شناسهٔ خبر: 36525080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ترامپ، شاهدان استیضاح را به اخراج از دولت تهدید کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، افرادی که از دستگاه‌های مختلف دولتی آمریکا همچون وزارت خارجه و کاخ سفید در روند تحقیقات استیضاح او شهادت دهند را به اخراج تهدید کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ، شاهدان استیضاح را به اخراج از دولت تهدید کردبه گزارش روز سه‌شنبه تارنمای شبکه سی‌ان‌ ان، در حالی که جلسات استماع علنی از شهود در کنگره آمریکا از شبکه‌های تلویزیونی پخش زنده می‌شود، ترامپ اعلام کرده شاهدان را از کار برکنار خواهد کرد؛ هرچند که مشاورانش تاکید کرده‌اند او با این اقدام ممکن است به انتقامجویی متهم شود.

براساس این گزارش، از نگاه ناظران سیاسی، احتمال اخراج چنین افرادی از کاخ سفید می‌تواند بعنوان مجازات آنها به دلیل دادن شهادت علیه دونالد ترامپ، انگاشته شود. ترامپ که از دست کارکنانش دراین باره به تنگ آمده آنها را در توئیت‌های خود مورد حمله قرار می‌دهد؛ در این زمینه می‌توان به جلسه استماع  «ماری یوانوویچ» (Marie Yovanovitch) سفیر سابق آمریکا در اوکراین اشاره کرد.

سی‌ان‌ان در ادامه  نوشت: برخلاف توصیه برخی مشاوران ترامپ برای انجام ندادن چنین کاری، او به ظاهر، استراتژی «بدخواهانه» و «زیان‌آور» را در این رابطه برای مقام‌های دولتی خود در پیش گرفته است.

به گزارش ایرنا، نخستین جلسه استماع علنی شهود ماجرای «اوکراین‌گیت» چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه با حضور «بیل تیلور» دیپلمات ارشد آمریکا در اوکراین و «جرج کنت» (George Kent) معاون دستیار وزارت خارجه آمریکا در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان برگزار شد. دومین جلسه استماع نیز جمعه ۲۴ آبان‌ماه با حضور «ماری یوانوویچ» (Marie Yovanovitch) سفیر سابق آمریکا در اوکراین برگزار شد.

روند تحقیقات استیضاح ترامپ پس از رسانه‌ای شدن مکالمه او با «ولودیمیر زلنسکی» (Volodymyr Zelensky) رئیس جمهوری اوکراین در اوایل مهرماه آغاز شد که رسانه‌های آمریکا سوم مهرماه از انتشار متن کامل این مکالمه خبر دادند. این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. پیامدهای این افشاگری سبب شد تا پنجم مهرماه ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان از مجموع ۴۳۵ نفر خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ شوند.
براساس متن این گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواسته تا تحقیقاتی درباره «هانتر بایدن» پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکراتش که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود، انجام دهد.

سی‌ان‌ان ۲۰ آبان‌ماه در گزارشی اعلام کرد، اگر استیضاح ترامپ در جریان روند تحقیقات قطعی شود آنگاه رای‌گیری برکناری او از سمت ریاست جمهوری از ۱۶ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۵ تا ۲۹ آذرماه) انجام خواهد شد.

لینک کوتاه کپی لینک
منبع: ایرنا
منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما