شناسهٔ خبر: 36523080 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

گزارش اجمالی از فعالیت 40 مؤسسه قرآنی ـ مردمی کشور/

چله‌نشینی «با یاوران وحی» در ایکنا

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ سلسله نشست‌های «با یاوران وحی» ویژه معرفی فعالیت‌های مؤسسات فعال قرآنی و تجلیل از مؤسسان این مراکز به همت خبرگزاری قرآن و همراهی این مراکز خودجوش مردمی برگزار شد و چهل نشست صمیمی را پشت سر گذاشت.

صاحب‌خبر -

سهشنبه///چله‌نشینی «با یاوران وحی» در ایکنابه گزارش ایکنا؛ در راستای رسالت این خبرگزاری تخصصی در اشاعه فرهنگ قرآنی، ادامه همراهی و حمایت چندساله ایکنا از مؤسسات خودجوش مردمی، بیان دغدغه‌های مؤسسات و معرفی و تجلیل از مؤسسان این مراکز، سلسله نشست‌ها و جلساتی از اسفندماه سال 1395 با عنوان «با یاوران وحی» برگزار شد.

همچنین این نشست‌ها عموماً با حضور مدیرعامل و یا مدیر اجرایی مؤسسه و با اهدافی چون؛ معرفی، تبیین اهداف و ترسیم چشم‌انداز فعالیت‌ مؤسسه و بیان میزان حمایت مسئولان و دستگاه‌های قرآنی از فعالیت‌های مردمی، برپا شد.

به بهانه رسیدن تعداد این نشست‌ها به عدد چهل، گزارش جمع‌بندی از کل مباحث، به صورت اجمالی ارائه می‌شود.

پیش از پرداختن به چهل نشست برگزار شده از همین‌جا از حضور این عزیزان در محل خبرگزاری ایکنا از سراسر کشور و قبول زحمت، کمال تشکر و قدردانی را داشته و برای این یاوران کلام وحی، آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.


1- نشست با یاوران وحی با معرفی مؤسسه زبان‌آموزی قرآن بشارت تهران و با حضور محمدحسن رزاق، مدیر این مجموعه برگزار شد. این مؤسسه فعالیتش را به صورت رسمی از سال ۱۳۷۸ با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کرد. مؤسسه زبان‌‌آموزی قرآن، طرح بشارت را در راستای بکارگیری چهار مهارت برای زبان‌آموزی قرآن شامل شنیدن، خواندن، گفتن و نوشتن اجرا می‌‌کند، طرحی که برای اجرا تعاملی با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف ازجمله آموزش و پرورش، حوزه علمیه شرق تهران و کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان تهران داشته است.

2- مؤسسه فرهنگی آموزش قرآن و تجوید میقات‌القرآن تهران، دومین مرکز مردمی بود که مخاطبان ایکنا با حضور مرتضی مخملباف، مدیر مؤسسه، با فعالیت‌هایش که به سال 1345 می‌رسد، آشنا شدند. این مؤسسه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این مؤسسه طبق هدفی که داشته است به دنبال قاری‌پروری نبوده‌ است و از بدو تأسیس بنا بر تربیت معلم و مدرس قرآن داشته است و دوره چهارساله‌ای را برای تربیت یک مربی در نظر گرفته است. این مؤسسه دوره‌هایش را بدون دریافت شهریه‌ای برگزار می‌کند و دارای شعبی در شهر گلستان اسلامشهر، پاکدشت و ... است.

3- مؤسسه مکتب‌القرآن استان تهران سومین مؤسسه‌ای بود که با حضور سیدعبدالحسین متقی، مدیر مؤسسه و انسیه رضایی، معاون این مؤسسه به معرفی فعالیت‌ها و عملکردهایشان پرداخته شد. مکتب‌القرآن با سابقه ۲۸ ساله در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و قرآنی در سطح کشور فعالیت می‌کند، اما جامعه هدف این مؤسسه بیشتر قشر خردسال هستند، لذا آموزش‌ آنها بیشتر متمرکز بر گروه‌های پنج و شش ساله است.

4- در چهارمین جلسه، سلسله نشست با یاوران وحی به معرفی مؤسسه سادات تهران با حضور مهناز ناصری، مدیر داخلی آن پرداخته شد. مؤسسه‌ای که با وجود نوپا بودن اما در شمال تهران و از سال 1394 فعالیتش را با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی و با هدف تربیت قرآن‌آموزان در گروه‌های سنی مختلف به ویژه در گروه سنی کودکان و خردسالان آغاز کرده است، البته در کنار آن نیز دوره‌هایی با موضوع روانشناسی و مشاوره برای بزرگسالان و همچنین دوره‌های آموزش قرآن و مکالمه و حفظ برگزار می‌کند.


5- پنجمین نشست تخصصی «با یاوران وحی»، به معرفی مؤسسه مهد قرآن با حضور سیدمحمود چاوشی، مدیر این مؤسسه، محمود کریمی، معاون آموزش و عضو هیئت علمی مؤسسه، مسعود تهرانی‌فرجاد، معاون تخصصی کودک و نوجوان، محسن خیری، معاون امور استان‌ها، جواد فومنی‌الحائری، مدیر مهد قرآن استان تهران و رحمت‌الله سلمان‌‌ماهینی، مدیر روابط عمومی و مسئول پایگاه‌ اطلاع‌رسانی پرداخته شد. مهد قرآن تنها مؤسسه‌ای بود که با حضور تمامی معاونان بخش‌هایش در این نشست حضور پیدا کرد و هر کدام به تفکیک بخش‌های مرتبط به خود را توضیح می‌دادند.

