شناسهٔ خبر: 36529346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رصد تحرکات انتخاباتی

لیست‌ها و سرلیست‌ها؛ چالش این روزهای جریان‌های سیاسی

تهران- ایرنا- جریان‌های سیاسی کشور در ایام باقی مانده به مرحله ثبت نام کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هنوز با اما و اگرهای درون جناحی خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ ارائه لیستی واحد که بیشترین جذابیت را برای به مشارکت طلبیدن مردم و برگزاری انتخابات پرشور داشته باشد، هدف اصلی این روزهای جناح‌های سیاسی کشور است.

بررسی فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور نشان می‌دهد در حالی که اصلاح‌طلبان هنوز بر سر طرح سرا(سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان) به اجماع نرسیده‌اند، بحث هایی را  درباره سرلیستی پیگیری می‌کنند. در این میان زمزمه‌هایی نیز در خصوص احتمال چند سرلیستی به گوش می‌رسد.

اصولگرایان نیز که در تکاپوی ایجاد وحدت حداکثری بوده و درباره انشقاق طیف‌هایی چون پایداری‌ها گمانه‌زنی می‌کنند،‌ مدعی هستند که دغدغه سرلیستی را ندارند و حرف و حدیث‌ها در این باره استراتژی اصلاح‌طلبان برای تفرقه‌اندازی در جریان اصولگرایی است!

اردوگاه اصلاح‌طلبان

محمد عطریانفر در گفت و گو با  تارنمای خبرآنلاین: اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان آرای خاکستری را در انتخابات ۹۸ جذب کنند باید لیستی معرفی کنند که متفاوت و قابل توجه باشد که در این میان سرلیست‌ها می‌تواند موثر باشد و این همان نکته‌ای است که بسیار حائز  اهمیت است.وضعیت، موانع و راهبردهای انتخاباتی

محمد عطریانفر از اعضای شورای مرکزی حزبی کارگزاران درباره اهمیت موضوع لیست و سرلیستی در شرایط امروز به تارنمای خبرآنلاین می‌گوید: امروز در میان مردم از عملکرد نمایندگان مجلس نارضایتی‌هایی وجود دارد که بر اساس آن اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان آرای خاکستری را در انتخابات ۹۸ جذب کنند باید لیستی معرفی کنند که متفاوت و قابل توجه باشد که در این میان سرلیست‌ها می‌تواند موثر باشد و این همان نکته‌ای است که بسیار حائز  اهمیت است. یعنی اگر بخواهیم این آراء خاکستری را جذب کنیم باید از حوزه نفوذ نیروهای انتخاب شونده استفاده کنند که این افراد شامل افراد مطرح و شاخصی هستند که سابقه‌ سیاسی آنها مشخص است و می‌توانند در گذشته و حال تاثیر گذار باشند.

وی در ادامه ضمن اشاره به روند تعیین صلاحیت این اشخاص و احتمال رد آن‌ها از سوی شورای نگهبان متذکر شد:‌ تا زمان اعلام نظر شورای نگهبان نمی‌توانیم درباره سرلیست اصلاح‌طلبان سخن به میان بیاوریم.او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال چند سرلیست برای لیست اصلاح‌طلبان وجود دارد گفت: نمی‌توان برای یک لیست دو یا چند سر لیست نمی‌تواند وجود داشته باشد و به لحاظ منطقی هم نمی‌توانیم چنین پیش‌فرضی را قائل شویم. این صحبت مانند این است که بگوییم یک مربع سه ضلع دارد.

