شناسهٔ خبر: 36527708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مجلسی می‌خواهیم که باری از دوش مردم و انقلاب بردارد/ مجلس نتوانسته به وظایفش عمل کند

دومین جلسه از سلسله نشست‌های « یکشنبه‌های داغ » با عنوان « مجلسی که در راس امور نیست» با حضور کمیل خجسته و محمد علی الفت‌پور در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، دومین جلسه از سلسله نشست‌های « یکشنبه‌های داغ » با عنوان « مجلسی که در راس امور نیست» و  با محوریت مطالبات مقام معظم رهبری از مجلس شورای اسلامی در برهه کنونی با حضور کمیل خجسته مدیر عامل موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان و محمد علی الفت پور نویسنده و پژوهشگر در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

* مجلس نتوانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد

محمد علی الفت‌پور در بخش آغازین سخنان خود با اشاره به موضوع جلسه ( مطالبات مقام معظم رهبری از مجلس) گفت: من از زاویه دیگری می‌خواهم مجلس تراز را ترسیم کنم و اعتقادم این است که مجلس در راس امور است اگر در جریان و فرایند کشور، آن نقشی که باید بیافریند را بیافریند.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات کشور به بیماری مزمن مجلس برمی‌گردد، بنده معتقدم بخشی از مشکلات  به این دلیل است که مجلس در راس امور نیست، چون مجلس نتوانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد این اتفاقات افتاده است.

الفت‌پور تاکید کرد: من به مجلس به مثابه یک اکوسیستم نگاه می‌کنم و فرایندهایی که در مجلس اتفاق میا‌فتد را زیر اکوسیستم می‌نامم و برای فهم مجلس باید هرکدام از اینها را فهم کنیم. ما نقدهای حاشیه ای به مجلس زیاد داریم اما هیچ وقت نیامدیم خود مجلس را، خود ساختار و سازمان و فرایند و محیط و محاط مجلس را تا حالا آنطور که باید و شاید تحلیل کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: انتخابات مجلس را من یک اکوسیستم می‌بینم. خود صحن و ساختار مجلس را می‌توان یک اکوسیستم دید و از آن مهمتر فرایند بعد از قانونگذاری یا پسامجلس است آن اتفاقاتی که در قدرت بین قوا اتفاق می‌افتد نیز یک اکوسیستم است که قابل تحلیل است ولی معمولا در مورد مجلس بحث های سیاسی می‌شود.

الفت‌پور گفت: ما به جای پرداختن به فرایند و شکل و محتوا مجلس را از نظر سیاسی تحلیل می کنیم و به نظرم شاید برای گام دوم انقلاب که گام تحول است برای ما پاسخگو نباشد و باید نگاه تحولی داشته باشیم. یعنی اگر قرار است در 2 اسفند 98 مطالبه ای انجام بشود باید از احزاب و سیاستمداران خواست که در مورد خود مجلس هم حرف بزنند.اینکه  شما می‌خواهید خود مجلس را چه کنید؟ ایده تان برای تغییر ماهیت و شاکله مجلس چیست؟

وی افزود: تا اینها مطالبه نشود وزن جریان‌های سیاسی مشخص نمی شود. جریانات سیاسی هم خدا خواسته اند که بر موج افکار عمومی سوار شوند و رای بیاورند. کسی اینگونه مچ جریانات را نمی گیرد مثلا اصولگرا! اصلاح طلب! درباره خود مجلس می خواهید چه کار کنید؟ امروز گزارشی از مرکز پژوهش های مجلس در سال 96 نگاه کردم که دیدم در بخشی از آن نیز رهبری به همین قضیه اشاره کرده بودند.

الفت‌پور ادامه داد: ما چون نمی توانیم این اتفاقات اکوسیستم را به خوبی تحلیل کنیم می گوییم این ها سیاسی اند. این مجلسی که الان داریم با این پیچیدگی های اقتصادی اگر بخواهد جلو برود قاعدتا باید ماهیتش دگرگون بشود. کاملا یک چیز دیگری بشود در حوزه ساختار و عملکرد و فرایند.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد:‌ در دوره هایی از مجلس 500 الی 800 طرح در مجلس می‌رود و سر آنها بحث می‌شود این کسانی که ما انتخاب می‌کنیم، این سلبریتی های سیاسی و سلبریتی های اجتماعی آیا توان کشیدن این لوکوموتیو پرتراکم و پر تورم را دارند اصلا این آدم ها بر اساس این مدل و ساختار انتخاب می شوند؟ یا پشت درهای بسته می نشینند و در مورد آدم ها تصمیم گیری می کنند براساس کیک قدرت، یعنی هفت تا مال تو پنج تا مال من و... این مدلی که الان داریم این است.

الفت‌پور یادآور شد: بر همین اساس در جلسات کنونی مجلس نماینده ای هست که در 40 درصد جلسات کمیسیون شرکت نکرده است. نماینده داریم در صحن مجلس که رای نمی دهد. مکرر در مکرر آقای لاریجانی فریاد می زند که الان 180 نفر در مجلس هستند وما 50 نفر هم رای نمی‌دهند! موضوعات اساسی، طرح و لایحه های جدی مطرح می شود طرف رای نمی دهد! در دنیا روی این مسئله کار کردند و شاخصه های جدی وجود دارد برای ارزیابی آدم ها برای ورود به عرصه انتخابات. ما خیلی فاصله داریم از آن ها.

