شناسهٔ خبر: 36520481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

تخریب، صدا و خواست مردم نیست

به اقتضای شرایط و نفع عموم، تصمیمی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور به پشتوانه کارشناسی و از سوی سران سه قوه اتخاذ شده و دولت هم اجرای آن را آغاز کرده است. این اقدام برپایه اصلاح قیمت بنزین و با هدف مدیریت مصرف، جلوگیری از قاچاق و بهره‌مندی دهک‌های پایین جامعه از یارانه‌ها انجام شده است.

صاحب‌خبر -

طبیعی است که شماری از مردم با  این تصمیم موافق باشند و شماری هم مخالفت کنند و برای طرح دیدگاه‌های انتقادی یا مخالفت خود دست به اعتراض‌هایی هم بزنند. بیان اعتراض‌های مدنی و مسالمت‌آمیز حق اساسی مردم است که هیچ کس هم نمی‌تواند مانع از آن باشد مگر آنکه استفاده از این حق منجر به ضایع شدن حقوق دیگران شود. این انتظار غیر طبیعی نیست که معترضان در بیان اعتراض خود چارچوب‌های قانونی و عرفی را رعایت کنند تا هم اصل خواسته آنها به گوش مسئولان برسد و هم راه سوء استفاده‌های احتمالی از اقدام آنها بسته شود. اما آنچه در دو- سه روز گذشته در تعدادی از شهرهای کشور به وقوع پیوسته، بسیار متفاوت با آن چیزی است که بشود اسم آن را اعتراض قانونی و عرفی گذاشت. به نظر می‌رسد اصل اعتراض مدنی مردم  توسط برخی به سمت و سوی دیگری سوق پیدا کرده و رنگ اغتشاش به خود گرفته است. صحنه‌های آتش زدن اموال عمومی و حمله به مراکز خدماتی مثل اورژانس و حتی اموال خصوصی مردم در هیچ کشوری و از سوی هیچ عقل منصفی قابل پذیرش نیست و با هیچ متر و معیاری زیر حق قانونی اعتراض تعریف نمی‌شود.
این قبیل اقدامات تخریبی است که ذهن را به نقش‌آفرینی و فضاسازی سرویس‌های جاسوسی بیگانه و رسانه‌های مخالف نظام خارج از کشور رهنمون می‌کند. مروری بر تمرکز این رسانه‌ها نشان از آن دارد که آنها با برجسته‌سازی و بزرگنمایی تبعات احتمالی افزایش قیمت بنزین و البته نادیده گرفتن و پوشش ندادن راهکارهای جبرانی دولت از جمله پرداخت کمک‌های نقدی به مردم که از شب گذشته واریز آن آغاز شده، تلاش دارند سمت و سوی نارضایتی‌ها یا اعتراض‌های مردمی را به سمت خشونت و تخریب هدایت کنند.
آنها در حالی مدعی معیشت و اقتصاد مردم هستند که در اوج تحریم‌های ظالمانه امریکا شاهد آن نبوده‌ایم در کنار مردم ایران انتقادی علیه مواضع کاخ سفید داشته باشند. به هر روی در 40 سال گذشته مردم در موارد مختلفی اعتراض داشته‌اند و آن را به شیوه‌های مختلف هم بیان کرده‌اند اما صدای مردم آلوده به اغتشاش نبوده است. صدایی که این روزها از خیابان‌های برخی شهرهای کشور می‌شنویم که با تخریب اموال عمومی همراه شده، صدای واقعی مردم نیست.
 این صدا اتفاقاً سبب می‌شود حرف واقعی مردم و اعتراض بحق آنها شنیده نشود و در میانه دود و آتش و تخریب گم شود. با این اوصاف شایسته است همزمان که بر مسئولان فرض است ارتباط بیشتری با مردم برقرار کنند و زوایای مختلف طرح را به همراه مزیت‌های آن بازگو کنند، خود مردم هم مراقب باشند که دود چنین رفتارهای خشونت‌باری بیش از همه به چشم خود آنها می‌رود. حاکمیت حق آنها برای اعتراض مدنی و قانونی را به رسمیت می‌شناسد اما برخی تلاش دارند خواسته مردم و اعتراض آنها را به مسیرهایی که خود می‌خواهند، منحرف کنند.

نظر شما