براساس این گزارش  هرچند عطریانفر به طور قطع مسئله چند سرلیست بودن لیست اصلاح طلبان را رد می‌کند اما گویا چندان هم دور از ذهن نیست و از صحبت‌های مرتضی مبلغ، نماینده مجلس پنجم و از اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری این احتمال برداشت می‌شود. او به خبرآنلاین می‌گوید: باید انتخابات شروع بشود و افراد ثبت‌نام کنند و بعد لیست مشخص شود و پس از آن تصمیم‌گیری شود که آیا چند سرلیست داشته باشد یا نه. امروز چون کسی ثبت نام نکرده است نمی‌توان اظهار نظر کرد که چه کسانی سرلیست می‌شوند موضوع سرلیستی مربوط به مرحله آخر می‌شود که هنوز مشخص نیست.

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان (سرا) که از اخیرا کلیات آن در شورای سیاست‌گذاری به تصویب رسید، گفت: ما به عنوان حزب پیشروی اصلاحات در ابتدا با این طرح اعلام مخالفت کردیم ولی با توجه به اینکه مسئولان شورای سیاست‌گذاری تعدیلی در این طرح ایجاد کردند، ما نیز نظراتمان نسبت به این طرح کمی تعدیل شد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه تاکنون تنها کلیات این طرح به تصویب رسیده و باید دید که آیا در جزئیات اشکالاتی که ما به طرح داشتیم، برطرف می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که این طرح را آسیب پذیر می‌کند،‌ ایرادات فنی سامانه سرا است که این امکان را برای هکرها فراهم می‌کند که بتوانند به اطلاعات موجود در این سامانه دست پیدا کنند. یکی دیگر از مسائلی که جای ابهام دارد، زمان آغاز بکار سامانه سرا است و هنوز مشخص نیست که آیا قرار است این سامانه پیش از احراز صلاحیت‌های شورای نگهبان اجرا می‌شود یا پس از این مرحله.

محمدرضا راه چمنی، دبیرکل حزب وحدت و همکاری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص طرح سرا گفت: حدود ۱۵ حزب اصلاح‌طلب با این طرح مخالفت کردند و به نظر من این طرح قابلیت اجرایی نخواهد داشت.او تصریح کرد: تنها مزیتی که این طرح می‌تواند داشته باشد، بها دادن به لایه‌های پایینی اصلاحات و مشارکت دادن آنها در انتخاب نامزدها است که می‌تواند انگیزه‌ای در لایه‌های پایینی ایجاد کند.دبیرکل حزب وحدت و همکاری تأکید کرد: هنوز جزئیات این طرح مطرح نشده و به تصویب نرسیده است، اما به نظرم طرح مناسبی برای این دوره از انتخابات نیست و قابلیت اجرایی ندارد.

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درخصوص آخرین موضع حزب متبوع خود در رابطه با سامانه سرا  به تارنمای فرارو گفت:‌ ما از هر اصلاحی در رفتار اصلاح‌طلبان استقبال می‌کنیم. خود این پدیده حکایت از این دارد که در گذشته اتفاقاتی افتاده، که پاسخگو و رافع مشکلات ما نبوده، یعنی ما در لیست بستن، در گزینشگری، در چینش نیروهای شورای عالی و امور مشابه دچار مشکل بوده ایم که انتقاداتی را در پی داشته است... اگر بپذیریم که در گذشته شورای عالی، در حوزه‌های گزینش، ساماندهی آراء و ارتباط با بدنه و امثال این‌ها مشکلات زیادی داشته و طرح آمده است که آن مشکلات را از بین ببرد، آن وقت باید بررسی کنیم که این طرح کدام بخش از مشکلات را هدف قرار داده و چگونه می‌خواهد آن‌ها را از بین ببرد.

به گفته وی یکی از آن مشکلات گذشته و هنوز پابرجا، اندک‌سالاری بوده است. این جماعت اندک سال‌ها بر اردوگاه اصلاح‌طلبان سالاری می‌کردند، یعنی به جای آن‌ها حرف می‌زدند، نقد می‌کردند، انتخاب می‌کردند، انتقاد می‌کردند و الان به آن رسیده‌اند... ولی اگر قرار باشد الان به مساله برگردیم، باید بگوییم که آن نقایص و آن اشکالات از بین نرفته‌اند، لباس جدیدی پوشیده‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود:‌ یکی از ایرادهای مهم این کار مدیریت از بالا به پایین قضیه است، یعنی این بدنه اصلاح‌طلبان نیست که شورای عالی را انتخاب می‌کند، این شورای عالی است که بدنه مخاطب خودش را انتخاب می‌کند. یعنی شورای عالی مطالبه اصلاح‌طلبان که مشارکت بدنه در تصمیمات کلان است را دور می‌زند.