وی گفت: بعضا شنیده می‌شود که یک مداحی برای اینکه یک نفری چهره بشود و بیاید روی لیست نظر می‌دهد. این یعنی ما این اکوسیستممان و این فرایند مشکل دارد. در فرایند انتخابات ما یک مشکل سیاسی جدی داریم و آن هم نظام دو حزبی ای هست که الان داریم. در تمام دنیا ممکن است که دو قطب وجود داشته باشد یا انتخاباتشان به سمت دو قطب برود ولی حتما قطب های کوچکتر به رسمیت شناخته می‌شوند. قدرت عرض اندام پیدا می‌کنند. نه در فرایند انتخابات در طول فرایند قانون گذاری. باید تکلیفمان با نظام حزبی‌مان مشخص بشود.

* مجلس اگر در زمان برجام با سیاست‌های تفکر مقاومت همراه بود خیلی اوضاع متفاوت می‌شد

کمیل خجسته در ادامه این نشست و در بخش ابتدایی سخنان خود ضمن نگاهی تاریخی به مساله مجلس و رای دهی در ایران بیان کرد: چرا مجلس برایمان مهم است؟ چرا دور هم جمع شده ایم و در مورد مجلس حرف می زنیم؟ حتما باید بدانیم یک میراث مهمی از نقش مردم بر سرنوشت سیاسی بدست ما رسیده است برخلاف آن چیزی که در گذشته بود. این خیلی نعمت مهم و بزرگی است که ما مثل ماهی درون آب آنرا درک نمی کنیم.

خجسته افزود: مجلس در حال یک ریل گذاری برای حرکت اجرایی کشور است. مجلس به عنوان نماینده مردم در اقصی نقاط کشور نقش ریل گذار و اتصال دهنده و نظارت بر اجرای امور در کشور را بر عهده دارد. مجلس قانونگذار است و به یک نحو ساختارساز اصلی است.

وی تصریح کرد: نکته بعدی این است که مجلسی که قانوگذار و ناظر است، توان هدایت و نظارت اجرا بر عهده اوست. چهارم شأن سیاسی مجلس است. مجلس بازیگر عرصه حکمرانی است. ما اگر در موضوعاتی مثل برجام، در زمان فشار آمریکا مجلسی را داشتیم که این مجلس همراه بود با سیاست‌های تفکر مقاومت، خیلی اوضاع متفاوت می شود. پس از توجه دادن به میراث مجلس باید بدانیم که با دو چیز روبرو هستیم. اولاً افراد و کرسی های داخل مجلس و ثانیاً اتمسفر (پارادایم - فضای چارچوب گفتمان) مجلس که کلیت مجلس را می سازد و ما باید به این دو توأمان نگاه کنیم. اهمیت این بحث در سیاست ورزی این روزهای کشور را خواهم گفت.

*  نظام انتخاباتی باید تغییر کند

الفت‌پور در بخش دیگری از سخنان خود افزود:  بهتر است از موضوع سوم یعنی نظام دوحزبی رد شویم بعلت اینکه مبحث خیلی مبسوطی است و تعیین و تکلیف بسیاری از این بحث ها دامنه دار و شاید مطرح شدنش شائبه برانگیز باشد. ولی این مباحث به این دلیل می پردازیم که بدانیم برای حل مسائل مجلس ، ما چه محیطی و محاطی پیرامون مجلس داریم و باید برای حلش تلاش کنیم.

معاون شبکه سازی و نخبگان پژوهشکده تحقیقات راهبری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بحث سوم بحث نظام انتخاباتی است. تفاوت و فاصله نظام انتخاباتی که الآن دارم و آن چیزی که باید باشد. دیدیم در این 4-5 ماه طرحی به صحن مجلس آمد و مطرح شد و بحمدالله مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات کلی سیاست های ابلاغی به آن گرفت و طرح رد شد؛ در غیر اینصورت طرح فاجعه آمیزی بود به نام "استانی شدن انتخابات".

وی افزود: این طرح به نظر بنده خوب طراحی شده بود و خوب شروع شده بود، یعنی ناظر بر اینکه ما نظام انتخاباتی معیوبی داریم و این نظام انتخاباتی باید تغییر کند. نظام انتخاباتی که معمولا در دنیا اجرا می شود و موفق هم هست و مجلس را نمادی از عصاره ملت می کند، نظام تناسبی است. نظام تناسبی که اگر اجرا می شد، براساس این میزان تعداد رأی لیست ها، در تهران در گذشته یک جریان ، با نتیجه 30 بر هیچ جریان مقابل را نمی‌برد و معمولا 17-13 بود. بر اساس همین اعلام نتایجی که صورت گرفته. چون نظام ما حد اکثری است، یک تا سی به ترتیب وارد مجلس شدند و این قاعدتاً این مجلس به مجلس عصاره ملت متناسب نبود.

الفت‌پور تاکید کرد: آن کسی که بعنوان سرلیست دوم هم مطرح شده بود، یک عدد بالایی رأی آورده بود. به همین شکل کل یک جریانی حذف می شود و این مخاطرات جدی دارد. این حذف شدن یک جریانی، یک قومیتی یا یک مذهبی از حضور در مجلس که به عنوان سوپاپ اطمینان نظام تلقی می شود، این بحران جدی را می آفریند.