این مؤسسه حدود 28 سال از سابقه فعالیتش می‌گذرد، مرکزی که فعالیتش از ۱۴ خرداد سال ۷۱ و با جلسه هفتگی قرآن که با عنوان «چهارده معصوم(ع)» در خیابان خراسان و با سخنرانی حجت‌الاسلام فومنی حائری برگزار می‌شد، آغاز شد.

مهد قرآن در نظام آموزشی‌اش پنج دوره حفظ شامل حفظ یک، سه، هفت و ۱۵ جزء و حفظ کل قرآن، قائل است که هر قرآن‌آموزی که در کلاس‌های مهد قرآن شروع به حفظ قرآن می‌کند طبق آئین‌نامه داوری از او آزمون گرفته می‌شود و در صورت کسب حد نصاب قبولی، مدرک آموزشی از دفتر مهد قرآن با امضای حجت‌الاسلام فومنی، مؤسس و شهریار پرهیزکار به عنوان رئیس هیئت علمی دریافت می‌کند.

6- مؤسسه قرآنی معجزه جاویدبا مدیریت عقیل وطن‌دوست، میهمان ششمین نشست با یاوران وحی بود. با گذر بیش از 12 سال از فعالیتش بالغ بر هزار قرآن‌آموز دارد و با برپایی دوره‌های تربیت معلم مهد و پیش‌دبستانی از سال ۸۶ تاکنون توانسته ۳ هزار مربی در تهران، کرج، ملارد و شهریار، سمنان، فاروج و خراسان شمالی تربیت کند و در کنار آن نیز در زمینه برگزاری دوره‌هایی ویژه اوقات فراغت، همچنین مسابقات با ادارات آموزش و پرورش، هلال احمر، بسیج و سپاه پاسداران و کمیته‌ امداد فعالیت دارد.

7- هفتمین نشست با یاوران وحی با معرفی مؤسسه بیت‌‌القرآن با حضور محمدرضا عابدی، مدیر این مؤسسه همراه بود. بیش از 21 سال از فعالیت این مؤسسه گذشته است و بنا بر اذعان عابدی «بیش از ۱۵ هزار نفر از ابتدای فعالیت مؤسسه تا کنون تربیت شده‌اند که بعضا نیز به عنوان چهره‌های قرآنی موفق در جامعه فعالیت دارند. اما باید اذعان کرد، ضعف‌ فعالیت بیت‌القرآن این است که قرآن‌آموزان را به خوبی در مؤسسه جذب می‌کند اما در نگهداری خروجی‌ها کمی ضعیف است به عبارت دیگر هنگامی که قرآن‌آموزان به مقطع سنی جوانی می‌رسند، ناخواسته از بدنه مؤسسه به دلیل اینکه دوره‌های مؤسسه تنها تا آن مقطع است، جدا می‌شوند و جذب سایر مؤسسات قرآنی می‌شوند».

8- مهدی سیفی، مؤسس مجمع قرآنی سلیم، میهمان هشتمین نشست از این سلسله نشست‌ها بود. مجمعی که با شعار حفظ قرآن، وسیله‌ای برای رسیدن به زندگی و اخلاق قرآنی، فعالیتش را انجام می‌دهد تا قرآن تنها در ظاهر زندگی مردم باقی نماند، بلکه از آموزه‌های آن در بطن زندگی نیز استفاده شود و سعی در نهادینه کردن آن داشته باشند.
9- نهمین نشست با یاوران وحی به معرفی مؤسسه قرآن و عترت مکتب نرگس رباط کریم با مدیریت زهرا درخشانی اختصاص یافت. مرکزی که دوره‌های تربیت مربی را در کنار دوره‌های آموزش عمومی و براساس تعداد مخاطبان برگزار می‌کند، اما رویکرد اصلی فعالیت آن ترویج سبک زندگی اسلامی است.

10- دهمین نشست از سلسله نشست‌‌های با یاوران وحی به مؤسسه قرآنی سدرةالمنتهی تهران با مدیریت حمیده رهروشرع، اختصاص پیدا کرد. مؤسسه‌ای که مهم‌ترین انگیزه مؤسس آن «بهره‌وری دیگران از لذت چشیدن شناخت واقعی اسلام بیان شد. بنابر این در این مؤسسه، سعی شده است بر روی شناخت و معارف قرآنی به ویژه مباحث قرآنی و سیره معصومین و اهل‌‌بیت(ع) و قصص قرآنی متمرکز شود و لذا بر روی برگزاری دوره‌های ترجمه و سپس تفسیر و تدبر آیات قرآن از گروه سنی چهار سال تمام به بالا اقدام شد، البته تمام این کارها در کنار برگزاری دوره‌های آموزش عمومی قرآن در این مؤسسه انجام می‌شود.