اردوگاه اصولگرایان

حسین کنعانی‌مقدم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین: در واقع گروه‌های اصولگرایی شبیه گروه سمفونیکی هستند که هر کدام ساز مشخصی در دست دارند، اما نت‌ها طوری است که با هم موسیقی زیبایی را می‌نوازیم. حالا اگر قرار باشد یک گروهی ساز ناکوک بنوازد و کار گروهی را مختل کند،‌ حتماً خودش مجبور به تحمل حاشیه‌نشینی و انزوا خواهد شد.وضعیت و سیاست‌های انتخاباتی

حسین کنعانی‌مقدم، دبیر کل حزب سبز ایران، در گفت و گو با اعتمادآنلاین درباره اظهارات مرتضی آقاتهرانی مبنی بر مخالفت با پدرخواندگی در شورای وحدت اصولگریان گفت: با توجه به اینکه جامعه روحانیت مبارز بحث نظارت و داوری مناسبات شورای وحدت اصولگرایان را بر عهده گرفته است، طبیعتاً جایی برای نگرانی و تشکیک وجود ندارد. دبیر کل حزب سبز ایران ادامه داد: در واقع گروه‌های اصولگرایی شبیه گروه سمفونیکی هستند که هر کدام ساز مشخصی در دست دارند، اما نت‌ها طوری است که با هم موسیقی زیبایی را می‌نوازیم. حالا اگر قرار باشد یک گروهی ساز ناکوک بنوازد و کار گروهی را مختل کند،‌ حتماً خودش مجبور به تحمل حاشیه‌نشینی و انزوا خواهد شد.

او متذکر شد: اصولگرایان در یک دهه گذشته فضایی توأم با انشقاق را تجربه کرده و طبعاً در چند انتخابات نتوانسته‌اند شرایط مطلوبی ببینند. در انتخابات پیش رو اگر گروه‌ها به بهانه‌های مختلف بخواهند در کار شورای وحدت سنگ‌اندازی کنند،‌ انتخابات را واگذار خواهیم کرد و در نتیجه از اجرایی کردن برنامه‌هایی که برای خروج کشور از بحران داریم باز خواهیم ماند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد عدم حضور جبهه پایداری در شورای ائتلاف اظهار کرد: نشنیده‌ام جبهه پایداری صحبتی مبنی بر ورود مسقلانه به انتخابات داشته باشند. جبهه پایدرای در حال حاضر در شورای ائتلاف حضور ندارد اما جلساتی متعدددی با جامعه روحانیت مبارز و اعضای شورای ائتلاف داشته است، جبهه پایداری ارائه لیست مستقل را هیچ گاه مطرح نکرده است.

کریمی اصفهانی از چهره‌های اصولگرا، با تاکید براینکه شورای وحدت نباید به سمت سهم دهی به طیف هایی چون پایداری پیش برود، به خبرآنلاین گفت: اگر با سازوکاری پیش بروند که به جای سهم‌خواهی، شایسته سالاری را ملاک عمل قرار دهند، این بهترین کار خواهد بود، اما باید در عمل این گفته‌ها درک شود. اینکه در شعار بگویند این کار را می‌کنند و سهم‌خواهی نخواهند شد، درست نیست. یکی از آفت‌های گروه‌های سیاسی همین سهم‌خواهی است. اگر در بیان بگویند که خواهان سهم‌خواهی نیستند، اما در عمل اینگونه نباشد، طبیعی است آن نتیجه‌ای که از وحدت می‌خواهند بگیرند، به دست نمی‌آید.

