شناسهٔ خبر: 36520333 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

8 نکته برای این که در ماه‌های سرد سال خوش‌رکاب‌تان همراه‌تر باشد

همین که به اولین باد پاییزی و روزهای سرد سال می‌رسیم، خیلی کارها برای انجام دادن داریم؛ باید لباس‌های گرم را بیرون بیاوریم، سیستم گرمایشی خانه را راه بیندازیم، جلوی دریچه‌های کولر را بپوشانیم و در نهایت سری به خودرومان بزنیم و آن را برای روزهای برفی و بارانی و حتی یخبندان سال آماده کنیم.

صاحب‌خبر -

این مورد آخری موضوعی است که از رضا رشیدی، تعمیرکار خودرو پرسیدیم و اتفاقا جواب‌های خوبی هم گرفتیم. مگر خودرو هم تابستان و زمستان دارد؟ بله دارد؛ اصلا هم فرقی نمی‌کند که در این روزهای سرد، خودروتان مدام در حال رفت و آمد است یا برای چند روز و حتی چند هفته بدون حرکت مانده است.

همین که هوا کمی سرد می‌شود، باید حواسمان باشد که آن را با این شرایط آب و هوایی هماهنگ نگه داریم تا در هر موقعی و هر خیابان و جاده‌ای هوایمان را داشته باشد؛ آن‌قدر که نه در شرایط نامناسب از کار بیفتد و نه در اثر بی‌توجهی‌های کوچک، هزینه‌های سنگین روی دستمان بگذارد.

ضد یخ

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی کـه با شروع فصل‌های سرد سال باید برای خودرو انجام بدهیم، استفاده از ضد یخ است که باعث نگهداری و بالا رفتن کارایی رادیاتور خودرو می‌شود.

تفکر رایجی که بین مردم وجود دارد این است که فکر می‌کنند هرچه ضدیخ بیشتری بریزند، برای خودرو بهتر است در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند.

ضدیخ نامرغوب که داستانش مشخص است و باعث می‌شود به موتور آسیب برسد و باعث پوسیدگی سوپاپ‌ها و سیلندرها می‌شود، اما ضدیخ استاندارد هم باید به اندازه استفاده شود و مصرف بیشتر آن همان آسیب ضدیخ نامرغوب را برای خودرو دارد. فرمول استاندارد ضد یخ این است که برای خودروهای چهار سیلندر بین یک تا دو لیتر و برای خودروهای شش سیلندر نهایت سه لیتر ضدیخ کافی است.

در واقع این‌که خیلی از ما برای خودرویی مثل پراید، چهار لیتر ضدیخ استفاده می‌کنیم، نه‌تنها کمکی به خودرو نمی‌کند که باعث می‌شود اجزای آن آسیب ببینند. قیمت ضدیخ، لیتری 25 هزار تومان است که یک ضدیخ با کیفیت، بین سه تا پنج سال کار می‌کند. ضمن این‌که فراموش نکنید نباید بگذاریم ضد یخ در تمام روزهای سال در خودروی‌مان، تمام شود. نبودن ضدیخ در خودرو باعث می‌شود که سرسیلندرها به خاطر آب اسیدی خورده شوند و این باعث هزینه‌های کلانی در آینده برای خودرو خواهد شد.

گرمکن شیشه عقب

گرمکن شیشه عقب از آن اجزای ضروری خودرو در فصل‌های سرد سال است. حواس‌تان باشد که در هر نیم ساعت استفاده، ده دقیقه از گرمکن استفاده کرده و 20 دقیقه بعدی آن را خاموش کنیم.

در واقع این گرمکن‌ها شبیه به المنت عمل می‌کنند و جریان برق سنگینی را می‌کشد که برای دینام و باتری ضرر دارد. این رعایت ساده می‌تواند تا سال‌ها، محافظ گرمکن شیشه عقب خودروی شما باشد. ضمن این‌که حواس‌تان باشد که این المنت‌ها از داخل کابین روی شیشه عقب نصب هستند؛ برای همین موقع تمیز کردن خودرو، با دستمال محکم روی آن نکشید چون ممکن است پایه‌های المنت قطع شود.

ماجرا این است که این المنت‌ها به شکل سری به هم وصل هستند و اگر یکی از آنها قطع شود، همه از کار می‌افتند و برای یک دستمال کشیدن ساده، مجبور به تعویض کل شیشه عقب خودرو می‌شویم چون قابل تعمیر نیست؛ در آن صورت مجبورید حدود 200 هزار تومان و یا حتی بیشتر، بابت این شیشه پرداخت کنید.

زنجیرچرخ

بهترین روشی که می‌تواند بهتر از لاستیک‌های یخ‌شکن در شرایط زمستانی به ما کمک کند، زنجیر چرخ است که باید در فصل‌های پاییز و زمستان همیشه در خودرو همراه‌مان باشد.

می‌توانیم زنجیر چرخ‌هایی متناسب با اندازه خود لاستیک خودرو تهیه کنیم و در خودرومان بگذاریم و در مواقع نیاز از آن استفاده کنیم. قیمت یک زنجیر چرخ خوب و باکیفیت، بین 130تا 150 هزار تومان است که تا چند سال می‌توانید از آن استفاده کنید.

برف پاک کن

برف‌پاک‌کن از آن اجزایی است که خیلی باید هوایش را داشته باشیم و تقریبا رانندگی‌مان در پاییز و زمستان بدون آن لنگ می‌ماند. اولین موضوع این است که اگر شما هم مثل خیلی‌های دیگر در مخزن شیشه‌شوی ماشین مایع شیشه‌پاک‌کن یا رایت می‌ریزید، اشتباه می‌کنید. این مایع شیشه‌پاک‌کن الکل دارد و باعث می‌شود به شیشه ماشین آسیب برسد؛ ضمن این‌که از عمر لاستیک تیغه برف‌پاک‌کن هم کم می‌کند.