11- معرفی فعالیت‌ها و عملکرد ۴۹ساله کانون آموزش قرآن واقع در خیابان وحدت اسلامی تهران در یازدهمین سلسله نشست با یاوران وحی، انجام شد. این مؤسسه با مدیریت مجتبی وزیری اداره می‌شود و دارای 9 شعبه در تهران و کرج در محله‌های جوادیه، نازی‌آباد و ... است. این مؤسسه، زمانی جمعیتی حدود سه هزار نفری، قرآن‌آموزان داشت، اما در حال حاضر به دلیل افت تبلیغات قرآنی در مقابل سایر تبلیغات فرهنگی و ورزشی، نتیجه‌ای جز رکود را در پی ندارد و تعداد قرآن‌آموزان این مجموعه به مانند دیگر مؤسسات قرآنی کاهش یافته است. این مؤسسه در سال 74 موفق به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود. همچنین کانون قرآن نیز دارای مقطع پیش‌دبستانی با مجوز از مکتب‌القرآن است تا در کنار توجه به قرآن‌آموزی بزرگسالان و نوجوانان و جوان به تربیت و پرورش خردسالان نیز توجه کند.

مهم‌ترین رویکرد مؤسسه، برگزاری دوره‌های آموزشی احکام است به گونه‌ای که هر قرآن‌آموز پس از تعیین سطح باید ۱۰۰ واحد آموزشی شامل احکام در پنج سطح، خودآموز، آموزش حرکات، روخوانی، معنا، تفسیر قرآن، آموزش فن سخنوری و ... را سپری کند. در کنار این مجموعه نیز صندوق قرض‌الحسنه‌ای با حمایت خیرین فعالیت دارد تا به افراد نیازمند و واجد شرایط تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا شود.


12- معرفی فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسه قرآنی بشیر البرز با مدیریت حمیده سلجوقی از دیگر مؤسساتی بود که در این نشست‌ها به آن پرداخته شد. این مؤسسه در سال ۱۳۹۱ موفق به کسب مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و همواره در رأس فعالیت‌هایش، توجه به برگزاری دوره‌های سبک زندگی و فرزند‌پروری از منظر قرآن و اهل بیت(ع) بود. بنا بر گفته مدیر این مؤسسه «توجه به رویکرد سبک زندگی اسلامی، بسیار مهم است، نباید از ظرفیت مؤسسات قرآنی غافل شویم زیرا دیگر آموزه‌های قرآنی مانند تجوید و روخوانی برای سبک زندگی است که باید روش‌مندانه زندگی کرد و در کاربرد زندگی به صورت عملی وارد شود».

13- در سیزدهمین سلسله نشست به معرفی مؤسسه قرآنی ندای رحمت الهی البرز با مدیریت محسن دایی‌حسینی پرداخته شد. برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن کودک، برپایی دوره سبک زندگی اسلامی، جشن‌های مذهبی در فضای بیرونی برای جذب حداکثری مخاطبان، در کنار دوره‌های آموزش عمومی و مقدماتی و انجام فعالیت‌های دیگر در کنار آموزش قرآن مانند ارائه خدمات سلامتی مانند تست قند و فشار خون از جمله فعالیت‌های این مؤسسه است. بنابر گفته دایی‌حسینی «بهانه مؤسسه برای سنجش بینایی، تست قند خون و فشار خون تنها این است که مردم در کنار استفاده از این خدمات سلامتی، ارتباط‌گیری با اساتید قرآن انجام شود و شوق و اشتیاق یادگیری قرآن در آنها بیشتر شود». همچنین مؤسسه نیز همکاری‌هایی با سازمان بهزیستی و اداره‌کل آموزش و پرورش و ... دارد. این مؤسسه از خردادماه سال ۱۳۹۲ با کسب مجوز از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان البرز به رسمیت شناخته شد.

14- مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا(ع) با مدیریت حاتم رجبی از دیگر مؤسساتی است که مخاطبان ایکنا بیش از پیش با آن آشنا شدند. مؤسسه‌ای که حدود 25 سال از فعالیتش می‌گذرد و توانسته با کمک‌های مردمی خود را سرپا نگه دارد و با درخواست‌هایی که داشته است توانسته ۲۲ شعبه منطقه‌ای و محلی در امامزادگان، مساجد و بعضاً نیز منازل خیران علاقه‌مند طبق استانداردها و اهدافی که دارد، برگزار کند.

15- پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های «با یاوران وحی» با معرفی عملکرد و فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت هل أتی و با حضور نرگس صولتی، مدیر این مؤسسه و همتی، معاون آموزشی این مرکز اختصاص یافت. محوریت مؤسسه بر روی آموزش کودکان ۳ تا ۶ سال است که در تابستان، قشر نوجوان نیز در زمره قرآن‌آموزان این موسسه قرار می‌گیرند. در کنار آموزش قرآن و حفظ مفاهیم و احادیث و آموزش نماز، مهارت‌های دیگری چون زبان انگلیسی، نقاشی، مهارت‌های اجتماعی و هنری و ... براساس توانمندی قرآن‌آموزان، آموزش داده می‌شود.

این مجموعه از سال 80 توانست با اخذ مجوز، فعالیتش را رسمیت ببخشد. چنانکه با سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر در زمینه ارائه آموزش به علاقه‌مندان در زمینه‌های ورزشی و هنری و تربیت مربی تعامل دارد. همچنین جمعیت اسلامی حضرت زهرا(س) در کنار مؤسسه فعال است که خیریه باران مهر را با توجه به بیماری‌های «ای بی» راه‌اندازی کرده و تندیس سازمان بیماری‌های نادر را هم دریافت کرده است.