وی گفت: صورت مسئله در حوزه تغییر نظام انتخاباتی ما خوب طراحی شده بود ولی جواب بد به آن داده بودند. استانی شدن یک چیزی بالغ بر 40 تا 50 حوزه انتخابیه رابا بحران امنیتی مواجه می کرد. چونکه شهرهای بزرگ باید به نماینده های شهرهای کوچک رای می دادند و شهرهای کوچک هم به نماینده شهر های بزرگ. حال چه اتفاقی می افتد؟

الفت‌پور تصریح کرد: شهرهای کوچک توسط مردم آن شهرها رای نمی آورد. بلکه کاندیدایی که در مرکز و در لیست شهر اصلی می گذاشت آن فرد می توانست برنده انتخابات باشد. یعنی هیچ گاه مردم شهرهای کوچک برای حوزه انتخابیه خود نمی توانستند به کسی که می شناختند رأی دهند و آنرا انتخاب کنند و این یک بحرانی بود علاوه بر اینکه این فضای مافیای پولی، مالی و بعضا قدرت سیاسی در کشور را تشدید می کرد.

وی ادامه داد: یعنی اینکه در همین فضای دوقطبی انتخابات در کشور، دوتا لیست تشکیل می‌شد با انبوهی از بحث منابع مالی که دارند اینها تصمیم می گرفتند یعنی چیزی تحت عنوان نماینده مستقل قطعاً نمی آمد. 
این بحث استانی شدن انتخابات بود که برای صورت مسئله نظام انتخاباتی‌مان داده بودند، حالا با هزار تشدید و فشار این از دستور کارخارج شد ولی قطعا در مجلس بعد باید در مورد این حوزه صحبت کنند. چون من به نظرم شروع مجلس بعد حتماً این طرح در دستورکار قرار می گیرد.

وی ادامه داد:‌ نمایندگان مجلس، سرلیست های انتخاباتی و جریانهای سیاسی باید درمورد نظام انتخاباتی بعدی نظر دهند. همین الآن هم حرف بزنند. نه اینکه بروند داخل مجلس و برای خودشان پخت و پز کنند. الآن فصل پاسخگویی به این موارد است. در این دو- سه ماه خوب به پاسخگویی می آیند چون که می خواهند در انتخابات رای جمع کنند. از اینها هم سوال بپرسید که حاج آقا برنامه شما برای بعد انتخابات چیست؟ نظام انتخاباتی ما قرار است به چه سمتی برود؟ برای آن مدلی دارید یا خیر؟ فقط می خواهید وعده اقتصادی و اجتماعی بدهید یا اینکه برای خود مشکل مجلس را هم برایش درمانی دارید؟ اینها نکاتی است که به نظرم باید به آنها دقت شوند.

الفت‌پور اضافه کرد: مسأله بعد در بخش اکوسیستم رقابت، بحث فرهنگ مردم است. متأسفانه مردم ما هم یک فاصله ای دارند با آن اتفاقی که باید بیفتد. 

وی ادامه داد: باید این مسئله را برای مردم جا بیندازیم که اگر بخواهیم اینگونه رای دهیم، مسئله را جزئی و محلی و قومی و مذهبی کنیم در نهایت دودش در چشم خودمان می رود. ادراک درست کردن فرهنگی در این حوزه بسیار کار مشکلی است ولی الآن بسترش موجود است. همین تکانه های اقتصادی که شاید در طول تاریخ انقلاب اسلامی منحصر به فرد است، در مجموع و در کنار همدیگر این ها امر ویژه ای هستند. حتی در دوره آقای هاشمی هم با آن تورم چهل و خورده ای درصدی وضع رفاهی بهتری نسبت به الآن داشته اند. الآن فرصت مناسبی است و باید برایش برنامه ریزی کرد.

الفت‌پور گفت: مسئله بعدی شکل و ساختار و اکوسیستم مجلس است. یکی از بزرگترین ایراداتی که به مجلس فعلی می توان گرفت بحث اولویت بندی و نظام مسائل و نظام اولویت بندی های مجلس است. این نظام ها از کجا شکل می گیرد؟ چه کسی آنرا شکل می دهد؟ چه کسی سازماندهی می کند که یک مجلس در چهار سال باید به چه مسائلی ورود کند؟ مرکز پژوهش های مجلس؟ احزاب؟ یا....؟ 

وی افزود: بنده خیلی دوست دارم که آقای لاریجانی به این سوال پاسخ دهد که بعنوان کسی که 12 سال رئیس مجلس بوده است، نه اینکه سال به سال بلکه دوره به دوره هر دوره مجلس روی چه نظام مسائلی و براساس چه کار کارشناسی عملیات کرده است؟ یک کاری را آقای جبرائیلی کرد و حدود 2-3 ماه پیش که حدود 780 مسئله را احصا کرده بود. و سپس رسیده بود به 80 مسئله و در نهایت 22 تا مسئله. و یا اینکه ما خودمان در دبیرخانه مجمع به 120 مسئله رسیدیم براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بر اساس گزارش و... که مسائل قطعی است.

الفت‌پور ادامه داد: این یعنی می شود آنرا بسط داد ولی از این حد دیگر نمی توان کمترش کرد. ما آنرا با عملکرد مجلس مقایسه کردیم که مجلس فعلا براساس این نظام مسائل کشور دارد کار می کند یا نه؟ اما به این جواب نرسیدیم. بیش از 70 درصد مسائل اساسی کشور، مجلس برایش هیچ قانونی نذاشته و در دستور کارش هم نبوده است. فقط در حد خواندن بیانیه و واکنش. حال نظام مسائل یک بحث است؛ نظام اولویت بندی این مباحث یک بحث دیگری است.

