شناسهٔ خبر: 36528145 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد ۱۱۸ درصدی ارزش معاملات بورس تهران در سال جاری

کیش - ایرنا- مدیرعامل شرکت بورس تهران با اشاره به رشد ۱۱۸ درصدی ارزش معاملات بورس تهران در سال جاری، گفت: ارزش بازار بورس به یک هزار و ۱۲۰ تریلیون تومان رسیده که حکایت از رشدی ۶۴ درصدی دارد.

صاحب‌خبر -

«علی صحرایی» امروز(سه شنبه) در حاشیه نشستی خبری در نمایشگاه بانک، ‌بورس و بیمه کیش، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تا کنون با رشد قابل توجهی همراه بوده،‌ ادامه داد: شاخص بورس نسبت به ابتدای سال با رشدی ۱۷۶ هزار واحدی رو به رو بوده است.  

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا امروز شاخص بازار اول ۶۶ درصد رشد را تجربه کرده، ‌افزود: شاخص بازار دوم ۸۱ درصد و شاخص هموزن ۱۶۸ درصد رشد را نشان می‌دهد که این موضوع حکایت از رشد بیشتر این دو شاخص از شاخص کل است.

به گفته صحرایی، رشد شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک مورد توجه سهامداران قرار گرفته‌اند و شاخص صنعت نیز ۴۱ درصد رشد را در تابلوهای آماری به ثبت رسانده است.

وی  در ادامه افزود: در ۶ ماه نخست امسال سهامداران حقیقی به عنوان بازیگران اصلی بورس به میزان۷۰ درصد در خرید بازار نقش داشتند این در حالی است که سهامداران حقوقی تنها از سهم ۳۰ درصدی برخوردار بوده‌اند.

صحرایی گفت: ‌آمارها نشان می‌دهد در ۱۴ هزارو ۸۶۹ میلیارد تومان تامین مالی صورت گرفته که از این میزان ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه بوده است.

به گفته صحرایی از ابتدای سال تا کنون ۶ عرضه اولیه به ارزش ۲ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان در تالار شیشه‌ای صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال تا امروز، معامله ۷۶۰ میلیارد تومان اوراق بدهی و ۵۹۱ میلیارد تومان اوراق اختیار فروش تبعی در بورس صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنین ۶۷ هزار میلیارد تومان سود بین سهامداران شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تقسیم شده است.

وی خاطر نشان کرد: ارزش بازار بورس به یک هزار و ۱۲۰ تریلیون تومان رسیده که رشدی ۶۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

صحرایی به رشد ۱۱۸ درصدی ارزش معاملات در سال جاری اشاره کرد و افزود: ابزار معاملات آتی سبد سهام که در اواخر سال ۹۷ با ۴ نماد اجرایی شد، اکنون به ۷ نماد افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران، با اشاره به نمادهای بازار بورس تهران،‌ تاکید کرد: در بازار اول ۱۳۵ نماد و در بازار دوم ۱۹۶ نماد حضور دارند که طبق آمار موجود تنها دو نماد معاملاتی متوقف هستند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند باید دارای بازارگردان باشند، گفت: سهامداران حقیقی در مازاد خرید به فروش بیشترین حضور را در صنایع سرمایه‌گذاری، آشامیدنی،‌انبوه‌سازی و استخراج کانه‌های فلزی داشته‌اند.

صحرایی به مشارکت ۵۰ درصدی سهامداران آنلاین در بخش معاملات خرد اشاره کرد و گفت: تا کنون مذاکراتی زیادی با سفرای خارجی در ایران انجام شده که بازدید هیات‌هایی از کشورهای عراق،‌ سوریه، ‌سوییس و اتریش از بورس تهران منجر شده است.

وی ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه با بورس شانگهای چین از جمله تعاملات مهم بورس تهران بوده است.

نظر شما