16- آشنایی بیشتر با مؤسسه اسوه تهران به مدیریت زهرا بادی در شانزدهمین نشست با یاوران وحی اتفاق افتاد. مؤسسه‌ای که در کنار فعالیت‌های آموزش عمومی و تخصصی قرآن، سعی کرده است تا با راه‌اندازی بخش‌ها و دوره‌های مورد نیاز روز جامعه چون مشاوره و اصلاح تغذیه و طب اسلامی، ماهنامه علمی ـ فرهنگی «اسوه»، ورود در حوزه تألیف کتاب و مقالات چون جمع‌آوری دست‌نوشته‌ها و وصایا و زندگینامه این دو شهید «علی و رضا غیاثوندقیصری» و...، مهدکودک با محوریت قرآن، راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه محلی با بیش از هزار عضو، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و ...به خودکفایی برسد.

این مؤسسه در سال ۱۳۹۰ پس از طی کردن فرایند اداری تأسیس مؤسسه، توانست از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی را دریافت و به عملکرد‌های مؤسسه رنگ و بوی رسمی ببخشد.

17- در هفدهمین نشست به معرفی مؤسسه «طلیعه نور کوثر شهریار» با مدیریت مریم حسین‌لو پرداخته شد. این مؤسسه از سال ۸۰ و حدود ۱۶ سال پیش فعالیتش را با برپایی جلسات خانگی آغاز کرد و هنگامی که با استقبال دوستان و اطرافیان روبه‌رو شد، انگیزه‌ای برای تأسیس مؤسسه گرفت و سرانجام با اخذ مجوز از تبلیغات اسلامی شهریار از سال ۸۵ توانست به فعالیتش رنگ و بوی رسمی دهد. این مؤسسه از جمله مراکزی است که در کنار فعالیت‌هایش پیش‌دبستان و دبستان راه‌اندازی کرده است. پیش‌دبستانی و دبستان قرآن با عنوان «نور کوثر» برای پسران و دختران را با هدف آشنایی بیشتر خردسالان با مباحث اعتقادی، دینی و تربیتی نیز راه‌اندازی کرده است. همچنین به دلیل فقدان مکان ورزشی مناسب برای بانوان در سطح شهریار، اقدام به راه‌اندازی باشگاه ورزشی، نور کوثر کرده است.

18- مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر مرتضی علی(ع) شهرستان بهارستان با مدیریت حمیده گوهری از سال ۱۳۸۹ با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و احکام اسلامی کار خود را آغاز کرد و موفق به پوشش آموزشی بیش از سه هزار قرآن‌آموز شده است. بیشترین استقبال نیز از دوره‌هایی است که برای گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال است. همچنین در کنار آن کلاس‌های آموزشی نهضت سواد‌آموزی برای بانوان کم‌سواد نیز برپا می‌شود.

19- نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های با یاوران وحی با معرفی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ریّان تهران و با حضور مصطفی کلانکی، مدیر این مرکز مردم‌نهاد برگزار شد. وی به همت همسرش که از حافظان قرآن است، تصمیم به راه‌اندازی مؤسسه می‌کند و پس از فعالیت‌‌های جست و گریخته و برگزاری کلاس‌های آموزشی هفتگی، سرانجام در سال 90 موفق به کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود.

بنابر گفته کلانکی «تلاش کردیم به اندازه خود، با کمترین اتکا به حمایت دولتی و با حمایت خیران و دیگر علاقه‌مندان، فعالیت‌مان را آغاز و ادامه دهیم. لذا سعی کردیم به اندازه توان در بحث تعلیم قرائت و مفاهیم قرآن به دیگران فعالیت‌ کنیم». این مؤسسه از جمله مراکزی است که پیش‌دبستانی و دبستان قرآنی غیر دولتی با عنوان «ریان» راه‌اندازی کرده است.

20- مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تسنیم امام حسن مجتبی(ع) با مدیریت فرحناز زرین‌فر از دیگر مراکز مردم‌نهاد بود که در این سلسله نشست‌ها به بیان عملکرد آن پرداخته شد. این مؤسسه در سال ۱۳۸۸، در اولین مرحله فاز رسمی کردن فعالیت‌های خود، مجوزی از سوی وزارت تعاون تحت عنوان «شرکت تعاونی خدمات فرهنگی بانوان؛ فرهنگسرای علمی ـ قرآنی تسنیم» اخذ و به‌عنوان فرهنگسرای غیر‌ دولتی ثبت شد و سپس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی به نام مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تسنیم امام حسن مجتبی(ع) کسب کرد.

این مؤسسه با شعار «خانواده رحمانی» دوره‌هایی را از خردسالان تا بزرگسالان در نظر دارد که در کنار آن دوره‌های اقتصاد معنوی تسنیم(کسب و کار برگرفته از آیات قرآن)، طب معنوی تسنیم، برپایی نمایشگاه معنوی تسنیم، آموزش تحکیم بنیان خانواده، کار‌آفرینی و اشتغال‌زایی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی در جهت سلامتی فکر، برگزاری کارگاه‌های تخصصی قرآن کریم در همه رشته‌ها و برگزاری کارگاه‌های تخصصی فرهنگی، هنری برگزار می‌کند.