وی افزود: باید توجه داشت که ما چه اکوسیستم فعال و پویا ودانش محوری داشته باشیم که بتواند در این حوزه ها هم برنامه ریزی کند و هم توان اولویت بندی آنرا داشته باشد. آیا ما الآن این را داریم؟ آیا جریانات سیاسی در این زمینه ها صحبت می کنند؟ اصلا برنامه هایشان در این حوزه ها را می گویند؟ ما ندیده ایم. فقط امیدوارم از این به بعد خانم ها و آقایان نماینده یا جریانات سیاسی در مورد این موارد هم صحبت کنند. فصل این صحبتها هم قبل از مجلس است نه بعد از آن. بعد از مجلس کسی، کسی را نمی بیند.

الفت‌پور یادآور شد: بحث دوم بحث نظام حل این مسائل است آیا مجلسی که کمیسیون‌هایش بین بیست تا شصت درصد حداکثر ارتباط تحصیلی و آکادمیک دارند با حوزه تخصصی کمیسیون‌شان؛آیا این ها می توانند در مسائل اصلی کشور صاحب نظر صرف و تنها باشند ؟ من می گویم خیر. بیست تا شصت درصد از نمایندگان مجلس دهم تحصیلاتشان مرتبط با کمیسیون تخصصی شون دارند .خوب این ها چگونه است؟ مثلا این ها می خواهند تنها مرجع و پناهگاه حل این مسئله ها باشند ؟ به نظر من این غلط است. این نظام اندیشگاهی کشور که باشد بیش از هفتاد اندیشکده داریم؛ بیش از هفتاد اندیشکده در هفده عرصه داریم ؛این ها چقدر درگیر نظام حل مسئله اند؟

وی ادامه داد: به نظر من هیچ. در یک جلسه ای ما درباره همین بحث استانی شدن حرف زدیم یکی از نماینده ها گفت که این چه حرف خوبی است ما گفتیم که سازوکار این که ما بتوانیم همین حرف را به مجلس برسانیم چیست؟ به غیر از ما این همه آدم ، هفتاد تا اندیشکده و این همه استاد دانشگاه و صاحب نظر و نخبه هستند که می توانند حرف بزنند ساز و کار بهره برداری از نخبگان در مجلس چیست؟ مرکز پژوهش های مجلس است؟ با چه ساختاری؟ یعنی اگر یک نفر طرح دارد دغدغه ای دارد باید طرحش را بگیرد دم در مرکز پژوهش ها ؟

الفت‌پور گفت: نماینده ها را ببیند و یکی یکی با آنها صحبت کند؟ ساختار نظام مند این کار چیست؟ الان در دنیا به سمت جمع نویسی می روند یعنی یک قانونی که می خواهد تصویب بشود قبلش می آیند در یک سامانه ای می گذارند و همه باخبر می شوند اصلا دعوت می کنند از اساتید دانشگاه که در این باره نظر بدهند اکانت ویژه برایشان باز می کنند. ما اینگونه ایم؟ قانون تجارت تصویب کردیم بخش قابل توجهی از ذی نفعان مسئله نیامده اند حرف بزنند. همه این بزرگانی که قانون تجارت نوشته اند استادهای من هستند ولی ذی نفع های این مسئله را اصلا دعوت نکرده اند در مورد یکی از پیچیده ترین قوانین مادر حرف بزنند.

وی تصریح کرد: این به نظرم یک باگ بزرگ سیستم قانون‌ گزاری ماست یعنی هیچ مدلی برای بهره برداری از نخبگان وجود ندارد. این که حالا ما برویم به سمت پالیسیپیچ و به سمت رویدادهای سیاستی برویم به سمت جمع سپاری این ها به کنار. وقتی می خواهید قانون‌ تصویب کنید اجازه دهید چند نخبه دیگر درباره آن حرف بزنند یا یک سازوکاری راه اندازی کنید که مجموعه ایده ها درباره مسائل اصلی و اساسی کشور به گوش شما برسد البته به صورت نظام مند نه اتفاقی.

الفت‌پور تاکید کرد: پس نظام حل مسئله ما مشکل دارد و برای آن هیچ برنامه ای هم نداریم شما خواهید دید که در این دو سه ماه هم هیچ کس در مورد مدل نظام حل مسئله صحبت نمی کند ؛ می آیند می گویند که ما بنزین سهمیه ای را ۸۰ لیتر می کنیم طرف مقابل می گوید ما می کنیم ۱۰۰ لیتر؛ می شود دعوای بنزینی. یکی می گوید ما قول می دهیم به شما بنزین سفر بدهیم و دیگری می گوید که ما فلان می کنیم. بحث های نازل اینگونه مطرح می شود. ما مشکلات اساسی داریم اجازه بدهید این مشکلات اساسی مطرح بشود مدلتان را درباره مشکل ارائه بدهید. البته الان داریم درباره مجلس صحبت می کنیم من درباره بقیه حوزه ها هم من همین ایراد را دارم.یعنی اگر واقعا قدیس ترین آدم ها را هم در بعضی از این اکوسیستم ها قرار بدهیم این ها هم نمی توانند کاری بکنند چون اکو سیستم فاسد است، معیوب است، ناقص است ، مشکل دارد باید مشکلش را برطرف کنیم.

