شناسهٔ خبر: 36520693 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

به بهانه انتشار خاطرات مسعود ده‌نمکی از دوران دفاع‌مقدس

صلایِ «آدم باش!»

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
سرویس تاریخ جوان آنلاین: بی‌شک مسعود ده‌نمکی از نام‌های آشنا در حوزه فرهنگ و سیاست ایران در ربع قرن اخیر است. سابقه نسبتاً ممتد حضور در جبهه‌ها در دوران مقدس و نیز فعالیت‌های فرهنگی- سیاسی در دوران پس از آن در زمره خصال نمایان وی به شمار می‌آید. نخستین جلد از خاطرات وی- که به دوران دفاع مقدس اختصاص دارد- اخیراً از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شده است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی ناشر این اثر در دیباچه آن چنین آورده است:

«پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که بزرگ‌ترین رویداد تاریخ معاصر ایران است، جنگ تحمیلی و دفاع‌مقدس مؤثرترین و الهام بخش‌ترین واقعه به شمار می‌رود. این واقعه بزرگ و دوران ساز از ابعاد و جنبه‌های مختلف قابل مطالعه و بررسی و تأثیرات دیرپایش بر جامعه ایران در تولید و تبلور ارزش‌های انقلابی نمایان است. دفاع مقدس صرفاً جنگ صدام با نظام نوپای اسلامی نبود بلکه از منظری دیگر این جنگ، یک جنگ بین‌المللی بود و هر یک از دولت‌های استکباری و پیرامون آنان با انگیزه و هدفی خاص وارد آن شدند و در عین حال همگی برای سرنگونی نظام اسلامی می‌کوشیدند. از آنجایی که در جریان دفاع مقدس تقریباً تمام اقشار جامعه درگیر جنگ بودند، لذا تدوین دیده‌ها و شنیده‌های قشر‌های مختلف مردم از روز‌های مقاومت و ایثار بسیار جذاب و شیرین و در عین حال روشنگر اوضاع و احوال جامعه و جبهه‌های جنگ خواهد شد. گفته‌اند و چه خوب گفته‌اند «جنگ ما گنج بود» و در این گنج اشیای قیمتی و با ارزش گوناگونی وجود دارد که برخی معرفی شده و بسیاری دیگر هنوز در سینه‌ها و حافظه‌ها جا خوش کرده است.
مجموعه پیش‌رو شبه خاطرات آقای مسعود ده‌نمکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و از چهره‌های مشهور سینمایی دو دهه اخیر است که با ادبیات خاص وی و با زبانی شیرین جنگ را از منظر یک جوان رزمنده روایت می‌کند. توجه راوی به مسائل و ابعادی از جنگ معطوف است که شاید کمتر جبهه رفته‌ای آن‌ها را نقل کرده است، لذا از این منظر نیز خاطرات وی واجد نکته‌های متفاوت و اطلاعات منحصر‌به‌فرد است. او کوشیده است اوضاع جبهه‌های جنگ و تأثیر و تأثر آن از حال و هوای جامعه را با لحنی ساده و صمیمی به تصویر بکشد.»

راوی خاطرات نیز بر کتاب خویش، مقدمه‌ای به شرح ذیل آورده است: «از همان دوران دفاع مقدس یادداشت‌های روزانه‌ام از اتفاقات خاص را که برایم اهمیت داشت، در تقویم جیبی یا سررسیدم به صورت خلاصه می‌نوشتم تا سرفرصت آن‌ها را به طور مفصل‌تر شرح دهم. در دوران بعد از جنگ هم نگارش این یادداشت‌های روزانه مختصر و البته در کنار آن جمع‌آوری اسناد و تصاویر و فیلم‌ها و حتی بریده جرایدی را که مرتبط با من و کار‌ها و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌ام بود، ادامه دادم تا اینکه از یکی دو سال پیش مختصر فرصتی فراهم شد و شروع به نگارش شرح خاطرات و حاشیه‌زدن بر این اسناد و تصاویر با عنوان شبه‌خاطرات مسعود ده‌نمکی کردم.

جلد اول این مجموعه، آدم باش که عنوان آن تم اصلی یکی از خاطرات خوبم می‌باشد، وقایع سال‌های دوران کودکی تا پایان جنگ تحمیلی را در برگرفته است و جلد‌های بعدی حاوی خاطرات و اسناد و حاشیه‌نگار‌ها بر وقایع و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی‌ام و نیز دوران روزنامه‌نگاری‌ام در نشریات شلمچه، جبهه و صبح دو کوهه و جلد‌های بعدی نیز خاطرات دوران فیلمسازی‌ام است. عنوان شبه خاطرات را بر این مجموعه نهادم، چون در کنار نقل خاطرات، انتشار اسناد و مدارکی که پیرامون آن‌ها حاشیه‌نگاری می‌شود یا چاپ برخی مقالات و حتی مصاحبه‌ها، کتاب را از حالت خاطره‌گویی صرف خارج می‌کند. لازم به توضیح است این مجموعه خاطرات از زاویه نگاه من به حوادث و اتفاقات بوده و ممکن است افراد معاصر با من در هر اتفاق، ناگفته یا زاویه نگاه دیگری داشته باشند که متفاوت با روایت من باشد.»

نظر شما