره چهرهای فراموش‌شده به‌حساب می‌آمد.

در ادامه نشست کتاب‌خوان فرهیختگان، «راضیه پهلوانی» دانش‌آموخته پهلوانی و مدیر و مسئول فنی مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی خرد در شهرستان گرگان، کتاب «رفتاردرمانی دیالکتیکی برای تنظیم هیجان‌ها و رفتارهای ناشی از آن» به قلم «ملانی گوردون شیتز» و ترجمه «شیرین ایزدی» و «مهناز غیاثی» را که به‌همت انتشارات ارجمند منتشر شده است، معرفی کرد.

وی درباره این کتاب، گفت: «درمان‌های شناختی» یکی از امواج درمانی بسیار پرکاربرد است و به‌عنوان یک درمان اصلی شناخته می‌شود. در درمان‌های شناختی فرد بافکری که با هیجان‌های خودش چالش می‌کند. مثلاً وقتی هیجان خشم را در حال تجربه است، با آن فکر چالش می‌کند و یک فرد را به‌عنوان بی‌طرف در نظر می‌گیرد و افکارش را با وی به اشتراک می‌گذارد و متوجه می‌شود خطای فکرش در کدام قسمت از موقعیت رفتاری بوده است. گونه دیگر موج‌درمانی، ذهن آگاهی است. این کتاب قدیمی‌ترین درمان‌ها را با جدیدترین‌ها تلفیق کرده و خواننده را به نتایج خوب و کاربردی می‌رساند.
 

 
وی ضمن اشاره مبسوط به مقوله «رفتاردرمانی» و «هیجانات مثبت و منفی»، گفت: این کتاب به ما کمک می‌کند که در وهله اول هیجانات خود را بشناسیم و بعد آن‌ها را تعدیل کنیم. هیجانات گاهی نمی‌گذارند که ما آن انتظاراتی را که در زندگی روزمره از خودمان داریم، برآورده کنیم که در این کتاب با تمرین‌هایی درباره این موضوع روبه‌رو می‌شویم. همه انسان‌ها به‌صورت خودکار بعضی از هیجان‌ها را به یک‌شکلی از خانواده‌هایشان آموزش دیده‌اند؛ درنتیجه وقتی خودمان هستیم، باید آن را در خودمان شناسایی و تعدیل و متعارف بکنیم.

در ادامه «رضا یازرلو» دانش آموخته جامعه‌شناسی و رییس دانشگاه پیام نور گنبد کاووس، کتابی تخصصی با عنوان «نظریه‌های جرم شناسی» به قلم «توماس وینفری» نویسنده آمریکایی با ترجمه «سیدرضا افتخاری» را که به‌همت دانشگاه آزاد و همکاری نشر مرندیز منتشر شده است و به گفته خودش با توجه به شرایط و اوضاع احوال کنونی جامعه نیاز است مطالعه شود، در نشست کتاب‌خوان فرهیختگان معرفی کرد.

یازرلو گفت: اگر نگاهی به آسیب‌ها و جرایم در جامعه در طی یکی دو دهه گذشته داشته باشیم، می‌بینیم که آمار و ارقام مربوط به جرایم رشدی قابل توجه داشته است و این آمارها صرفاً مربوط به افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی نیست و جسته‌و‌گریخته این جرایم را در بین تحصیل کردگان هم شاهد هستیم.

وی در ادامه با اشاره به چرایی و نحوه شکل‌گیری نظریه‌ها و رویکرد‌های جامعه شناسی در حوزه جرم، گفت: این کتاب درباره جرم‌شناسی، جنایت و اساساً سیاست‌های آن است و نگاه‌های نقادانه‌ای دارد و پاسخی به این سوال می‌دهد که انسان‌ها چرا دست به رفتارهای دژمونی می‌زنند. نویسنده هر بار از یک زاویه به این مسائل نگاه می‌کند و گوشه‌ای از هر پدیده را نمایش می‌دهد.

یازرلو افزود: رشته جرم شناسی یک رشته کلی است که در تعریفی ساده علم و مطالعه جرم از زوایای مختلف است و با توجه به هر رویکردی چون روان‌شناسی، پزشکی و... تعریف می‌شود. این کتاب کاربردی در 9 فصل با دو مقدمه تهیه شده که می‌توان به یادگیری اجتماعی،سازمان اجتماعی و فرآیند‌های اجتماعی اشاره کرد.
 

 
سپس «محمود » مدیر انتشارات پیک ریحان و موسسه فرهنگی میرداماد گرگان، کتاب «نیم ساعت تا شهادت» را که به خاطرات جانباز دفاع مقدس حاج علی جعفری نصرآبادی اختصاص دارد و به‌کوشش و انتشارات خودش در شمارگان هزار نسخه منتشر شده است، برای معرفی در نشست کتابخوان عرضه کرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه و تدوین تاریخ به‌ویژه دوره هشت سال دفاع مقدس، گفت: عمده کتاب‌های منتشره در این حوزه سال‌ها اختصاص داشت، به بعضی از فرماندهان جنگ و افراد محوری در آن دوران و کمتر به سایر افراد پرداخته می‌شد و من با شناخت، در این میان به سراغ فردی رفتم که انصافاً زیر خط فقر بود و با این شرایط در سن حدود 14 سالگی احساس تکلیف کرد و در تمام ایامی که در جبهه بود، همواره به عنوان نیرویی رزمنده فعالیت می‌کرد و در نهایت با مجروحیت، جانبازی 70 درصد شد.

خواجه نژاد افزود: از آنجا که من با وی مرتب در ارتباط بودم، بعضاً نکاتی را مطرح می‌کرد که نشان و زاویه یک رزمنده در سطوح پایین جبهه بود که واقعا جالب و ارزشمند بود اما چون خودش اهل نوشتن نبود، چند جلسه‌ای را به مصاحبه با وی ترتیب دادم و به‌دور از هرگونه اضافه‌نویسی، مختصر و کوتاه و روان تحریر شود.

وی درباره نام اثر که برگرفته از بخشی از خاطرات این جانباز است، گفت: زمانی که مجروح شده بود و در اتاق عمل به سر می‌برد، جمله‌ای از دکتر جراح خود می‌شنید که فقط نیم ساعت مانده بود که کشته شود و به شهادت برسد.
 

 
در بخش پایانی نشست عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و قدردانی از حضور بخشی از فرهیختگان استان در این نشست، گفت: باعث افتخار ماست که مُشرّف به دینی هستیم که برای علم و خدمات علمی و پژوهشی توجه و ارزش قائل است و معجزه‌ای به نام قرآن داریم که کتابی جاویدان است و راهنمای کمال دنیا و آخرت محسوب می‌شود.

کشمیری افزود: متاسفانه در حال حاضر بسیار درگیر فضای مجازی شده‌ایم که کتاب کمی ارزش خود را به‌ویژه در بین جوانان از دست داده و ما باید در کنار یکدیگر بیاندیشیم و چاره‌اندیشی کنیم که چگونه می‌توانیم انگیزه خواندن و آن «حال خوش خواندن» را که دوستداران کتاب از کودکی آن را درک کرده‌اند، به نسل آینده انتقال دهیم. اگر ما خودمان با کتاب مانوس باشیم، بی‌شک کودکان هم تحت تاثیر علاقه مند و کتابخوان خواهند شد.

یادآوری می‌شود، در پایان نشست کتابخوان فرهیختگان به رسم تکریم و یادبود به معرفی‌کنندگان کتاب به رسم یادبود و تکریم لوح تقدیر و هدایایی اهدا شد.

نظر شما