وی گفت: بحث بعدی بحث بحران ساختار است الان ساختار قانون‌ گزاری ما تک مجلسی است. طرح استانی شدن بسیار طرح جامعی است چند تا گرانیگاه جدی دارد یک بحث این است که نماینده درگیر مجلس ختم و بازکردن چاه و جوب مردم و ساخت نماز خانه و این ها است. حرف درستی هم می زنند. نماینده ای بود قسم می خورد من اگر در هفته دو یا سه تا مجلس عروسی و ختم نروم حتما دور بعد رای نمی آورم خوب این یعنی چه ؟ چه کسی اینقدر سطح مجلس را نازل کرده است که نماینده باید در چنین کارهای عوام فریبانه و سبک شرکت کند؟ نماینده‌ای که ما از او توقع داریم برای ما نظام مسائل شناسایی کند و راهکار و راهبرد بدهد در این مجالس شرکت می کند. خب چیکار کنیم؟

الفت‌پور ادامه داد:‌ ما باید تکلیفمان در حوزه دومجلسی شدن را روشن کنیم که دو راهکار بیشتر ندارد. یا یک مجلس دوم به نام "مجلس خواص" تشکیل بشود که بعضی می گویند این همان مجمع تشخیص مصلحت نظام است و بعضی هم می گویند دوباره باید مجلس دیگری تاسیس کنیم. ما فایل باز در جمهوری اسلامی فراوان داریم. فایل باز است و بسته نمی شود. آقا! آیا همین تک مجلس می خواهیم برویم جلو؟ درنظامی که می گوییم: می خواهیم تحول به آن بدهیم و در گام دوم می خواهیم ساختار را کارآمد کنیم، خب در آنجا چرا اینقدر فایل باز داریم؟ آقا یکبار تعیین تکلیف کنید که ما می خواهیم دو مجلسی شویم یا نه؟

وی افزود: اگر می خواهیم دو مجلسی بشویم از کدام راه حل باید استفاده کنیم ولی این فایل ها هیچ وقت بسته نمی شود. به نظر من قاعدتاً باید بخواهیم که در مورد این بحث بحران ساختاریمان هم حرف بزنیم. خود وضعیت پرداختن به مسئله ها در ساختار مجلس هم وحشتناک است.

الفت‌پور ادامه داد: این وضعیت کمیسیون ها بود که من خدمت شما عرض کردم؛ در تمام دنیا دیگر شاید کمیسیون ها خیلی رسمیت نداشته باشند، سراغ کمیته ها رفته اند. کمیته هایی که هم اختیار دارند و هم واقعاً صلاحیت دارند. زیر نظر کمیسیون اقتصادی آنطور که شناسایی کرده ایم، 70 مسئله وجود دارد. یعنی 70 ریز کمیسیون یا کمیته باید تشکیل دهیم. باید به این کمیته ها هم مسئولیت و اختیار بدهیم و هم مسئولیت بخواهیم. مثلاً در حوزه خصوصی سازی، متولی در کشور کیست؟

وی اظهار داشت:‌اتفاقاً این بزرگ شدن کمیسیون ها بدی اش اینست که هیچ کسی درباره هیچ چیزی پاسخگو نیست اما اگر این به کمیته های ریزتر تبدیل شود و از اعضای دیگر هم در آن استفاده شود و کارشناسی در آن بشود، می شود مثلاً یقه آقای پورابراهیمی را گرفت که آقا شما دیگر مسئول کمیسیون اقتصادی نبودید، شما مسئول کمیته خصوصی سازی بودید؛ بیایید در مورد خصوصی سازی حرف بزنید بعد از چهار سال بگویید چه کاری کردید. آیا الآن کسی می تواند از کسی پاسخ بخواهد؟ می گویند: آقا! بنده صدتا کار دارم. من باید از بنزین حرف بزنم تا خصوصی سازی، تا تورم، تا مسکن. این یعنی هیچی! یعنی هیچ مسئولیتی نمی پذیرم. ساختار مجلس در دنیا به این سمت رفته است که اختیارات را جزئی می کند و مسئولیت می دهد و مسئولیت می خواهد

 

* ما درگیر یک دو قطبی هستیم 

خجسته در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم حفظ وحدت در جبهه انقلاب گفت: آقای الفت پور یکسری چالش ها و نکته هایی را فرمودند که به نظرم همه درست بود اما من فکر می کنم که یک مقداری باید عملی تر هم صحبت کنیم . البته این نکاتی که گفتند یک نقشه کلانی به دست ما می دهد اما واقعیت این است که ما در یک صحنه ای درگیریم که این صحنه درگیری یک بحثی را دارد قبل از تیتر این جلسه. 

مدیر عامل موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان گفت: من حرفم این است که ببینید ما در چه شرایطی قرار داریم و به نظرم مطالبه حضرت آقا از حزب الله قبل از این است. ما در یک جنگی هستیم که این جنگ دوقطب دارد ؛ جریان اعتدال و اصلاحات و کارگزاران جریانی است که با وجود اختلاف جدیشان باهم دیگر در یک چیز حتما اشتراک دارند وبا همان یک اشتراک با هم دیگر وحت می کنند و اون هم این است که حزب الله سر کار نیاید. حرفی که یکی از زعمای همین آقایان توی یکی از همین هیات هایشان زده. 

