شناسهٔ خبر: 36523126 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از آیین بازگشایی؛

سالن اصلی «تئاتر شهر» نو شد/ اعتماد به مهندسان جوان ایرانی

آروین موذن زاده

روز گذشته طی مراسمی سالن اصلی «تئاتر شهر» بازگشایی و از مراحل بازسازی و نوسازی تجهیزات ماشینری این سالن نیز رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه طراحی، نصب و راه اندازی تجهیزات ماشینری تالاراصلی تئاتر شهر عصر روز دوشنبه بیست و هفتم آبان ماه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی میدرعامل انجمن نمایش، سعید اسدی مدیر تئاترشهر و تعدادی از هنرمندان و اصحاب رسانه افتتاح شد.

در پروژه طراحی، نصب و راه‌اندازی تجهیزات ماشینری تالار اصلی تئاترشهر تهران که از جمله عملیات‌های استراتژیک وزارت ارشاد در راستای تحقق شعار سال «رونق تولید» بوده است، تئاتر شهر به عنوان کارفرما و شرکت «دورعلی» به عنوان مجری حضور داشته‌اند.

قبل از آغاز مراسم تور بازدید از پشت صحنه تالار اصلی و چگونگی بازسازی و مجهز شدن سیستم ماشینری این تالار برای تعدادی از هنرمندان که اکثر آن‌ها از طراحان صحنه فعال تئاتر ایران از جمله رضا مهدی‌زاده، فریبرز قربان زاده، منوچهر شجاع، امیرحسین دوانی بودند و همچنین اهالی رسانه برگزار شد.

در این بازدید محمدحسین شجاعی نماینده شرکت «دورعلی» مراحل طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی سیستم غیب‌شو، لیفت ارکستر، سیستم پل نوری، چهار مجموعه سیستم پرده جانبی، سیستم پرده جلو و عقب، سیستم لیفت پشت صحنه، تجهیزات برقی پرده اصلی، سیستم سِن گردان، سیستم کنترل مرکزی، تعویض و نوسازی صندلی‌ها را برای هنرمندان و خبرنگاران توضیح داد.

بعد از بازدید از تجهیزات ماشینری سالن اصلی، مراسم اصلی بازگشایی این سالن برگزار شد که در ابتدای مراسم سعید اسدی مدیر مجموعه تئاترشهر ضمن ابراز خرسندی از نوسازی و بازگشایی این تالار از تلاش مهندسان جوان ایرانی برای بازگشایی این مجموع تشکر کرد.

در ادامه لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام تبریک سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را که برای بازگشایی این تالار فرستاده بود، خواند و با اشاره به هزینه‌هایی که در طول چند سال اخیر برای بازسازی مجموعه تئاترشهر شده است، عنوان کرد: ۲۸ میلیارد تومان از ابتدای دولت یازدهم برای بازسازی و نوسازی تئاترشهر هزینه شده است که شامل اصلاحات، زیرسازی، مقاوم سازی و بازسازی این مجموعه می‌شود.

اسدی در بخش دیگر مراسم درباره تعویض صندلی‌های سالن چهارسو توضیحاتی را ارایه داد و عنوان کرد صندلی‌های این سالن با حمایت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد و پیمانکار پروژه عوض شده است.

وی درباره تعویض صندلی‌های سالن اصلی و پرده نمایش نیز صحبت کرد و یادآور شد تلاش شده که تعویض صندلی‌ها بدون از بین بردن حس نوستالژیک سالن انجام شود تا اصالت سالن اصلی همچنان حفظ شود.

در ادامه نیز کلیپی درباره مراحل تعویض صندلی‌های سالن اصلی مجموعه تئاترشهر پخش شد.

سیدمجتبی حسینی نیز در این مراسم متنی در ارتباط با چگونگی به ثمر رسیدن این پروژه قرائت کرد که در بخشی از آن آمده است: سیل مشتاقان و جمع ارجمند هنرمندان که همواره در سودای اجرایی در تئاترشهر بوده اند در بیشتر اوقات بیش از ظرفیت سازه و ساختار بنا بوده و دغدغه جدی تمامی همکارانِ خدوم و خاص من در جای جای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه در معاونت هنری و چه در معاونت توسعه مدیریت، چه در اداره کل هنرهای نمایشی و چه در دفتر طرح‌های عمرانی همه و همه بر این مستقر است که هم نواقص به درستی شناخته شود، هم اولویت‌های اجرایی تئاتر و هم مولفه‌های ایمنی و خدمات، مایه خوشحالی است که این تامل و تدبیر با ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان ایران در هم آمیخت و نتیجه این حُسن انتخاب و حُسن عملکرد، ان شاء الله مایه مباهات تمام دست اندرکاران بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر و سیستم‌های جدید به کار گرفته شده در آن، چه در صحنه و چه در جایگاه مخاطبان به باور من تعظیمی است به پایگاه هنرمندان گرامی و مخاطبان شریفی که انگیزه تولید و اشتیاق مسئولان هستند. در تمام این فرآیند دشوار به تاکید مقرر بود تا اصالت بنا حفظ شود و خاطرات نسل‌هایی که تجربه شیرین تماشا را به ذوق جان داشته اند خدشه‌ای وارد نگردد.

سورنا ستاری نیز در سخنانی کوتاه درباره پیچیدگی‌های این پروژه و زحماتی که مهندسان ایرانی برای به ثمررساندن این پروژه کشیده اند، سخن گفت.

مهندس محمد دورعلی مدیر پروژه نیز با اشاره به اینکه خدا را شکر می‌کند که این پروژه بدون خسارت و آسیب به کسی به سرانجام رسیده است از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان این وزارتخانه و دفتر عمران و شهرسازی وزارت ارشاد و همچنین مدیر و کارمندان تئاتر شهر برای اعتمادی که به یک تیم ایرانی کرده بودند، تشکر کرد و در ادامه خلاصه‌ای درباره پروسه بازسازی و نحوه عملکرد سیستم‌های مختلف و تجهیزات ماشینری سالن اصلی ارائه داد.

دورعلی در پایان از تمام افرادی که در این پروژه فعالیت داشتند دعوت کرد که روی سن حاضر شوند که این اقدام با تشویق حاضران در مراسم همراه بود.

نظر شما