21- در بیست‌ویکمین نشست از این سلسله نشست‌ها، فعالیت‌های مؤسسه صاحب‌الزمان(عج) ازنا به مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان تشریح شد. مؤسسه‌ای که از سال 78 فعالیتش آغاز می‌شود که پس از مراجعه برای ثبت، نهایتا در سال 86 مجوز فعالیت از سازمان تبلیغات اسلامی اخذ کرده است.

این مؤسسه دوره‌هایی برای کودک چهارساله تا بزرگسالان با محوریت حفظ قرآن دارد. هر چند دوره‌های قرائت، مفاهیم و تفسیر و پیش‌دبستانی قرآنی در مؤسسه برپا می‌شود، اما بنابر گفته امیدیان «سعی شده است تا نیازهایی که در میان مردم در سطح شهر در حیطه‌های تبلیغی و ترویجی، محافل انس با قرآن، مسابقات و جشنواره‌های قرآنی و ... است تا حدودی برطرف شود».


22- عملکرد مؤسسه قرآنی دارالقرآن علمداران نور استان البرز با مدیریت مهدی مرادی دیگر جلسه این سلسله نشست بود. این مرکز مردمی فعالیتش را از فعالیت‌های قرآنی در مسجد و پایگاه بسیج آغاز کرده است که همین امر منجر به تشکیل گروهی در قالب تشکیلات دارالقرآن شد و سرانجام در سال 90 مجوزش را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است. ترویج عمومی آموزش‌های قرآن در کنار آموزش‌های تخصصی مهم‌ترین هدف مؤسسه است.

23- نشستی از سلسله نشست‌های با یاوران وحی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق حق‌شناس، مدیر مؤسسه قرآن‌پژوهان تهران اختصاص یافت. این مؤسسه از تشکل‌های قرآنی است که در زمینه حفظ قرآن ورود پیدا کرده است و از نخستین مرکز تخصصی حفظ کل قرآن در بخش دختران و پسران است به گونه‌ای که این مجموعه سال ۷۹، پس از ۱۵ سال فعالیت قرآنی از سال ۶۴، موفق به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

بنابر گفته حق‌شناس، کمر مؤسسه زمانی شکست که تخصیص بودجه‌ای که قولش را داده بودند، عملیاتی نشد و پس از آن دیگر به سمت برگزاری طرح حفظ یکساله نرفتند «چند سال طول کشید تا فهمیدیم بودجه‌‌های قرآنی کشور عدد ناچیزی است و طی این مدت، رایزنی با حدود ۶۰ نماینده مجلس کردیم تا توانستیم برای نخستین بار ردیف بودجه مستقل برای مؤسسات قرآنی ایجاد کنیم. البته طی آن زمان مبلغ ناچیز و حدود ۶۰۰ میلیون تومان بود که از این رقم ۱۵۰ میلیون تومان را به‌دلیل طرح و مدرسه قرآنی که داشتیم به مجموعه ما اختصاص دادند و سال دیگر نیز این ۶۰۰ میلیون را به چهار میلیارد تومان رساندیم که مصوب شد، یک و نیم میلیارد تومان برای مجموعه ما باشد. مدیر وقت مرکز قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح و برنامه‌های قرآنی مؤسسات کشور را جمع‌آوری کردند و ما طرح‌های زیادی را ارائه کردیم، اما متاسفانه هنگامی که به بحث تخصیص بودجه رسید این بودجه را به ما ندادند که با کلی پیگیری ۱۸۰ میلیون تومان را دریافت کردیم.

طی سال ۸۵ و به امید دریافت این بودجه نزدیک به پنج هزار نفر در کل تهران در دوره حفظ مؤسسه ثبت‌ نام کردند که حدود ۴۰۰ نفر برای حفظ یک ساله و یا دو ساله انتخاب شدند و هیچ شهریه‌ای از آنها اخذ نشد. آنها در ساختمان شش طبقه بسیار مجهز شروع به حفظ یک یا دوساله قرآن کردند در عین اینکه یک سال نیز از مدرسه مرخصی تحصیلی گرفته بودند، اما هنگامی که این بودجه را به مؤسسه ندادند، از آن سال، کمر مؤسسه شکسته شد و هنوز بدهی آن سال‌ها با ما همراه است و اجاره آن سال ساختمان شش طبقه را هنوز به صاحب‌خانه که فرد خیری بود و در اختیار مجموعه قرار داده بود، پرداخت نکرده‌ایم».

24 - نسرین زادمهر با مؤسسه شکوفه‌های انتظار تهران با حضور در نشستی به بیان عملکرد و دغدغه‌های خود پس از بیش از 20 سال فعالیت تدریس پرداخت. فعالیت این مؤسسه با برگزاری دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی برای خردسالان آغاز شد و سپس به سراغ دوره‌های حفظ رفتند و در ادامه دوره‌های تربیت مربی قرآن ویژه بانوان برگزار شد. این امر در راستای یکی از اهداف مؤسسه در زمینه تربیت مربیان قرآن متخصص و مجرب و اعزام آنها به دیگر مراکز متقاضی بود.