خجسته ادامه داد: ما درگیر یک دو قطبی هستیم حال مطالبه آقا در این باره چیست؟ به نظر من مطالبه حضرت آقا بردن صندوق رای است . سطح منازعه کجاست؟ آقای الفت پور گفتند من اگر بخواهم دسته بندی کنم می‌گویم ما یک ۲۰۳۰ داریم، یک گام دوم . چیزی درباره ۲۰۳۰ پخش شد یک موضوع خاص بود در مورد آموزش و پرورش ولی ۲۰۳۰ هفده زیر سند است که طرحش معلوم است و کمیته و این ها هم دیگر نمی خواهد اکشن پلنش معلوم است پلاتفورمش هم معلوم است، کارش هم معلوم است آدم می خواهد اجرا کند وزارت ارتباطات ما هم مجری ۲۰۳۰ است نه مجری گام دوم.

وی افزود: اگر ما به دنبال اینترنت ملی هستیم و شبکه ملی اطلاعات در ۲۰۳۰ حاکمیت به دنبال توسعه موضوعی است به نام اینترنت. اگر حضرت آقا بطور مستقیم بگویند که من اینترنت روستایی را درست نمی دانم یا سرعت اینترنت روستایی اینگونه نباید باشد، می بینیم فخر وزارت ارتباطات اینست که ما چنین چیزی را درست کردیم به اسم ارتباطات آسان. بعید هم ندانید که OSSD را راه می اندازند، اینترنت روستایی را راه می اندازند. روی کپر هم می گذارند و می گویند اینجا بیایند، جمع بشوند، ما کپر رامدرسه می کنیم.

مدیر عامل موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان گفت: ببینید اینترنت، سازندگی می آورد. ما یک جنگی داریم با هفده تا زیر سند در مقابل هفت زیر سند گام دوم. چه کسی می تواند؟ کجا می تواند اینها را پیروز کند؟ الآن این داستانهایی که ما با آنها درگیریم و از آن بدتر امروز حضرت آقا ورود کردند تا از خطاهای احتمالی مسیر جلوگیری شود و الآن دیگر فرمانده از سنگر بیرون آمده است. چرا؟ چون مجلس و دولتی ندارد که سنگرش بشوند، ایشان  ورود کردند که اتفاقات بزرگتری رخ ندهد.

وی گفت: اگر سال نود و دو رهبر انقلاب به دانشجویان می‌گویند که آرمان گرای واقع بین باشید یعنی همین امروز روزش است. من امروز صبح سرکلاس به بچه ها گفتم چه کسی دیدار پدافند آقا را خوانده؟ واقعا عجیب بود برای من99 درصد کلاس دیدار پدافند را نخوانده بودند. دیدار پدافند رهبر انقلاب آخرین دیدار قبل از این اتفاقات است که دوبار در این سخنرانی ایشان می گویند مراقب فتنه جدید باشید آخرین بار آقا درباره فتنه جدید سال97 صحبت کرد گفت مسئولین مراقب فتنه 98 باشند بچه حزب الهی اصلا نخوانده و نفهمیده است هشدار رهبری را. 

خجسته ادامه داد: به نظر بنده حزب الله محکوم به پیروزی است. شرط تحقق گام دوم پیروزی است. اگر ما موظف به انجام تکلیف هستیم، تکلیف هم پیروزی است. صحبت یکم فروردین رهبر انقلاب را ببینید، جدا از گام دوم دیدار دانشجویان امسال با حضرت آقا را ببنید. آقا فرمودند: مسئله اقتصاد زمانی حل می شود که یک دولت جوان حزب اللهی سرکار بیاید. دولت جوان حزب اللهی از کجا می آید؟ از پیروزی در انتخابات بدست می آید. مقدمه پیروزی در انتخابات، همان مجلس است. دیدار جهادی ها را ببینید، همین اتفاقات اخیر را ببینید. من فکر می کنم اتفاقا مسئله اول ما و مطالبه اول ما از هرکسی که اینجا می آید، "وحدت" است.

وی گفت: من فکر می‌کنم ما پنج تا کلید واژه داریم و این پنج تا کلید واژه مسئله آینده ماست. یادتان بیاید قبلش گفتم یک ارثی به ما رسیده و یک میراث گرانبهایی به نام مجلس، ما درگیر یک دوقطبی هستیم، ۲۰۳۰و گام دوم. حتما بروید ۲۰۳۰ را ببینید ،۲۰۳۰ چه برنامه دارد روی سبک زندگی و از آن طرف گام دوم، که ما برنامه نداریم ما در حال برنامه نوشتنیم آن کسی که ۲۰۳۰ را در حوزه آموزش وپرورش نوشته، یک سند که ننوشته، پلتفرمش را درآورده مدرسه ‌اش را ساخته، مدرسه افروز را ساخته، مرکز یادگیری مربیانش را ساخته، صد تا کار دیگر کرده.حالا شما یک کتابچه دیدید، تمام!

