شناسهٔ خبر: 36528707 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

چین: فقط ما می‌توانیم درباره قانون اساسی هنگ‌کنگ حکم دهیم

دولت چین در بیانیه‌ای تاکید کرد تنها پکن حق دارد درباره مسائل مرتبط به قانون اساسی در هنگ‌کنگ اظهارنظر کند و تصمیم دیوان عالی هنگ‌کنگ که ممنوعیت استفاده معترضان ضد دولتی از ماسک را لغو کرده است، محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین از ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ‌ بیانیه دولت چین احتمالا هنگ‌کنگ را بیش از پیش در بحران فرو می‌برد؛ هنگ‌کنگی که ماه‌هاست با اعتراضات خشونت‌آمیز روبروست و این قطب مالی را به صحنه جنگ تبدیل کرده است.

ممنوعیت استفاده معترضان از ماسک صورت، اکتبر اجرایی شد؛ زمانی که رهبر حامی پکن این دولت‌شهر، برای اولین بار پس از بیش از ۵۰ سال، قانونی متعلق به دوره استعماری را احیا کرد. این حرکت، چالش حقوقی مهمی برای دولت‌شهر هنگ‌کنگ از زمان بازگشت کنترل آن به چین در ۱۹۹۷ به شمار می‌رود.

دیوان عالی هنگ‌کنگ دوشنبه ۲۷ آبان حکم داد، ممنوعیت استفاده از ماسک مغایر قانون اساسی است. اما پکن گفت این شاخه قضایی این منطقه اداری ویژه، فراتر از اختیاراتش عمل کرده است.

ژانگ تیه‌وی، سخنگوی پارلمان چین گفت تنها این نهاد حق دارد اظهارنظر کند که آیا قانونی مطابق قانون اساسی هنگ‌کنگ هست یا خیر.

او افزود: «هیچ نهاد دیگری حق ندارد قضاوت یا تصمیم‌گیری داشته باشد. این حکم به شدت حاکمیت مدیر اجرایی هنگ‌کنگ و این دولت‌شهر را تضعیف می‌کند.» 

این مقام چین همچنین تاکید کرد که ممکن است این نهاد اقداماتی را در نظر بگیرد. او بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت: «ما در حال بررسی گزینه‌های مرتبط هستیم و گزینه‌هایی از سوی برخی از نمایندگان ارائه شده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما