شناسهٔ خبر: 36521125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخــــــــبار

صاحب‌خبر -


پاسخ رهبر انقلاب به نامه وزیر بهداشت درباره جمعیت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مرقومه‌ای، نامه چندی قبل وزیر بهداشت در خصوص موضوع جمعیت را پاسخ دادند.
به‌گزارش فارس، چندی قبل سعید نمکی وزیر بهداشت، نامه‌ای را پیرامون موضوع جمعیت به رهبر معظم انقلاب نوشت که در آن نامه آمده است: «مستحضرید مهم‌ترین مؤلفه ارزشیابی جمعیت، میزان باروری کل (TFR) است که در سال 1395 این شاخص را 2.01 اعلام کردند، سپس با رایزنی‌هایی که انجام دادند این عدد به 2.1 ارتقا یافت. تحلیل علمی این رقم یعنی آنکه مسئولان نظام نباید بدین حد نگران باشند و ما به بالاتر از سطح جایگزینی رسیده‌ایم. اولین گام اینجانب و همکارانم تشکیک نسبت به این ارقام بود که می‌تواند حاصل یک اشتباه محاسباتی یا خدای ناکرده محصول یک غرض ورزی مبتنی بر نیات غیر منطبق با مصالح ملی باشد. همزمان اینجانب جهت افزایش فرزندآوری برنامه‌های مفصلی را درون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دنبال کردم که اقدامات گسترده برای مراقبت دوران بارداری و پس از آن شامل برگزاری دوره‌های آموزشی، تغذیه مناسب زنان باردار، تدوین بسته‌های آموزشی، محدودیت در اعمال دستورالعمل‌های سقط جنین در مواردی که از نظر علمی امکانپذیر است، توسعه بخش‌های مراقبت از نوزادان در نقاط محروم و غیره، ابلاغ ایجاد و توسعه بخش‌های درمان نازایی درهمه مراکز استان‌ها برای مداوای زوج‌های نابارور و ارائه خدمات رایگان به مراجعه‌کنندگان و استقرار تیم‌های مشاوره‌ای در مراکز مختلف جهت ترغیب زوج‌هایی که سال‌هاست ازدواج کرده‌اند و تمایل به فرزندآوری ندارند و همچنین خانواده‌های تک فرزند برای آوردن فرزند بعدی با تأکید بر نقش مثبت بهداشت روان فرزند دوم بر جو خانواده بویژه فرزند اول از جمله این اقدامات بود.»
در ادامه این نامه آمده است: «مع‌الوصف تدوین قوانین و دستورالعمل‌های مشوق و تسهیل امور در خانواده‌های پرجمعیت در راستای کاهش هراس ایشان از هزینه‌های سنگین زندگی، نیازمند اوامر حضرتعالی به همه قوا و دستگاه‌های کشوری است تا با این خطر جدی مقابله مجدانه شود.»
با گذشت مدتی از ارسال این نامه، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه وزیر بهداشت مرقوم فرموده‌اند:
«با تشکر از اقدامات، مقتضی است قوانین و دستورالعمل‌های مورد نیاز مشخصاً ذکر شود تا اقدام مناسب نسبت به آنها صورت گیرد».

تصویب حذف حبس از مهریه در کمیسیون حقوقی مجلس

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از حذف حبس در موضوع مهریه و جرایم غیرعمد خبر داد.
حسن نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جلسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: طرح الحاق چند تبصره به قانون اجرای محکومیت‌های مالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. براساس این بررسی‌ها این گونه بازداشت محکومان مالی مهریه و جرایم غیرعمد حذف شد، عدم امکان وصول مهریه یا قسمتی از آن به تشخیص دادگاه می‌تواند از مصادیق تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی (شرایط طلاق) باشد در واقع دراین خصوص ما راه طلاق را باز کرده‌ایم تا اگر زوج نتواند مهریه پرداخت کند، زوجه بتواند با تشخیص دادگاه طلاق بگیرد.

شهردار ناحیه 5 منطقه یک شهرداری تهران هم برکنار شد

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران گفت: دومین شهردار ناحیه منطقه یک به‌دلیل قصور در انجام وظایف مربوط به برف‌روبی در دو روز پیش پایتخت عزل شد.
مجید صالحی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهارداشت: شهردار ناحیه 5 منطقه یک تهران امروز با حکم سیدحمید موسوی شهردار منطقه یک به‌دلیل تأخیر در انجام وظایف محوله در برف دو روز پیش پایتخت عزل شد.
مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران افزود: در مورد اینکه تعداد دیگری از شهرداران نواحی منطقه یک برکنار شوند در حال حاضر تصمیمی گرفته نشده، ولی شهردار منطقه مانند مربی فوتبال بوده که هرکدام از بازیکنان آن که شهرداران نواحی هستند نتوانند خود را با شرایط تطبیق دهند، مجبور به جایگزین کردن افراد جدید می‌شود.
صالحی فیروزآبادی گفت: معاون خدمات شهری ناحیه 5 سرپرست شهرداری ناحیه 5 منطقه یک شد.

خسارت 60 میلیاردی آشوبگران به اورژانس

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: برآورد می‌شود تا این لحظه اغتشاشگران 60 میلیارد تومان به اموال عمومی و تجهیزات پزشکی اورژانس آسیب زده باشند.
کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت تخریب اموال عمومی و خسارات واردشده به آمبولانس‌ها و پایگاه‌های اورژانس توسط اغتشاشگران طی روزهای گذشته توضیح داد: طبق آخرین آمار 32 آمبولانس اورژانس در سطح کشور به وسیله آشوبگران آسیب‌دیده است، همچنین 5 پایگاه اورژانس نیز در سطح کشور تخریب شده است.
جهانپور با بیان اینکه اغتشاشگران بدون توجه به مأموریت‌های پرسنل اورژانس ده‌ها تجهیزات پزشکی همراه آمبولانس‌ها را تخریب کرده‌اند، گفت: برآورد می‌شود تا این لحظه اغتشاشگران 60 میلیارد تومان به اموال عمومی و تجهیزات پزشکی اورژانس آسیب زده باشند.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت افزود: طبق آمارهای به دست آمده 4 نفر از پرسنل اورژانس در روز گذشته آسیب دیده بودند که این آمار افزایش یافته است.

‌اجرای طرح «سرباز کارت» برای واریز حقوق سربازان

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد که حقوق کلیه کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از طریق بانک سپه پرداخت خواهد شد.
به‌گزارش ایسنا، سردار تقی مهری درباره طرح تجمیع حساب‌های بانکی کارکنان وظیفه، اظهارکرد: در راستای اجرای ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح و به منظور تسهیل و تسریع در فرآیند پرداخت حقوق و مزایای کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، طرح سرباز کارت اجرایی شده است.
 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: علاوه بر حقوق سربازان، سایر هزینه‌ها مانند هزینه سفر، جیره بین راهی و غیره کارکنان وظیفه نیز به حساب بانک سپه آنان واریز می‌شود.‌‌‌‌‌
 


برچسب‌ها:

نظر شما