شناسهٔ خبر: 36528766 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رهبر جمهوری‌خواهان سنا: ترامپ از معترضان هنگ‌کنگ علنا حمایت کند

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا طی سخنرانی در صحن این مجلس، حمایت علنی ترامپ از اعتراضات ضد چینی در هنگ‌کنگ را خواستار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارشدترین سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به رغم هشدارهای چین به غربی‌ها در خصوص دخالت در امور هنگ‌کنگ، با سخنرانی در صحن این مجلس بر لزوم حمایت علنی رئیس‌جمهور آمریکا از «معترضان هنگ‌کنگ» تاکید کرده است.

به گزارش «هیل»، «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنای آمریکا که چندی قبل در واکنش به ناآرامی‌ها و اعتراضات خشونت‌آمیز در هنگ‌کنگ، پکن را به مقابله با «دموکراسی و آزادی در هنگ‌کنگ» متهم کرده بود، طی سخنرانی روز گذشته در صحن سنا خطاب به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور هم حزبی خود گفت: «من این رئیس‌جمهور را تشویق می‌کنم که با صدای بلند درباره هنگ‌کنگ صحبت کند».

ارشدترین سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در صحن سنا، معترضان ضد چینی در هنگ‌کنگ را «مردان و زنان شجاع» توصیف کرد و از دولت ترامپ خواست «استقلال» این منطقه از چین را به عنوان یکی از مسائل مهم و اولویت‌دار دیپلماسی دوجانبه واشنگتن در قبال پکن قرار دهد.

مک کانل همچنین با اتهام‌زدن به چین و  برخی مسئولان حامی پکن در هنگ‌کنگ به «نقض حقوق بشر»، خواستار استفاده آمریکا از سلاح تحریم شده است.

رهبر اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه ضمن اعلام حمایتش از تصویب مصوبات تازه برای تحریم «عاملان نقض حقوق بشر در هنگ‌کنگ» گفت، «دولت (ترامپ) برای انجام اقدامات بیشتر، نیازی به صبر کردن ندارد چرا که همین حالا هم  ابزارهای قدرتمندی در اختیار دولت قرار دارد و من قویا حامی استفاده از این ابزارها هستم».

میچ مک کانل که همسر «الین لن چائو» وزیر حمل و نقل آمریکا است، پیش از این هم مکرر علیه چین موضعگیری کرده بود. چائو که متولد چین تایپه و از پدر و مادری چینی است، سال ۱۹۶۱ و در سن هشت سالگی به آمریکا مهاجرت کرده بود.


مک کانل و همسرش «الین چائو» وزیر حمل و نقل آمریکا

اشاره رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه به طرح‌های جدید در هنگ‌کنگ پس از آن صورت گرفته که «جیم ریش» رهبر جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا به همراه «مارکو روبیو» دیگر سناتور جمهوری‌خواه از مک کانل خواسته بودند که علنا از تصویب طرح‌های تازه ضد چینی در سنا درباره هنگ‌کنگ حمایت کند.

ادامه حمایت‌های واشنگتن از معترضان هنگ کنگ در حالی انجام شده که اخیراً گزارش‌ها نشان می‌دهد معترضان از پنجشنبه هفته گذشته، با استفاده از تیر و کمان، نیروهای امنیتی را مورد حمله قرار می‌دهند و چندی قبل هم یک هنگ‌کنگی حامی چین را زنده زنده سوزاندند.

طبق این گزارش‌ها، در نتیجه اقدامات معترضان هنگ کنگ، شهری با جمعیت ۷.۵ میلیون نفر با هرج و مرج بی‌سابقه‌ای در زمینه رفت و آمد روبرو شده است و از طرف دیگر، معترضان، مهمات خود را از سنگ‌انداز و کوکتل مولوتوف به تیر و کمان‌هایی ارتقا داده‌اند که از باشگاه‌های ورزشی برداشته‌اند.

از ماه ژوئن‌ (اواخر خرداد ماه)، منطقه نیمه مختار هنگ کنگ به صحنه آشوب تبدیل شده است و معترضانی که ابتدا به لایحه استرداد مجرمین به دولت مرکزی چین اعتراض داشتند، هم‌اکنون با لغو این لایحه همچنان به اعتراضات خشونت‌آمیز خود ادامه می‌دهند و خواستار آزادی‌های بیشتر شده‌اند و برای دولت شرط‌گذاری کرده‌اند.

معترضان هنگ‌کنگ با زدن نقاب‌ بر صورت، اقدامات خرابکارانه‌ای را در سطح شهر انجام می‌دهند و به اموال دولتی و خصوصی آسیب وارد می‌کنند و نیروهای امنیتی و ساختمان‌های دولتی را مورد حملات خود قرار می‌دهند.

معترضان هنگ کنگ هم‌اکنون خواستار جدایی کامل از چین شده‌اند و در مقابل نیز دولت چین نیز به کشورهای غربی و به طور خاص آمریکا و بریتانیا در خصوص دامن زدن به اعتراضات هنگ کنگ هشدار داده و خواستار توقف مداخله در امور هنگ کنگ شده است.

انتهای پیام/م

نظر شما