شناسهٔ خبر: 36520584 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

گزارش «تعادل» از هشدارهای شرکت ملی گاز در فصل سرما

نعمت گاز که با بی‌توجهی قاتل خاموش می‌شود

روزهای اخیر بیشتر مناطق ایران شاهد بارش برف و باران بود و با آغاز رسمی دوره سرما،

صاحب‌خبر -

گروه انرژی |

روزهای اخیر بیشتر مناطق ایران شاهد بارش برف و باران بود و با آغاز رسمی دوره سرما، مردم دست به کار نصب بخاری‌ها در خانه‌های خود شدند. متأسفانه هر ساله سرد شدن هوا با افزایش آمار آتش‌سوزی‌ها و خفگی بر اثر انتشار گاز مونوکسید کربن همراه است و به همین بهانه، شرکت ملی گاز ایران دیروز میزبان خبرنگاران بود تا هشدارهای لازم را به گوش استفاده‌کنندگان از وسایل گرمایشی گازی برساند. غلامرضا بهمن‌نیا، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت ملی گاز ایران در این نشست با اعلام اینکه سالانه همگام با توسعه 3 الی 4 درصدی شبکه گاز در کشور، حوادث نیز به همین میزان افزایش می‌یابد، بیان کرد که حدود 90 درصد از تلفات ناشی از گازگرفتگی به دلیل عدم توجه کافی مشترکان به مسائل ایمنی اتفاق می‌افتد، در حالی که شرکت ملی گاز مسوولیت و اختیار نظارت بر امور ایمنی مربوط به گاز در داخل خانه‌های مردم را ندارد. بهمن‌نیا در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره چگونگی حصول اطمینان از ایمنی گاز در مناطق زلزله زده آذربایجان نیز بیان کرد که طی مکانیسمی دقیق، خانه به خانه گاز مشترکان وصل می‌شود و پس از حصول اطمینان از وجود نداشتن نشتی در شبکه بیرون خانه و همچنین درون خانه، گاز پایدار مشترک وصل خواهد شد. بنابراین مشترکان زلزله‌زده با سیل زده در کشور می‌توانند بدون نگرانی از گاز استفاده کنند. دیروز غلامرضا بهمن‌نیا، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری که به مناسبت آغاز فصل سرما و شروع حوادث گاز در بخش خانگی و تجاری برگزار شد، با اعلام اینکه سال گذشته 2هزار و 61 حادثه در رابطه با آتش‌سوزی، انفجار و خفگی ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن در ایران اتفاق افتاد و 348 مورد فوتی داشتیم، گفت: در سال‌های اخیر حوادث مرتبط با گاز در بخش خانگی و تجاری رشد سالانه 3 الی 4 درصدی داشته است.

