شناسهٔ خبر: 36519787 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

روزنامه فرانسوی:

روس‌ها به دلارزدایی ادامه می‌دهند

یک روزنامه فرانسوی نوشت درحالی‌که روسیه به سیاست کنار گذاشتن دلار و انتقال دارایی‌هایش به دیگر ارزها ادامه می‌دهد، اروپایی‌ها هم در تلاش برای ایجاد یک سیستم پرداخت اروپایی برای رقابت موثر با ویزا و مسترکارت آمریکا هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه فرانسوی «لزی کو» در گزارشی نوشت، روسیه به سیاست کنار گذاشتن دلار و انتقال دارایی‌هایش به دیگر ارزها، ادامه می‌دهد.
مسکو روند «دلارزدایی» از اقتصاد و سیستم مالی‌اش را به دنبال تنش‌ها با آمریکا در سال 2014 با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا آغاز کرد.
به ویژه، بانک مرکزی روسیه توافق‌های سوآپ ارزی را با ایران، چین و ترکیه که آنها نیز روابط متشنجی با آمریکا دارند، محکم کرد.
در حال حاضر، روسیه همچنان از دلار دوری می‌کند و دارایی‌های خود را به ارزهایی نظیر یورو و یوآن انتقال می‌دهد.
به نوشته لزی کو، فروش دلار به روسیه اجازه می‌دهد تا ارزش روبل را بالا ببرد و ثبات بخشد. ارزش روبل از سال 2018 تاکنون 17 درصد افت کرده است.
از ابتدای سال 2019، رشد ارزش پول روسیه از سر گرفته شده است و نرخ مبادله آن در برابر دلار 7.6 درصد رشد کرده است.
بلومبرگ در ماه اکتبر گزارش داد، «نخستین سال تجربه کنار گذاشتن دلار توسط ولادیمیر پوتین، برای روسیه هزینه حدود 7.7 میلیارد دلاری داشته است.»
بانک‌های مرکزی روسیه، چین، لهستان، رکورد خرید طلا را شکستند و 15.7 میلیارد دلار طلا خریدند.
بانک مرکزی روسیه از ماه ژانویه، 96.4 تن طلا خریده است و مجموع ذخایر این کشور تا اول جولای به 100.3 میلیارد دلار رسیده است.
در عین حال، مقامات بانکی و دولتی اتحادیه اروپا تایید کردند 20 کشور اروپایی در تلاش برای ایجاد یک سیستم پرداخت اروپایی برای رقابت موثر با ویزا و مسترکارت آمریکا و فناوری انحصاری نظیر گوگل و پی‌پال هستند.پس از اینکه ویزا و مسترکارت از ارائه خدمات به برخی از بانک‌های روسیه از ترس تحریم‌های آمریکا خودداری کردند، روسیه نیز در آوریل 2015 سیستم پرداخت خود، (میر) را به راه ‌انداخت.
گفتنی است موضوع حذف دلار از مبادلات کشور از مدت‌ها قبل مورد توجه ایران بوده است. در 28 ام شهریور 1395، رهبر انقلاب فرمودند: «اگر مردم و مسئولان بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از «جادوی پولی و مالی» دشمن خلاص کنند و «ارزش و آقایی دلار» را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده و برای آنها الگو خواهند شد.»
ایشان در دهم آبان 96 هم خطاب به پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بیان داشتند که «می‌توانیم تحریم‌های آمریکایی‌ها را با روش‌هایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادیِ دو یا چندجانبه، بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم.»

برچسب‌ها:

نظر شما