شناسهٔ خبر: 36521212 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

پرورش کرم میلورم به همت محققان دانشگاه خلیج فارس بوشهر / با حمایت از این پروژه تولید آن را صنعتی می‌کنیم

محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه خلیج فارس بوشهر از سال ۹۶ روی تولید و پرورش کرم میلورم تمرکز کرده‌اند و اکنون از این طریق، بخشی از نیاز بازار داخلی را تامین می‌کنند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * تهیه مواد خوراکی برای دام و طیور و آبزیان از حشرات، شیوه‌ای است که این روز‌ها در اکثر کشور‌ها در پیش گرفته شده و بازار مصرف قابل توجهی دارد.
 
پرورش  کرم میلورم یکی از این حشرات است که به عنوان یکی از ساده ترین، ارزان‌ترین و کارآمدترین روش‌ها برای تولید پروتئین خوراکی برای انسان و حیوان از آن یاد می‌شود.

این روز‌ها محققان دانشگاه خلیج فارس بوشهر با تولید این کرم، گامی در جهت جلوگیری از واردات این حشره برای مصارف حیوانی برداشته اند. این کرم که با عنوان سوسک تاریکی نیز از آن یاد می‌شود، در قالب سه مرحله تخم گذاری، لارو و سوسک، حیات خود را طی می‌کند. عمر این حشره در کل ۳ تا ۴ ماه تخمین زده شده است.

حسن حبیبی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه خلیج فارس بوشهر درباره این حشره به خبرنگار ما می‌گوید: میلورم نوعی حشره است که تحت عنوان سوسک آرد نیز از آن یاد شده و بعضا با عنوان آفت شناخته می‌شود.

حبیبی می‌افزاید: این حشره در مدت زمان کوتاهی به تعداد زیاد، تخم گذاری می‌کند و تخم‌های آن بعد از تبدیل شدن به لارو به کرم و سپس به شفیره و پس از آن به سوسک تبدیل می‌شوند. کل این چرخه برای ایجاد یک نسل حدودا ۲ ماه زمان می‌برد. در طول عمر این حشره، هر میلورم حدودا ۸۰۰ تا یک هزار تخم می‌گذارد.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه هر لارو حدودا ۳ سانتی متر است و هر ۲۰ لارو در کل یک گرم وزن دارد، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه این حشره سرشار از پروتئین است و برای مصارف انسانی و حیوانی در اغلب کشور‌ها (خصوصا شرق آسیا و اروپا) از آن استفاده می‌شود، محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه خلیج فارس بوشهر از سال ۹۶ شروع به تحقیق روی این گونه کرده و پرورش آن را آغاز کرده اند.

وی ابراز می‌کند: این لارو سوددهی بالایی دارد و هزینه تولید آن بسیار پایین است و در فضایی ۳ در ۴ متری و با قرارگیری چند قفسه در محیطی تمیز قابل پرورش است. همین موضوع باعث شده دانشجویان علاقمند به فعالیت در این حوزه باشند و در کلاس‌های اموزشی که در این راستا در دانشگاه برگزار می‌کنیم، شرکت داشته باشند. حدودا ۱۰ نفر از دانشجویان فارغ التحصیل این دانشگاه که در این دوره‌ها حضور داشته اند و به دانش تولید و پرورش این حشره دست یافته اند، اکنون در خارج از محیط دانشگاه در این زمینه فعالیت دارند و در این حوزه اشتغال پیدا کرده اند.
 
//محققان دانشگاه خلیج فارس بوشهر میلورم پرورش می‌دهند

حبیبی خاطرنشان می‌کند: لارو این حشره، حدودا ۶۰ درصد پروتئین دارد و برای غذای حیوانات از جمله (دام، طیور و آبزیان) از آن استفاده می‌شود و از این طریق کمبود اسید‌های آمینه این جانوران تامین می‌شود و همین مسئله باعث شده متقاضیان این حشره بیش از تولیدات موجود باشند و در صورتی که تولید و پرورش میلورم صنعتی سازی شود به راحتی می‌توانیم بازار داخلی را در دست بگیریم و دیگر مجبور به واردات این حشره و پرداخت هزینه‌های گزاف نباشیم.

وی یادآور می‌شود: با توجه به اینکه پژوهشگران این عرصه، قرن آینده را قرن استفاده از حشرات برای غذای انسانی نامگذاری کرده اند و بیان داشته اند انسان‌ها برای تامین پروتئین مورد نیاز خود ناچار به مصرف آن هستند، تمرکز خود را در دانشکده کشاورزی بر این موضوع قرار دادیم و تصمیم به تحقیق روی آن گرفتیم و سعی داریم در سال‌های آینده تولید صنعتی این حشره را در دستور کار قرار دهیم و آن را جایگزین سویا و ذرت وارداتی برای جانوارن کنیم.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه خلیج فارس بوشهر ادامه می‌دهد: اکنون حدود ۱۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه روی این پروژه کار می‌کنند و فعالیت آنان در کارگاهی در محوطه دانشکده صورت می‌گیرد و موجبات فعالیت در این زمینه را با سرمایه شخصی خودم برای دانشجویان فراهم کرده ام تا کاری عملی یاد بگیرند و امید به اشتغال در این زمینه در آینده داشته باشند. درآمد حاصل از فعالیت در این حوزه بین دانشجویان تقسیم بندی می‌شود و انگیزه‌ای از این طریق برای آنان ایجاد شده است.
 
//محققان دانشگاه خلیج فارس بوشهر میلورم پرورش می‌دهند

وی با اشاره به اینکه میلورم عاری از هر گونه بیماری و آلودگی و انگل است و هیچ خطری برای انسان‌ها ندارد، بیان می‌کند: درآمد حاصل از پرورش این حشره در دانشگاه ماهانه حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان است و ارزش افزوده بسیاری دارد.

حبیبی با بیان اینکه میلورم از ضایعات سبزیجات و صیفی‌جات تغذیه می‌کند، ادامه می‌دهد: طبق برنامه ریزی‌هایی که انجام داده ایم قرار است این حشره را دستکاری ژنتیکی کنیم تا اسید‌های آمینه موجود در آن را افزایش دهیم و حتی دارو‌هایی را به آن تزریق کنیم تا در قالب ماده خوراکی به مصرف جانواران مذکور برسد.

وی با اشاره به اینکه ملیورم به دو صورت خشک و زنده به مصرف می‌رسد، اذعان می‌کند: متاسفانه حمایت‌های لازم از این پروژه از سوی دولت و نهاد‌ها نمی‌شود و امیدواریم این مهم محقق شود تا بتوانیم در زمینه تولید این حشره به خودکفایی برسیم و آن را صنعتی سازی کنیم.

نظر شما