بهمن‌نیا در پاسخ به پرسش «روزنامه تعادل» مبنی بر اینکه با توجه به آنکه اخیرأ در سمت آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور شاهد وقوع زلزله بوده‌ایم، شرکت ملی گاز چه اقداماتی را در جهت حصول اطمینان از افزایش تلفات ناشی از شکستگی و نشتی لوله‌های گاز در خانه‌ها و همچنین جابه‌جایی لوله‌های بخاری در این مناطق انجام داده است؟ گفت: «معمولأ در مناطقی که زلزله اتفاق می‌افتد، به سرعت سیستم شبکه گازرسانی را می‌بندیم. سپس واحدها را تک‌تک وارد سرویس کرده و به آنها گازرسانی می‌کنیم و در نهایت در هماهنگی با سازمان‌های دیگر مطمئن می‌شویم که نشتی گاز در ورودی هر کدام از خانه‌ها وجود ندارد و شرایط ایمنی برقرار است و پس از آن گاز را به صورت پایدار متصل می‌کنیم. بدین‌ترتیب حتما مطمئن می‌شویم که شبکه گاز مشترکین چه از بیرون و چه از داخل خانه‌ها آسیب ندیده است و آماده به کار است. بنابراین در مناطق زلزله‌زده یا سیل‌زده، زمانی گاز را وصل می‌کنیم که مطمئن باشیم اتفاقی برای مشترکین رخ نخواهد داد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه مسوولیت این شرکت در قبال حوادث گازی، پشت درب خانه‌های مردم به اتمام می‌رسد و نسبت به حوادثی که در داخل خانه‌ها رخ می‌دهند هیچ گونه مسوولیتی ندارد، با این وجود دغدغه مسوولان در شرکت ملی گاز نسبت به حوادث گازی در داخل خانه‌ها که عمدتأ ناشی از سهل‌انگاری است باعث شده تا برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نکات ایمنی به شهروندان اقداماتی را انجام دهد. وی افزود: در سال 96 نشستی با حضور نمایندگان تمامی ذی‌نفعان و ارگان‌های دولتی و غیردولتی در خصوص ارایه راهکارهای جلوگیری از حوادث گازی برگزار شد که راهکارهای متعددی ارایه شده و قرار بود هر سازمان به ظرفیت خود اقداماتی را انجام دهد که امسال نیز نشست مشابهی با حضور تمامی ذی‌نفعان و ارگان‌های مختلف برگزار می‌کنیم تا اقدامات انجام شده و همچنین راهکارهای لازم را برای کاهش حوادث گازی را بررسی کنیم.

     آبان تا اسفند بیشترین حوادث گازگرفتی

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه ۹۰ درصد حوادث در این حوزه، از ۱۵ آبان تا ۱۵ اسفندماه اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: سالانه ۳ تا ۴ درصد شاهد رشد حوادث مربوط به گاز هستیم که البته همین میزان نیز توسعه گازرسانی در سال اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: میزان فوتی‌ها در اثر گازگرفتگی در سال ۱۳۹۶، معادل ۳۱۱ نفر و در سال گذشته معادل ۳۴۸ نفر بوده که این اعداد بیانگر افزایش ۱۱.۹ درصدی فوتی‌ها بر اثر گاز گرفتگی است.

بهمن‌نیا با اشاره به آمار فوتی‌ها در سال ۱۳۹۷ گفت: در این سال ۳۴۸ فوت صورت گرفته که ۲۱۳ نفر در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن فوت شده‌اند و باید گفت که ۸۸ درصد این تعداد به علت نصب نامناسب دودکش‌ها و عواملی از این قبیل بوده است.

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه علاوه بر این ۱۳۵ نفر بر اثر آتش سوزی و انفجار فوت شده‌اند، اظهار کرد: بیش از 90 درصد از این فوتی‌ها نیز به دلیل استفاده نکردن یا استفاده غلط از بست، پوسیدگی شلنگ یا استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد بوده است.

بهمن‌نیا با اشاره به حوادث رخ داده در این حوزه تاکید کرد: در مجموع ۲۰۶۱ حادثه در سال ۹۷ به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل ۴.۶۷ درصد افزایش داشته است که باید گفت ۱۸۱۴ حادثه مربوط به آتش‌سوزی و انفجار و ۲۴۷ حادثه مربوط به انتشار گاز مونوکسید کربن بوده است که برخی از آنها منجر به گازگرفتگی و برخی منجر به فوت شده است. به گفته وی، تعداد حوادث روستایی تنها ۲۴ درصد و تعداد حوادث شهری ۷۶ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: دودکش‌ها عامل اصلی حوادث گاز گرفتگی هستند. به همین دلیل لازم است تا مشترکان نسبت به استفاده از وسایل گرمایشی که نیاز به دودکش دارد، مسائل ایمنی را با جدیت رعایت کنند. گاهی لانه‌سازی پرندگان بر روی دودکش‌ها باعث شده است که مسیر عبور دود مسدود شود و حوادثی را رقم بزند.

 

نظر شما