مدیر عامل موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان اضافه کرد:  من فکر میکنم که ما پنج تا کلید واژه مهم داریم که حداقل باید بدانیم چیست. دوتا منفی است و سه تا ایجابی.اول دوتا منفی ها را می‌گویم. یک، رأی تاکتیکی است. رأی تاکتیکی یعنی از ترس رقیب به او رأی بدهید. در بازاریابی سیاسی به آن میگویند رأی تاکتیکی. شما نمی آیید بگویید من این را دارم، می‌آیید میگویید این اگر بیاید دیوار می کشد این اگر بیاید اینگونه می‌شود پس، بیا به ما رأی بده.این می‌شود رأی تاکتیکی.دوقطبی تلاش می کند از موضع مشکلات کشور و معیشت و اقتصاد مردم برود روی مسائل اجتماعی.این معلوم است اما بدانید این با رأی تاکتیکی است. طراحی رأی تاکتیکی است.

وی ادامه داد: دومین واژه ای که باید مراقبت بکنید از آن، مارپیچ سکوت است. اخیرا رهبر انقلاب مارپیچ سکوت را شکستند. ما حزب‌اللهی ها شجاع نبودیم، ما دیدیم مردم که آن طرف اند، الآن وقتش است، حالا سلبریتی را استوری کردیم ، دولت را زدیم، اینطور کردیم... همین که می‌گویند ولی فقیه ویژگیش باید شجاعت باشد اینجاها می‌فهمید این حکمت ها را. آن کسی که شجاع بود یک تنه آمد در میدان، مقابل چهار مرجع، درمقابل کل بچه حزب اللهی ها... در حمایت از چه کسی؟ حسن روحانی. چه کسی جرئتش را داشت؟ در مارپیچ سکوت، فضایی ایجاد می‌شود که شما در این فضای ایجاد شده حس می‌کنید در اقلیت هستید و اگر علیه آن باشید شما مورد عتاب، خطاب و هزینه قرار می‌گیرید، پس ساکت می شوید. به این‌ می گویند مارپیچ سکوت.

خجسته افزود: رأی تاکتیکی و مارپیچ سکوت، این دوتا را در هم ضرب کنید، می‌شود انتخابات قبلی، می‌شود، انتخابات ۹۴. ادبیاتی که برای حزب‌الله ساختند چه بود؟ این بود که اینها تندرواند! دوسه بار آقا گفتند «به جوان مؤمن حزب اللهی نگویید تندرو ، ایشان همان است که در لحظه خطر سینه سپر می‌کند و از کشور دفاع می‌کند.»

وی گفت: من دیدار پدافند را که‌ خواندم، دو سه جمله خیلی من را حساس کرد، یکی این بود که آقا به نیروهای مسلح گفتند: «مراقب باشید پیروزی ها مغرورتان نکند.» واقعا این دیگر من را ترساند، گفتم یک چیزی هست این نزدیکی، ما نمی‌بینیمش، نگویید نزدیکتر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم. پس این نکته دوم. 

مدیر عامل موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان با اشاره به سه کلید واژه ایجابی که باید به آن توجه شود، اضافه کرد: اولا لوکوموتیو. ببینید ما در حوزه افکار عمومی دوگروه داریم: لوکوموتیوها و واگن ها.لوکوموتیوها آنهایی هستند که واگن ها را به این طرف و‌آن طرف می‌برند. لوکوموتیو جریان های فکرسازند. مردم می آیند و می‌گویند «بله درست است» و همراه می‌شوند. در انتخابات چرا لشکرکشی خیابانی در روزهای آخر می‌گذارند کمپین ها؟چون مردم دوست دارند پیروز باشند.

خجسته ادامه داد: می‌گویند برجام حاصل فشار بر رهبری است، اولا که اصلا تحلیلش غلط است، دوما برجام نتیجه ۹۲ بود، ۹۲ که اتفاق افتاد برجام امضاءشد، خیلی این مهم است اقایان حزب‌اللهی! شما همین الان حوزه هایی که رهبری دارند آدم هایشان را می گذارند ببینید، شورای عالی امنیت ملی، شورای انقلاب فرهنگی و... چه کسی اکثریت است؟ واقعا اکثریت است. مردم سالاری شوخی ندارد. واقعا امام و آقا راست می‌گویند، ما حالا تعارف داریم!

وی گفت: شماها لوکوموتیو هستید، اگر گیر این باشید که چه کسی، چه زمانی و فلان... یادتان باشد مأموریتتان این است بقیه را بکشید، از حقتان بگذرید، لوکوموتیو مردم را ببرید به سمت آن اتمسفر اصلی. 

خجسته افزود: دوم گفتمان است.چهارچوب گفتمانتان را پیدا کنید. آقای الفت پور یک‌مطالبی گفتند خیلی مفید بود، بروید رویش کار کنید ببینید کدام یکی را دست بگیرید مسئله مردم بشود. 

وی گفت: آقا دیدار خبرگان چه گفتند؟ «ما برای چه از حوزه آمدیم؟دنبال قدرت که نبودیم. قدرت هدف واسط ماست. آمدیم مردم را به جان بیاوریم، اسلام را حاکم کنیم، آمدیم رفاه در جامعه بیاید.» کسی آمد مکلف است به این. آن سه تای اصلی که الان باید سنگ جلوی پاست و برداشته بشود کدام است، برسید به آن، زودتر باید سر دست بگیرید، وگرنه می رود.شما جریان رقیب را ببینید که بسیار قوی است در جریان سازی و‌گفتمان سازی.  سوم اینکه باید رأی لیستی بدهید.آرمانگرای واقع بین! رأی لیستی است آقایون.اشاره کردند آقای الفت پور، نفر سی و یکم انقدر رأی اختلاف؛ با یک لیست شما باختید، تمام شد، حالا بگو ما کاپ اخلاق را بردیم! البته بایدببریم اینکه موظف هستیم به آن. هدف وسیله را توجیه نمی کند، ولی تمام شد دیگر، مجلس تمام شد، الباقی هم تمام شد.
شرط انتخابات لیستی رأی دادن است. آقا چه‌ گفتند؟ آقا گفتند« من چند تا از اینها را نمی‌شناسم به لیست اعتماد‌ می کنم، به کسانی که لیست را ساخته اند اعتماد میکنم.» 

