شناسهٔ خبر: 36527718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

برومندی در جریان سوال از وزیر نیرو:

سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب آب از مرزها خارج می‌شود

نماینده مردم مرودشت در مجلس با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب آب از مرزهای کشور خارج می‌شود، یادآور شد: کشورهای عربی امروز ۸ میلیارد مترمکعب آب توسط آب شیرین‌کن‌ها از خلیج فارس برداشت می‌کنند اما ایران کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از این دریا برداشت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محمدمهدی برومندی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح سوال از وزیر نیرو گفت: وزیر نیرو با نگاه خوب و دانش محور به مدیریت این وزارتخانه می‌پردازد ضمن اینکه سوال بنده مربوط به دو سال گذشته است که دغدغه آب را داشتم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون آب مهمترین دغدغه کشور و دنیای آینده است و حتی بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که جنگ‌ها و گرفتاری‌های آینده بشر در خصوص بحران آب خواهد بود و با توجه به روند رشد جمعیت و دستکاری‌های بشر در اکوسیستم به طور قطع این مهمترین بحران در آینده است.

وی افزود: ایران از جمله مناطق خشک و نیمه خشک جهان بوده که متوسط بارندگی در آن ۲۴۰ میلیمتر است  و این در حالی است که متوسط بارندگی جهانی بیش از ۷۵ میلیمتر است بنابراین با توجه به این شرایط می‌توان گفت که خشکسالی‌های بسیار شدید و شکننده و گاه ترسالی که منجر به سیل‌های وسیع در کشور می‌شود از ویژگی‌های ایران است و این مشکل می‌طلبد که یک برنامه‌ریزی قوی و منسجم در حوزه اب داشته باشیم.

برومندی یادآور شد: ما سالانه ۱۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داریم که این آمار مربوط به ۱۵ سال اخیر است از سوی دیگر حدود ۶۲ میلیارد مترمکعب در حوزه آب چاه‌ها، چشمه و قنوات استفاده می‌شود، همچنین حدود ۳۷ میلیارد مترمکعب در حوزه آب‌های سطح استفاده می‌کنیم و حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب حجم سدها بوده که ۳۷ میلیارد مترمکعب آن قابل تنظیم است و از ۱۱۰ میلیارد مترمکعب نیزسالانه ۹۵ میلیارد مترمکعب مصرف می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بخشی از سوال بنده به آب‌های مرزی برمی گردد چرا که سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب آب از مرزهای کشور خارج می‌شود که این یک مسئله قابل توجه است که مقام معظم رهبری نیز به این موضوع عنایت ویژه داشتند چرا که اگر بتوانیم از خروج این آب‌ها جلوگیری کنیم بسیاری از نابسامانی‌های حوزه آب به پایان خواهد رسید.

وی عنوان کرد: در استان فارس سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب به سمت خلیج فارس می‌رود که با ایجاد سد بشارتنگسرخ می‌توانیم مانع از هدررفت این میزان آب شویم. همچنین در شرایط کنونی بختگان و پریشان و دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است ضمن اینکه خشک شدن تالاب بختگان باعث ایجاد ریزگرد در استان‌های شرقی کشور می‌شود و این در حالی است که ما می‌توانیم با خرید حقابه کشاورزان در قالب حق نکاشت یا با ایجاد سد بشار تنگسرخ از ریختن میزان ۴۰۰ میلیارد مترمکعب از مرز غربی استان فارس به خلیج فارس جلوگیری کرده و شهرهای این اطراف را نجات دهیم.

برومندی با اشاره به اینکه بخشی از منابع آب از طریق رودخانه‌های قره‌قاج و شاپور به خلیج فارس می‌ریزد، تصریح کرد: این معضل باعث بروز اختلافاتی بین استان فارس و استان‌های همجوار آن شده که از گذشته روابط تاریخی و قومی مستحکمی با یکدیگر داشته‌اند.

وی افزود: در کشور ۸ میلیارد مترمکعب آب شرب مصرف می‌شود که ۷۵ درصد آن از طریق اجرای سیستم‌های تصفیه‌خانه و فاضلاب قابل برگشت به چرخه مصرف است که هم اکنون از این میزان ۱.۲ میلیارد مترمکعب به چرخه برمی‌گردد که نشان‌ می‌دهد هنوز می‌توانیم ۵ میلیارد مترمکعب از این طریق و پساب تصفیه شده صنعتی تولید کنیم.