25 - فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌النور استان البرز با حضور سیده‌منصوره معصومی‌اصل، تبیین شد. مؤسسه‌ای که در گام‌های اولیه تأسیس در مکان استیجاری بود و سپس با کمک ۷۰ بانوی خیر قرآنی که با اهدای طلا، پول و وسایل و جمع‌آوری ۱۵۰ میلیون تومان، خریداری شد و در حال حاضر در فضایی به مساحت ۶۳۰ مترمربع در حال خدمت‌رسانی است و به بیان بهتر، بانوان خانه‌دار بزرگترین حامی این مؤسسه هستند.

26- بیست وششمین نشست از سلسله نشست‌های با یاوران وحی با معرفی مؤسسه بحرالقرآن شهر قدس و با حضور نرگس کرمی، مدیر این مرکز برگزار شد. این مؤسسه از سال ۸۸ با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی فعالیتش را آغاز کرد و پس از گذشت چهار سال از فعالیت، شعبه‌ای دیگر در همان شهر قدس اما تحت نظارت اداره‌ اوقاف و امور خیریه شهرستان تأسیس کرده است. اصل راه‌اندازی این مؤسسه به منظور آموزش قرآن به خردسالان در فضایی با نشاط و شاد بوده است، هر چند در کنار آن نیز دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی در گروه‌های مختلف سنی بانوان و آقایان و دختران و پسران چون روخوانی و روان‌خوانی، صوت و لحن، تفسیر و مفاهیم و حفظ و مهد و پیش‌دبستانی برگزار می‌شود و حتی در مهد قرآن نیز سرفصل‌های آموزشی و واحدکارهای مختلف با رنگ و بوی قرآنی به نونهالان آموزش داده می‌شود.

27- رضوان سهرابی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر شهرستان لردگان با حضور در استودیو مبین به معرفی عملکرد‌ این مؤسسه پرداخت. این مؤسسه به عنوان نخستین مرکز قرآنی ـ مردمی در شهرستان لردگان است که فعالیتش را از سال 86 به صورت رسمی آغاز کرد. این مؤسسه در ابتدا بر روی آموزش بانوان توانمند به تدریس قرآن سرمایه‌گذاری کرده است تا پس از آموزش قواعد و نکات آموزشی به روستاهای اطراف اعزام شوند.

برگزاری دوره‌های آموزشی مانند روخوانی، روان‌خوانی، تصحیح نماز، فصیح‌خوانی، مفاهیم، آشپزی، خطاطی و هنری و برپایی کارگاه‌های آموزشی برای افراد ۶ تا ۶۰ سال از دیگر طرح‌های این مؤسسه است. البته این مؤسسه به دنبال ارتقای فعالیت‌هایش از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز تأسیس مرکز پیش‌دبستانی و مهد قرآن کریم را دریافت کرد. همچنین سالن ثارالله(ع) دفتر امام جمعه شهرستان لردگان به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی اختصاص یافت و همچنین در طبقه دوم ساختمان حوزه علمیه بانوان، مرکز پیش‌دبستانی راه‌اندازی شده است که مورد استقبال نیز قرار گرفته است.


28- بیست و هشتمین نشست با یاوران وحی با حضور زرین‌تاج مولایی، مدیر مؤسسه سرچشمه نور شهر قدس همراه بود. مولایی از سال ۸۳ با راه‌اندازی جلسات قرآن در خانه‌ها و سپس در مساجد و حسینیه‌ها، فعالیت مؤسسه را به صورت غیر رسمی آغاز کرده است و سپس در سال 90 با اخذ مجوز از اداره تبلیغات اسلامی، به فعالیت مؤسسه رسمیت بخشیده است. مؤسسه دارای شعبه‌ای از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه با عنوان «حافظان وحی» است که با محوریت حفظ قرآن فعالیت می‌کند.

29- بیست و نهمین نشست از سلسله نشست‌های با یاوران وحی با حضور سیده‌بهناز موسوی، مدیر مؤسسه فرشتگان سماء شهر قدس همراه بود. این مؤسسه دوره‌هایی ویژه خردسالان چون مهد قرآن، آموزش الفبای قرآنی، حفظ تخصصی، حفظ آیات موضوعی و آموزش آیات به زبان انگلیسی و دوره‌هایی نیز برای بزرگسالان چون روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، کارگاه آموزشی با محور قرآن برای خانواده‌ها، برپایی دوره‌های تربیت مربی قرآن، دوره‌های مبلغان و ... با حضور قریب به ۳۰۰ قرآن‌آموز برپا می‌کند. همچنین برخی از این طرح‌ها نیز با همکاری با جهاد دانشگاهی و سازمان بهزیستی برگزار می‌شود.

30- روند تأسیس مؤسسه، اهداف، برنامه‌های مؤسسه ریحانة‌النبی(س) سبزدشت شهرستان بهارستان با حضور زهرا جعفری بیان شد این مؤسسه فعالیتش را به صورت رسمی از سال 1384 با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کرد. این مؤسسه علاوه بر دوره‌های آموزش عمومی، تخصصی، اقدام به برگزاری دوره آموزشی ویژه بانوان قرآن مداح و همچنین تأسیس خیریه به منظور کمک‌رسانی به نیازمندان کرده است.

31- فعالیت‌های مؤسسه یاران شهید نواب صفوی با حضور محمود زال‌نژاد، مدیر این مؤسسه تبیین شد. این مؤسسه که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است با یاد شهدای فدائیان اسلام چه پیش از انقلاب چون شهید نواب صفوی و شهیدان واحدی و سیدحسین امامی و چه شهدای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با رویکرد ترویج فرهنگ قرآنی در زمینه‌هایی چون برپایی دوره‌های تخصصی و تربیت مربی و همچنین برگزاری برنامه‌های مناسبتی و ... فعالیت می‌کند.

