شناسهٔ خبر: 36525289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در سوال از وزیر نیرو

برومندی: جلوی کوچک شدن سفره کشاورزان را بگیریم

71132

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی خواستار جلوگیری از کوچک‌شدن سفره کشاورزان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد مهدی برومندی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال خود از وزیر نیرو درباره بحران آب و خشکسالی اظهار کرد: من دغدغه‌های زیادی در حوزه آب دارم، چرا که آب مهم‌ترین مساله کشور و دنیای آینده است؛ بسیاری از پیش‌بینی‌ها هم این است که جنگ‌های آینده بر سر آب است. دستکاری بشر در اکوسیستم نیز باعث می‌شود بحران بعدی بحران‌ آب باشد؛ به خصوص که کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک است و متوسط بارندگی در آن ۲۴۰ میلی‌متر است. در حالی که متوسط بارش در دنیا بیش از ۷۵۰ میلی‌متر است.

وی خشکسالی‌های شدید و شکننده و ترسالی‌های منجر به سیل را از ویژگی‌های اقلیم ایران عنوان و خاطر نشان کرد: ما باید برنامه‌ریزی منجسم بر روی آب داشته باشیم. ما ۱۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داریم و ۵۲ میلیارد مترمکعب حجم سدهای ماست. همچنین ۹۵ میلیارد مترمکعب نیز آب مصرف می‌کنیم و ۱۰ میلیارد مترمکعب نیز آب سالانه از مرزها خارج می‌شود که اگر آنها را کنترل کنیم می‌توانیم به نابه‌سامانی‌ها پایان دهیم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خشک شدن دریاچه‌های بختگان، پریشان و ارومیه باعث ایجاد ریزگرد می‌شود، اضافه کرد: با خرید حق آبه کشاورزان در قالب حق نکاشت می‌توان خشک شدن این دریاچه‌ها را کنترل کرد و شهرها را نجات داد.

برومندی با بیان این‌که هشت میلیارد مترمکعب آب شرب مصرف می‌شود که ۷۵ درصد آن به چرخه مصرف و از طریق اجرای سیستم‌های تصفیه‌خانه قابل برگشت است، اظهار کرد: ما ۱.۲ میلیارد مترمکعب را به چرخه برمی‌گردانیم؛ در حالی که می‌توان پنج میلیارد مترمکعب دیگر را برگرداند. آقای وزیر باید در دولت تلاش کند اعتباری را برای نوسازی سیستم‌های آبرسانی شهرها و روستاها انجام دهند، زیرا در حال حاضر ۳۵ درصد آب تولیدی به خاطر شبکه فرسوده موجود از دسترس خارج می‌شود.

وی با بیان این‌که کشورهای عربی هفت تا هشت میلیارد مترمکعب آب از خلیج فارس شیرین می‌کنند، گفت: این درحالی است که ایران کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب برمی‌دارد. ما باید از تکنولوژی روز هم استفاده کنیم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که در مبحث باروری ابرها و ایجاد بارش چه اقدام مشخصی برای باروری ابرها و ایجاد بارش انجام شده، یادآور شد: در این دو سال علی‌رغم همه محدودیت‌های مالی و مشکلات شاهد تلاش‌های دوستان در وزارت نیرو بودم. اگر باران‌های سال زراعی گذشته نبود بیشترین بحران‌های امنیتی مرتبط با آب را داشتیم. خشک‌شدن تالابها از ارومیه تا بختگان هم بیانگر این است که ما دچار بحران آب هستیم و با یک مساله ملی مواجهیم و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم.

برومندی با بیان این‌که در احداث یک سد برای کشاورزان حق‌آبه در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: ما هر روز از حق آبه کشاورزان کسر و به آب صنعت و شرب اضافه می‌کنیم. به همین میزان هم سفره کشاورزان کوچک می‌شود. در حالی که در قالب حق نکاشت و اجرای طرح نکاشت می‌شود تالاب‌هایی مثل بختگان را نجات داد و از کوچک شدن سفره کشاورزان هم جلوگیری کرد.  

وی در پایان با تاکید بر ضرورت پیش‌بینی اعتبارات لازم در سال ۱۳۹۹ برای مقابله با بحران آب خواستار اقدامات لازم در وزارت نیرو در این زمینه شد.

انتهای پیام

نظر شما