برومندی اظهار کرد: پتروشیمی شیراز و شهدای مرودشت از آب خام سد درودزن استفاده می‌کند در حالی که مرودشت دومین شهر بزرگ استان فارس است و در کنار این صنعت بزرگ می‌تواند سیستم تصفیه فاضلاب توسط پتروشیمی ایجاد شود تا از این طریق بتوانیم آب مورد نیاز این صنعت را از پساب تأمین کنیم ضمن اینکه وزارت نیرو می‌تواند مانع از مصرف آب خام سد درودزن توسط پتروشیمی شود تا آنها ملزم شوند از پساب در این زمینه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ تا ۳۵ درصد آب شرب تولیدشده در کشور چه از طریق منابع سطحی و چه آب زیرزمینی به دلیل وجود شبکه فرسوده از بین می‌رود، تأکید کرد: وزارت نیرو باید در شرایط کنونی که لایحه بودجه ۹۹ در حال تدوین است تلاش کند تا اعتباراتی جهت نوسازی سیستم آبرسانی شهرها تخصیص پیدا کند در غیر این صورت ۳۵ درصد آب تولیدی از بین می رود.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: هم اکنون کشورهای عربی از آب خلیج فارس به وسیله آب شیرین‌کن‌ها ۸ میلیارد مترمکعب برداشت می‌کنند اما ایران کمتر از ۲۰۰میلیون مترمکعب آب برداشت می‌کند و این در حالی است که می‌توان آب مورد نیاز استان فارس و بوشهر را از طریق آب شیرین‌کن‌ها از خلیج فارس برداشت کرد چرا که امارات متحده عربی با تصفیه‌خانه جدیدی که راه‌اندازی کرده روزانه ۵ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس برداشت می‌کند و عربستان سعودی نیز روزانه ۱۰میلیون مترمکعب از این منبع آبی برداشت می‌کند که به اکوسیستم دریا لطمه وارد می‌کند.

برومندی یادآورشد: هم اکنون ۱۸ استان کشور که ۸۵ درصد جمعیت در آن جای گرفته‌اند در استان‌های جنوبی قرار دارند که به دلیل بحران آب ناچار هستند به استان‌های شمالی و حاشیه البرز مهاجرت کنند اما هنوز در سازمان برنامه و بودجه و دولت یک ردیف اعتبارات قابل ملاحظه که نشان دهد عزم جدی برای انتقال آب دریای عمان به این مناطق وجود دارد مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: ما نباید اجازه دهیم داستان مصر در ایران تکرار شود که کل جمعیت آن تنها ۵ درصد خاک این کشور ساکن هستند چرا که بقیه مساحت آن به کویر تبدیل شده است بنابراین نباید اجازه دهیم این مشکل در هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان ودیگر استان‌های جنوبی تکرار شود که در این خصوص می‌توان از تکنولوژی روز همچون باروری ابرها بهره‌مند شد که می‌طلبد وزیر نیرو در این رابطه گزارشی از اقداماتی که انجام داده، ارائه دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر سال گذشته در فصل زراعت بارندگی نداشتیم امسال شاهد بیشترین بحران امنیتی بودیم چرا که سفره‌های آب زیرزمینی در تمام استان‌های کشور پایین رفته و گاه برای دستیابی به آب در برخی شهرستان‌ها باید تا عمق  ۵۰۰ متر چاه حفر کنیم ضمن اینکه خشک شدن همه چاه‌ها و آبرسانی سیار و خشک شدن تالاب‌ها از ارومیه تا بختگان نشان‌دهنده عمق این فاجعه است و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق سازمان برنامه و بودجه است.

وی با اشاره به حقابه‌ای که در سند سدها برای کشاورزان دیده می‌شود، افزود: با روند رشد جمعیت و توسعه صنعتی هر روز میزان حقابه کشاورزان کاهش پیدا می‌کند و به صنعت و آب شرب اضافه می‌شود که این امر باعث کوچک شدن سفره کشاورزان شده است بنابراین می‌طلبد که از محل درآمد وزارت نیرو و میزان آبی که به فروش می‌رساند یا در قالب حق نکاشت این معضل کشاورزان رفع شود، همچنین در بودجه سال ۹۹ جهت نجات تالاب‌ها و تأمین نیاز کشاورزان در خصوص حقابه‌ها که حق‌الناس بوده تدابیری اندیشید.

برچسب‌ها:

نظر شما