شناسهٔ خبر: 36521149 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

باید برای مذاکره با علمای جهان، گفتمان سازی کنیم

سفیر اسبق کشورمان گفت: مسئله فلسطین مهمترین گفتمانی است که ما باید روی آن تمرکز کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 محسن پاک‌آیین سفیر اسبق کشورمان در آذربایجان و تحلیلگر مسائل بین‌الملل به مناسبت هفته وحدت  و درباره اهمیت آن در بین کشورهای اسلامی اظهار کرد: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید وحدت اسلامی محقق شده باشد، یا به عبارتی باید میزان حداکثری از وحدت و تقریب مذاهب اسلامی را داشته باشیم تا مقدمه تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم شود.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: ترویج گفتمان وحدت اسلامی که لازمه تمدن اسلامی است، به این معنی است که تأکید بر اشتراکات باشد و اختلافات را کاهش دهیم.

پاک آیین  تصریح کرد: دیپلماسی وحدت را باید در چارچوب دیپلماسی عمومی کشور دید؛ امروز هر کاری در دنیا بخواهد صورت گیرد اول باید افکار عمومی را برای آن توجیه کرد، پس ما هم برای تحقق وحدت اسلامی، باید افکار عمومی جهان را آماده کنیم. امروز دشمن معضلات مشترک جهان اسلام از جمله معامله قرن و وحدت امت اسلامی را هدف قرار داده است؛ بنابراین باید مروجان وحدت اسلامی را پرورش دهیم تا بتوانیم هدف مقام معظم رهبری در تحقق وحدت اسلامی را محقق کنیم.

او با اشاره به دیپلماسی وحدت اسلامی افزود: دیپلماسی وحدت اسلامی می‌تواند با افزایش گفت وگو میان علمای اسلام و روشنفکران متعهد مسلمان و آشنا کردن آنها با اقدامات نرم دشمنان اسلام علیه وحدت مسلمانان، اعمال شود. در سایه اجرای این دیپلماسی امکان یافتن راهکار‌هایی برای حل مشکلات جهان اسلام وجود دارد.

او گفت: دیپلماسی وحدت اسلامی به‌معنای تعامل مستمر، تبادل نظر و تفاهم همه‌جانبه میان مسلمانان است که پیروان مذاهب مختلف را در مسیر تقریب دیدگاه‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و شناخت توطئه‌ها قرار می‌دهد. عنصر اصلی این دیپلماسی گفتگو برای تقویت تفاهم و پرهیز از جنگ و نزاع است. در این فرایند منافع و زمینه‌های مشترک می‌تواند یک امکان بزرگ برای گفتگو و زمینه‌ساز اتحاد باشد.

پاک آیین تصریح کرد: هنر دیپلماسی، تلاش برای کاهش اختلافات است و وقتی که دیپلماسی در مسیر اتحاد اسلامی قرار گیرد، چنانچه به خوبی استفاده شود می‌تواند تقریب و تفاهم ایجاد کند. البته دیپلماسی اتحاد اسلامی، فقط دیپلماسی رسمی نیست. دیپلماسی رسمی کار جداگانه‌ای دارد. در دیپلماسی رسمی به دلیل تنوع مسائل، ممکن است بحث تقریب مذاهب و اتحاد اسلامی در حاشیه قرار گیرد. البته ممکن است یکی از محور‌های مذاکره باشد، اما گاهی محور اصلی مذاکره نیست. البته نباید طرح موضوع وحدت اسلام در دیپلماسی رسمی ترک شود، اما باید به دیپلماسی غیر رسمی و دیپلماسی عمومی هم بپردازیم.

او با بیان اینکه دیپلماسی غیر رسمی یعنی نوعی دیپلماسی که هم رسمی است و طرف آن مقامات رسمی کشور‌ها هستند، و هم غیر رسمی هست که مخاطب آن نخبگان، روشنفکران، علمای دینی و در واقع مقامات غیر رسمی و تاثیرگذار بر افکار عمومی هستند،اضافه کرد:  این بخش یکی از بخش‌های مهم دیپلماسی عمومی هست.

او یادآورشد: باید برای مذاکره با علمای جهان، گفتمان سازی کنیم. گفتمان‌های مشترک را ما باید بسازیم، تا بتوانیم درباره آن‌ها گفت وگو کنیم. یکی از گفتمان‌ها می‌تواند بحث اسلام هراسی باشد. گفتمانی که در کشور‌های اسلامی مشترک است، باید با آن‌ها موجی از اسلام هراسی غرب علیه جهان اسلام را مطرح کرد. بحث تکفیری‌ها و قرائت خشونت باری که از اسلام دارند.

سفیر اسبق کشورمان در خاتمه با اشاره به موضوع مهم فلسطین  خاطر نشان کرد: مسئله فلسطین در حال حاضر  مهمترین گفتمانی است که ما باید روی آن کار کنیم.داعش امروز در عین حالی که یک تهدید است برای ما یک فرصت است. چون امروز اکثر جهان اسلام چه شیعه، چه سنی برای مقابله با تکفیری ها  با هم اتفاق نظر دارند. این موضوعی است که می‌تواند به عنوان یک گفتمان مشترک مورد استفاده واقع شود و محوری برای گفت وگو قرار گیرد. امیدوار هستیم که در سایه این قبیل فعالیت‌ها بتوانیم هر چه بیشتر شاهد اتحاد و اتفاق در جهان اسلام باشیم.

 

نظر شما