به گزارش تارنمای خبرآنلاین، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مکان این تارنما برگزار شد، در خصوص وضعیت پایداری ها و احتمال حضور احمدی نژاد در انتخابات گفت: آقای احمدی نژاد انکار می‌کند ولی منتسب به اصولگراها هستند، ما هنوز هم که هنوز باید پاسخ بسیاری از کارهایی که ایشان کردند را بدهیم در حالی که واقعیت قضیه این است که احمدی نژاد از همان اول می‌گفتند من اصولگرا هستم، اما این اصولگراها را قبول ندارم، ممکن است یک گروه سومی باشند. اما بدنه جامعه هنوز متاسفانه فرقی بین اصولگرایان احمدی نژاد، پایداری و این ها فرقی حس نمی کند بنابراین اگر جریان احمدی نژاد فعال باشد به عنوان جریان سوم نیست بلکه به عنوان بیرون آمده از بین همان دو جریان است.

باهنر تاکید کرد: نکته دوم اینکه فکر می کنم افرادی که می خواهند با برخی حرف های احمدی نژاد وارد مجلس شوند قاعدتا ممکن است فقط نذر کرده باشند که وارد مجلس شوند اما اینکه بیایند و وفادار بمانند و فراکسیون قدرتمند تحت فراکسیون اجمدی نژاد شکل گیرد قطعا چنین اتفاقی حتما نمی افتد.وی در پاسخ به این سوال که آیا جبهه پایداری برای انتخابات اسفندماه لیست مستقل خواهد داد یا خیر گفت: تصور من این است که جبهه پایداری اختلاف نظری با شورای ائتلاف داشته باشد و نظراتش را هم بگویید و آن را هم رسانه‌ای کند اما تحلیل من این است که در تهران دو لیست از اصولگرایان در نمی آید و نهایتا به یک لیست منجر می‌شود.باهنر همچنین درباره احتمال پیوند بین پایداری ها و احمدی نژاد، گفت: بعید می دانم این اتفاق بیفتد. پایداری ها الان وضعیتی ندارند که مسئولیت کار مشترک با احمدی نژاد را بپذیرند. علاقه ای ندارند و تا جایی که مطلع هستیم ارتباط قوی نیست.

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، همچنین در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم،‌ درباره اخبار ضد و نقیضی که در روزهای اخیر درباره کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری رئیس مجلس مطرح می‌شود، گفت:‌ خود ایشان خیلی مایل نیست که کاندیدا شود ولی بنده تصور می‌کنم که ایشان باید در انتخابات آتی کاندیدا شود. وی در پاسخ به اینکه اگر آقای لاریجانی تصمیم به نامزدی در انتخابات بگیرد، از چه شهری کاندیدا می‌شود، تصریح کرد: اگر قصد حضور در انتخابات را داشته باشند، احتمالا از همان شهر قم است و  در این رابطه  شهر دیگری مطرح نیست.

در جریان رقیب چه می گذرد؟

نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در گفت و گو با تارنمای راه دانا اظهار داشت: مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در دوم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد، به کسانی رای خواهند داد که در طول چهار سال به فکر مردم، معیشت، مسکن و همچنین اشتغال بودند. شبکه های مجازی، رسانه ملی، رادیو و... سطح آگاهی مردم را بالا برده است.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مردم در انتخابات آتی مجلس به فراکسیون امید اعتماد خواهند کرد؟ گفت: رای مردم و انتخاب آنها مشخص خواهد کرد که مردم از عملکرد فراکسیون امید در طول چهار سال رضایت دارند یا خیر.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر سرلیستی اصولگرایان مدعی شد: معتقدم گمانه‌زنی‌های مطرح شده در رسانه‌ها استراتژی اصلاح طلبان برای تفرقه‌اندازی در جریان اصولگرایی است.

نظر شما