32- سی و دومین نشست از سلسله نشست‌های «با یاوران وحی» به معرفی فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسه «سرای نیکان» با حضور ناهید معماری پرداخته شد. مؤسسه‌ای که در سال ۹۱ با کسب مجوز رسمی از سوی اداره تبلیغات اسلامی فعالیتش را آغاز کرده است و در حال حاضر در مکانی در جوار مسجد فیروزآبادی شهرری فعالیت می‌کند. اما این مؤسسه از معدود مراکز مردمی است که به دلیل همجواری با مسجد از فضای آن استفاده کرده است، به گونه‌ای که بسیاری از فعالیت‌های آموزشی ـ فرهنگی و حتی آشنایی با آداب نماز در مسجد به کودکان آموزش داده می‌شود.

33- سی‌وسومین نشست از سلسله نشست‌های «با یاوران وحی» با معرفی مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی فهیم تهران به مدیریت فاطمه حسینی همراه بود. وی دبیر دروس دینی و از بازنشستگان آموزش و پرورش است و پس از پایان خدمتش با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی به راه‌اندازی مؤسسه‌ای در شرق تهران(محله نارمک) اقدام کرده است. این مؤسسه از مؤسسات خودکفاست؛ چراکه کلاس‌های جانبی چون چرتکه، اسکیت، ریاضیات و ... را با وجود پرهزینه بودن، برپا می‌کند. همچنین دارای پیش دبستانی و دبستان دور اول نیز است.

34- مؤسسه تسنیم وحی گیلان با مدیریت امیرحجت مرادی دیگر تشکل قرآنی بود که در سلسله نشست با یاوران وحی به معرفی آن پرداخته شد. مؤسسه‌ای که با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1390 فعالیتش را آغاز کرده است که طی برنامه‌ریزی ۱۵ساله تا افق ۱۴۰۴، فعالیت و عملکرد این تشکل‌ مردمی را در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، رسانه، نشر آثار مکتوب، مشاوره و هنر و ... تبیین کرده‌اند که طی هر سال این فرایند، بازبینی می‌شود.

35- روند تأسیس و فعالیت و دغدغه‌های مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت الزهرا(س) با حضور ابوالفضل روزبهانی بیان شد. روزبهانی در سال ۱۳۸۰ با توجه به درخواستی که از سوی متقاضیان برای فراگیری علم قرائت قرآن در مجموعه فرهنگی بود، کلاس قرآن با عنایت به حضرت زهرا(س) برپا کرد و لذا این کلاس را به اسم حضرت زهرا(س) نام نهاد و پس از تبدیل این کلاس به مؤسسه و اخذ مجوز این نام را برای آن برگزید و در حال حاضر این مؤسسه دارای دو شعبه یکی در شمال شرق تهران و دیگری در شهرستان بهارستان است.

36- نشستی از سلسله‌نشست‌های «با یاوران وحی» با حضور سعید حاجیان، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدید تهران همراه بود. وی که از حافظان و قاریان و مدرسان قرآن کشورمان است از جمله اساتیدی است که برای رسمیت بخشیدن به جلسه قرآنش، اقدام به تأسیس مؤسسه می‌کند، مؤسسه‌ای که در سال 94 و پس از طی کردن فرایند اداری از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، موفق به اخذ مجوز می‌شود. البته باید گفت دوره‌های مؤسسه سدید تهران ویژه آقایان است، جلساتی که با رویکرد «نخبه‌پروری» و تربیت قاری و حافظ در کنار یکدیگر دنبال می‌شود.

37- بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) شهرستان ابرکوه از جمله مؤسسات فعال استان یزد که تقریباً بیش از ۲۰ سال از فعالیت غیر رسمی و رسمی آن می‌گذرد و با مدیریت مجتبی عزیزی اداره می‌شود. این مؤسسه در روز شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) در رمضان‌المبارک سال ۱۳۷۳ با مجوز دبیرخانه رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد تأسیس شد و بنابر گفته عزیزی «پیش از اینکه فعالیت مؤسسه جنبه رسمیت بیابد در قالب کلاس قرآن، فعالیت می‌کرد و سرانجام طی تعاملی که با حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) ابرکوه برقرار کردیم، مقرر شد که پنج‌شنبه‌ها که کلاس‌های حوزه تعطیل می‌شود، در نوبت عصر کلاس‌های قرآن ویژه بانوان تشکیل شود. همچنین در صبح جمعه نیز کلاس‌های آقایان را تشکیل می‌دادیم».  اما پس از استقبال از فعالیت‌ها، به دنبال تأسیس مؤسسه می‌روند. در ابتدا نیز این مؤسسه با عنوان دارالقرآن امیرالمؤمنین(ع) فعالیت می‌کرد و میان مردم شناخته می‌شد و سپس اسمش به مهد قرآن تغییر کرد، اما از سال ۱۳۸۶ با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز با عنوان بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) فعالیتش را رسمیت داد.

