شناسهٔ خبر: 36526598 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها؛ فاجعه‌ای دیگر برای روند صلح خاورمیانه

71145

اینکه آمریکا در موضع‌گیری کاملا جانبدارانه، شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری که از آن به عنوان یکی از گره‌های کور مذاکرات رژیم صهیونیستی و فلسطین برای صلح خاورمیانه یاد می‌شود را دیگر غیرقانونی نمی‌داند و رنگ قانونی به آن بخشیده تنها فصلی تازه از "مثنوی هفتاد من" حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکا از این رژیم است؛ فصلی که با طرح شوم آمریکا موسوم به "معامله قرن" و چالش‌های پیش روی ترامپ و نتانیاهو گره خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایسنا، دولت رژیم صهیونیستی در سایه مواضع جانبدارانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بدون اینکه به کسی پاسخگو باشد با شتاب به جنایت‌ها و مواضع‌ نژادپرستانه‌اش ادامه داده و اکنون در سایه دولت ترامپ حمایت جدیدی از کاخ سفید درباره شهرک‌سازی‌ها دریافت کرده است.

حمایت مجدد دولت آمریکا از سیاست‌های رژیم صهیونیستی موضوعی جدید نیست، چراکه دولت ترامپ من باب ارادت خاصش به صهیونیست‌ها قبلا هم اقدام به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس کرده و حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخته شده بود.

با توجه به اظهارات قبلی دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی که گفته بود: "دولت آمریکا هرگز با طرح شهرک سازی‌های اسرائیل مخالفت نمی‌کند و اسرائیل برای ساخت و ساز در کرانه باختری نیازی به اجازه واشنگتن ندارد." موضع جدید دولت ترامپ درباره شهرک‌سازی‌ها قابل پیش‌بینی بود.

دولت آمریکا از زبان مایک پامپئو، وزیر خارجه‌ خود در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که از نظر آمریکا دیگر شهرک‌سازی‌های اسرائیل نقض کننده قانون بین‌الملل نیست و مغایرتی با آن ندارد.

پامپئو با صراحت تمام می‌گوید، دولت ترامپ دیگر به چهار دهه مواضع قبلی دولت‌های این کشور درقبال شهرک‌سازی‌ها پایبند نیست و از نظر آن شهرک‌سازی مانع تحقق صلح محسوب نمی‌شوند.

این چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در موضع آمریکا درباره شهرک‌سازی‌ها قبلا کاملا در اظهارات نتانیاهو خودنمایی‌هایی کرده بود، او بارها در آستانه و در جریان انتخابات رژیم صهیونیسی تاکید کرده بود، تصمیم دارد شهرک‌های کرانه باختری را به اسرائیل ملحق کند. او در زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش به گشت و گذار در شهرک‌های کرانه باختری می‌پرداخت و دائم می‌گفت، حاکمیت اسرائیل را بر تمام شهرک‌ها به عنوان بخشی از خاک اسرائیل امتداد خواهد داد.

دولت ترامپ بار دیگر نشان داد به هیچ وجه پایبندی به اصول دیرباز این کشور ندارد و به طرفة عینی می‌تواند آن طور که می‌خواهد تمام اصول کشورش و نیز قوانین بین‌المللی را زیر و رو کند. موضع امروز آمریکا در واقع تلاشی دیگر است برای پیش بردن طرح جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ که "معامله قرن" نام دارد. این موضع‌ جدید آمریکا حمایت غیرمستقیم از اجرای طرح جارد کوشنر است؛ طرحی که در آن نیز شهرک‌سازی‌ها مساله‌ای حل شده و پذیرفته شده و به عنوان مناطق اسرائیلی تصور شده است. براساس جزئیات افشا شده از این طرح، شهرک‌سازی‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، گروه اول شهرک‌های بزرگ و مهم که به اسرائیل ملحق خواهند شد، دوم شهرک‌های دور دست که اجازه توسعه پیدا نمی‌کنند و سوم شهرک‌های ساخته شده به صورت بی‌هدف و بدون مجوز که باید تخلیه و تخریب شوند. شهرک‌ها و محله‌های یهودیی ۱۲ گانه در قدس نیز که ۲۲۰ هزار یهودی در آنها زندگی می‌کنند در دست اسرائیل و حاکمیت آن باقی خواهند ماند.

برعکس آنچه پامپئو ادعا کرده که این گام هیچ ارتباطی به سیاست داخلی اسرائیل ندارد، این گام کاملا به نفع دوست صمیمی ترامپ در اسرائیل برداشته شده است. نتانیاهو این دوست صمیمی ترامپ با چالش انتخابات دست و پنجه نرم می‌کند، او در تشکیل ائتلاف دولتی شکست خورده و اکنون خود را مقابل رقیبی به نام بنی گانتس می‌بیند که احتمال دارد با نمایندگان عرب کنست برای تشکیل دولت اقلیت ائتلاف کند که تصورش هم برای نتانیاهوی راست‌گرا غیرممکن است. دولت ترامپ به عنوان دوست نزدیک نتانیاهو می‌خواهد وزنه را در فضای سیاسی اسرائیل به نفع نتانیاهو سنگین‌تر کند تا دست او برای تشکیل دولت در صورت برگزاری انتخاباتی جدید در صورت شکست بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی – سفید در تشکیل دولت ائتلافی پرتر کند.

البته برگ برنده‌ای این چنینی علاوه بر نتانیاهو برای ترامپ هم می‌تواند مولفه کمک‌کننده برای جلب حمایت لابی‌های اسرائیلی و چرخش در نگاه افکار عمومی نسبت به او در وضعیت بی‌ثبات خودش باشد. در سایه پرونده "رسوایی اوکراین" ترامپ با چالش استیضاح و احتمالا عزل شدن دست و پنجه نرم می‌کند؛ چالشی که شرایط را برای او جهت ورود به انتخابات ۲۰۲۰ سخت‌تر کرده است زیرا دموکرات‌های کنگره آمریکا به این راحتی از این رسوایی چشم پوشی نمی‌کنند و مصمم گفته‌اند تا آخر روال کار را دنبال خواهند کرد، به این ترتیب ممکن است ترامپ حتی رنگ دوره دوم ریاست‌جمهوری‌ خود را که خیلی به آن امیدوار است، نبیند.

سخن آخر اینکه شهرک‌سازی‌ها و ساخت و سازهای اسرائیل در کرانه باختری بزرگترین تهدید برای طرح کشور مستقل فلسطین طبق قوانین بین‌المللی و اصول سازمان ملل هستند و ادامه این شهرک‌سازی‌ها و سوء استفاده اسرائیل از این منطقه و پیاده کردن طرح‌های اقتصادی خود در این مناطق اشغالی منجر به تاراج رفتن ثروت‌های این منطقه به نفع اسرائیل می‌شود و دست فلسطینی‌ها را کاملا خالی می‌کند.

در سایه مواضع منفعلانه جامعه جهانی و کشورهای عربی که کاری بیشتر از محکوم کردن بلد نیستند، مقدمه چینی‌ها نشان از آن دارند که خواسته‌های اسرائیلی مبنی بر عدم تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی در شرف عملی شدن هستند. این زنگ خطر را برای فلسطینی‌ها و جامعه جهانی به صدا درمی‌آورد که از لاک خود بیرون بیایند و با دیدی تازه به اتفاقات بنگرند. گویی فلسطینی‌ها دریافته‌اند با اتحاد داخلی باید مقابل این گردنکشی اسرائیلی با حمایت علنی آمریکا بایستند؛ حمایت‌هایی که قوانین بین‌المللی را به بازی می‌گیرند.

انتهای پیام

نظر شما