* در گام دوم به دنبال مجلسی هستیم که باری از دوش مردم و انقلاب بردارد

الفت پور در بخش دیگری از سخنانش افزود: این بحث رأی آوری در انتخابات خیلی بحث مهمی است ، این بحث های گام دوم و اینهایی که داریم می کنیم، در نهایتش انتخابات یک رقابت است. این را بپذیریم، ما هم می خواهیم بالاخره از صندوق رأی کسی در بیاید که مصلح اجتماعی باشد و به نفع نظام و انقلاب و رهبری و مردم کار کند، ولی حرف من این است که، قبل از مجلس همه از این حرف های خوشگل می زنند، خیلی شنیدم در این چهار دوره‌ای که از مجلس هفتم به بعد پشت سر گذاشتیم و این حرف های ناظر به فرایندهایی که باید اتفاق بیافتد ولی وقتی اولویت اولویت شما این است که سی تا اسم از لیست در بیاوریم یا در کل کشور؛ بنظرم این مهم است، رأی آوردن در این شرایط حتما مهم است ولی یک اولویت های دیگری هم‌کنارش مطرح شده؛ ما الان سی تا یا دویست تا آدم در مجلس بی برنامه داشته باشیم، بنظرم خیلی واگذاری مجلس فرق چندانی نم‌کند، یعنی مثلا تجربه یک‌مجلس هفتم، آن برای اصولگرایان شاید کافی است دیگر، خب این مجلس مخاطره ای نیافرید ولی باری هم شاید برنداشت.

وی افزود: ما در گام دوم به دنبال مجلسی هستیم که بار بردارد از روی دوش انقلاب، از روی دوش مردم. صرف اینکه یک تعداد آدم بروند در مجلس خوب است، بله خوب است، جزو اولویت های ما هم‌هست ولی بنظرم آن چیزی که بعد از رفتن این سی تا یا دویست تا به مجلس مهم است آن برنامه است، که وقتش الان است، برنامه بدهند در حوزه های مختلف،که اتفاقا بنظرم الان جنگ اندیشکده ای و جنگ اندیشه ای و جنگ برنامه‌ایست، یعنی این مردم یک کم این تکان های اقتصادی سبب شد که دیگر خیلی شعار و وعده و وعید اغناءشان نمیکند، میگویند برنامه‌ات چیست؟ میخواهی چه کار کنی؟ خب این ادراک در حوزه کارامدی باید برای مردم ایجاد بشود.

الفت‌پور اضافه کرد: الان می‌گویند رای آقای روحانی ۶ درصد است با ۹ درصد است،که با این بنزین فکر می‌کنم ۲ درصد شد، این دوستان ما فکر می‌کنند که حالا چون این جریان مثلا ۲ درصد یا۱۰ درصد رأی دارد پس ما رأی می‌آوریم.«هاشا و کلّا» اینطوری نیست نظر مردم. اتفاقا بشدت فضای این انتخابات مستعد ظهور جریان‌های سوم است، جریان هایی که اتفاقا بوی مارکسیستی هم می‌دهند، بوی عدالت خواهی هم می دهند در حوزه های مختلفش، با ادبیات مختلفش، از طیف احمدی‌نژادی بگیرید شما، از این حرف‌ها خواهند زد تا مدلی که خیلی عبایی از اینکه بگوید مثلا مارکسیست مدل حل مسئله اجتماعی است ندارد. خیلی استعداد است.

وی گفت: شما ببینید فالورهای کسانی که از این حرف ها می زنند چقدر است، آدم هایی عضو ارگان و نهاد و هیچ چیزی نیستند، یک دفعه می ببنید فالور طرف ۷۰۰k است، نه یکی نه دوتا، اگر بخواهیم اسم ببریم خیلی از اینها هست. 

الفت‌پور افزود: من حرفم این است اتفاقا این هوشیاری الان باید در حوزه برنامه اتفاق بیافتد. آن کسی می‌تواند در این دوره از مردم دلبری کند که بتواند حرف کارامدی بزند، مردم احساس کنند که اینها کارامدند. الان می گویند خب اینها (اصلاحات و دولت) که نمی‌توانند این ها (مثلا اصولگرا) که نمی توانستند. یعنی انتخابات های اخیر برای مردم اینطور درست شده، این پازل پاندولی که آقا الان به این ها رأی نمیدهند به ما رأی می‌دهند بنظرمن در این انتخابات عوض می شود، یک بخش قابل توجهی از این‌مدل تغییر کرده، این بارقه های اجتماعی که ما داریم می بینیم،صرف اینکه آنها رأی نمی‌آورند ما رأی می‌آوریم، مردم از اینها خسته شدند پس سبد رأی ما پر می شود.

انتهای پیام/

نظر شما