38- سی و هشتمین نشست با یاوران وحی به معرفی مؤسسه حافظان کلام وحی همدان با مدیریت فاطمه نورمحمدی پرداخته شد. وی نیز از فرایند طولانی مدت اخذ مجوز گلایه‌مند بوده است و از جمله مراکز قرآنی ـ مردمی است که از سال ۱۳۸۵ فعالیتش را به صورت غیر رسمی آغاز کرد، اما نهایتاً پس از چند سال پیگیری برای دریافت مجوز و گذراندن فرایند بوروکراسی اداری در سال ۱۳۹۰ موفق به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود. نورمحمدی با اشاره به اینکه استقبال از فعالیت‌های قرآنی کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است، راه جذب آنها را به ویژه در بخش خردسالان، راه‌های تشویقی می‌داند و یا عدم اخذ شهریه از قرآن‌آموزان مناطق کم برخوردار که متأسفانه حمایت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی امور قرآن، کم شده است.

39- فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کریمه آل رسول(س) با 20 شعبه آموزشی در سه استان در علی‌آباد(۳ شعبه)، فاضل‌آباد، مزرعه کتول، گرگان(۳ شعبه)، دارکلاته، قرق، تقی‌آباد(۲ شعبه)، برفتان، سنگدوین، کلاله، گنبد، میغان، شاهرود و قم(۲ شعبه)به مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل حکیمی در سی ونهمین نشست با یاوران وحی بررسی شد. این مؤسسه با هدف ترویج فرهنگ قرآن کریم و برگزاری دوره‌های تخصصی تربیت مربی قرآن در رشته‌های حفظ، قرائت، صوت و لحن و مفاهیم قرآن فعالیتش را انجام می‌دهد.

40- مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی اهل‌الکساء استان البرز، از تشکل‌های مردمی بود که در چهلمین نشست از سلسله نشست‌های با یاوران وحی به آن پرداخته شد. این مؤسسه از سال ۱۳۹۳ با کسب مجوز از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره تبلیغات اسلامی، کار خود را آغاز کرده است، این مؤسسه در امر ترویج فرهنگ قرآن کریم و توسعه کلام خدا در میان آحاد مردم برنامه‌ریزی و با آموزش رشته‌های عمومی و تخصصی برای خردسالان چهار تا شش سال، نوجوانان و جوانان به منظور تربیت نسل قرآنی فعالیت می‌کند.

تشکیل بزرگترین گروه هم‌خوانی بانوان و برگزاری محافل و مسابقات از فعالیت‌های چشمگیر مؤسسه طی این سال‌ها بوده که در کنار دوره‌های آموزشی مؤسسه می‌درخشد. مؤسسه قرآنی اهل‌الکساء به همت اکرم غلامی از فعالان و قاری قرآن کریم با هدف تربیت نیروهای قرآنی در استان البرز پا به عرصه قرآنی گذاشت.

 
اما تعطیلی دو مؤسسه سادات تهران با مدیریت مهناز ناصری و همچنین مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی فهیم تهران به مدیریت فاطمه حسینی به دلیل هزینه بالای اجاره‌بها با وجود استقبال مطلوب قرآن‌آموزان در میان این 40 مؤسسه قابل تأمل است. اما این مؤسسات تجهیزاتشان را که تماماً با هزینه شخصی خریداری شده بود به امید اینکه شاید حمایتی برسد و فعالیت‌ها را از سر بگیرند، نگهداری می‌شود.

نگاهی به مطالبات مدیران مؤسسات قرآنی؛
1. فعال کردن خیرین قرآنی و ترویج فرهنگ وقف قرآنی
2. خودکفا کردن مؤسسات برای کاهش وابستگی آنان به مراکز دولتی 

3. احصای روش‌ها و شیوه‌هایی برای جذابیت‌بخشی به کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی قرآنی
4. تعامل و همکاری بیشتر مؤسسات با یکدیگر
5. نظارت و حمایت جدی‌تر مسئولان و دستگاه‌های دولتی
6. وظیفه مؤسسات قرآنی صرفاً آموزش روخوانی و قرائت و حفظ نیست بلکه ارائه مفاهیم و تدبر در آیات است
7. مکانی برای فعالیت مؤسسات قرآنی در نظر گرفته شود تا از پرداخت، هزینه‌های سنگین اجاره‌بها رها شوند.
8. یک اتحادیه‌ واحد، تشکیل شود.
9. مسئولان و دولتمردان و دست‌اندرکاران صرفاً شعار «قرآن» ندهند
10. اگر قرار است، حمایتی از مؤسسات شود، چرا همیشه از چند مؤسسه انجام می‌شود؟
11. توجه به بیمه فعالان قرآنی ضروری است.
12. مؤسسات قرآنی برای سیستم اجرایی مشکل نیستند، بلکه یک راه‌حل و فرصت هستند.
13. حمایت‌ها باید واقع‌بینانه و همراه با عدالت انجام گیرد.
14. پرهیز از کارها و فعالیت‌های کلیشه‌ای و ارائه آمار و ارقام
15. هدف فعالیت مؤسسات قرآنی، نباید فدای بحث‌های مالی شود.
16. مؤسسات، قرآن را سر سفره تمام خانواده‌های ایرانی بیاورند.

یادآور می‌شود، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از معرفی مؤسسات و تشکل‌های قرآنی سراسر کشور استقبال می‌کند.
انتهای پیام

نظر شما