از طرف دیگر، آب خالی هم برای پمپ‌های شیشه‌شوی مناسب نیست و باعث ایجاد رسوب می‌شود. برای این کار بهتر است از شامپو یا مایع ظرفشویی استفاده و آن را با کمی آب ترکیب کنیم. در این صورت خاصیت ضدیخی هم ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که گچ نبندد.

پیشنهاد ما این است که این تیغه‌ها را در ابتدای فصل تعویض کنید. البته روش استانداردش این است که هر شش ماه یک‌بار، برف‌پاک‌کن‌ها با نمونه‌های جدید عوض شود و اگر پایان این شش ماه به اول فصل‌های بارانی بخورد که چه بهتر.

قیمت تیغه برف پاک‌کن در پراید 40 هزار تومان، برای خودروهای پژو تا 90 هزار تومان و در خودروهای خارجی بین 250 تا 350 هزار تومان است. این کار، اجرت تعویضی برای تعمیرکار یا ندارد یا هزینه ناچیزی به اندازه 5000 تومان است.

موتور

بیشتر ما فکر می‌کنیم این‌که خودرو را روشن کنیم و چند دقیقه صبر کنیم و اجازه بدهیم ماشین با موتور روشن درجا کار کند، به گرم کردم موتور کمک کرده‌ایم در صورتی که روش بهتر برای این گرم کردن، حرکت آرام ماشین است.

در واقع هرقدر که ماشین را در حالت درجا گرم کنیم، بعد از چند دقیقه با فشار ناگهانی شروع به حرکت کنیم، آن کمکی را که حرکت با دنده سنگین به خودرو می‌کند، نکرده‌ایم. این‌طوری هوای موتور خودرو را داشته‌ایم و در درازمدت، از لحاظ موتوری در خودرو، دچار مشکل و هزینه نمی‌شویم.

فیلتر بخاری

بخاری اکثر خودروهای جدید فیلتر دارند. حواستان باشد زمانی که خودرو را برای سرویس روغن به تعمیرگاه می‌برید، حتما فیلتر بخاری را هم برای فصل سرد عوض کنید که در هوای سرد، گرمای بهتر و متعادل‌تری به شما بدهد. در مواقعی که ضدیخ خودرویی کم باشد، رادیاتور بخاری دچار رسوب می‌شود و باعث می‌شود آب در فضا گردش نکند و از دریچه‌ها باد ولرم یا حتی سرد بیرون بیاید.

در واقع زمانی که چنین اتفاقی افتاد، یعنی دریچه‌ها به‌دلیل رسوبات کیپ شده‌ و باید فیلتر آن را تعویض کنیم.

قیمت این فیلترها بسته به نوع ماشین متفاوت است. مثلا برای پراید بین 40 تا 50 هزار تومان، برای خودروهای پژو بین 80 تا 120 هزار تومان و برای ماشین‌های خارجی هم از 200 هزار تومان به بالاست. البته از آنجا که تعمیر و تعویض این فیلترها تقریبا کار پرزحمت و زمانبری است، حدود صد هزار تومان هم اجرت این کار برای تعمیرکار خودرو است. در واقع چند رسیدگی کوچک و بررسی مقدار ضد یخ و چند مورد دیگر باعث می‌شود مشکلی برای دریچه‌های بخاری در روزهای سرد به وجود نیاید و در چنین هزینه‌ها
و دردسرهایی نیفتیم.

اگزوز ماشین

حواستان در این روزهای سرد، به اگزوز خودروتان باشد. مراقب باشید هنگامی که خودرو را پارک کردید، تا زمانی که دود سفید از اگزوز بیرون می‌آید، موتور روشن باشد تا بخار آب کاملا از بین برود. در واقع آن آبی که در اگزوز جمع می‌شود، باعث می‌شود که به منبع اگزوز آسیب برسد و اگر این صبر را نداشته باشید، خسارت‌های سنگینی به خودرو وارد می‌شود. در بهترین حالت، انباری عقب خودرو چیزی حدود 300 هزار تومان قیمت دارد که اگر کاتالیزور آسیب دیده باشد، بین 600 هزار تومان تا یک میلیون تومان به خرج افتاده‌اید.

چراغ‌های مه‌شکن

مه‌شکن‌ها از آن اجزایی هستند که نیاز به آنها در روزهای زمستانی خیلی احساس می‌شود؛ پس در این روزها از سلامت و کارکردشان در هر دو طرف جلو و عقب خودرو مطمئن شوید که در وقت نیاز، بدون مه‌شکن نمانید. در واقع بر خلاف خیلی از رانندگان که از مه‌شکن‌ها به‌عنوان دکور و زیبایی در تابستان استفاده می‌کنند، بهترین وسیله برای بالا بردن دید هر دو طرف رانندگی در شرایط زمستانی است. اگر مه‌شکن‌های خودرویتان به تعویض لامپ برای لامپ ایده‌آل و نور بهتر نیاز دارند، باید چیزی بین 20 تا 25 هزار تومان هزینه کنید. اگر هم کاسه چراغ کدر شده است و ترک دارد، بهتر است آن را تعویض کنید که باید آن را بین 50 تا 60 هزار تومان بخرید.

نرگس خانعلی‌ زاده - روزنامه جام جم

نظر شما