سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش جوان، ضرورت نگاه کلان به اصلاح قیمت بنزین از مدتها در میان تمام کارشناسان به یک اجماع جدی بدل شده و آنچه محل اختلاف این روزهای کارشناسان و منتقدان دولت است، زمان و نحوه اجراست که به اتفاق معتقد بودند باید زودتر اجرا میشد.
بهعنوان مثال علی سر زعیم، اقتصاددان در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: «اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج کشور، انگیزه قاچاق بنزین را فراهم کرده است که در نهایت به ایجاد رانت و فساد اقتصادی میانجامد.»
او ادامه داد: «بنزین بهعنوان یکی از حاملهای انرژی متعلق به همه مردم است، ولی عدهای به ناحق از آن بهره میبرند؛ افزایش نرخ بنزین سبب کاهش قاچاق سوخت میشود و فایده آن به جیب مردم برمیگردد.»
درآمد ۱۴ هزار میلیارد تومانی از نگاه دولتیها
براساس پیشبینی مسئولان حدود ۱۰ درصد و براساس پیشبینی عضو هیئت مدیره اتحادیه جایگاههای سوخت حدود ۲۰ درصد مصرف بنزین با اصلاحات اخیر کاهش خواهد یافت که اگر مصرف روزانه کنونی را به طور متوسط ۱۰۲ میلیون لیتر بدانیم، این به معنای امکان صادرات از ۱۲ تا ۲۲ میلیون لیتر در روز است.
حال با توجه به اینکه قیمت بنزین در کشورهای همسایه کمتر از ۶۴ سنت نیست، لذا به راحتی میتوان بنزین را ۵۰ سنت در هر لیتر فروخت که درآمد روزانه ارزی آن در حدود ۱۰ میلیون دلار و در سال حدود ۶ /۳ میلیارد دلار میشود. این رقم در زمانی که تحریم هستیم و بانکهای ایرانی به شدت در حال رصد هستند، میتواند کمکی جدی به خصوص در کنترل بازار ارز فیزیکی از طریق عرضه بیشتر و رفع نیاز ارزی واردات کالاهای اساسی به شمار بیاید.
معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد دراینباره با دستکم گرفتن میزان صرفهجویی، درباره میزان احقاق درآمد ارزی بر حسب ریال گفت: «به طور متوسط روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید میشود؛ اگر بتوانیم ۱۰ میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بکاهیم و با نرخ ۵ هزار تومان در خلیجفارس بفروشیم، با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور، روزانه حدود ۴ میلیارد تومان و در ۱۰ روز ۴۰ میلیارد تومان و سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل میشود.»
محمدعلی دهقان دهنوی تصریح کرد: «در حال حاضر، شرایط اقتصادی مردم بهگونهای نیست که بتوانند نرخ ۵هزار تومان بابت هزینه بنزین را تحمل کنند و هدف فعلی سیاست اقتصادی دولت بر این است که توزیع سوخت با نرخی عادلانهتر صورت پذیرد.»
وی افزود: «نرخ هر لیتر بنزین در عربستان ۶ هزار و ۲۰۰ تومان، امارات ۶ هزار و ۴۰۰ تومان، افغانستان ۷ هزار تومان، پاکستان ۸ هزار تومان، ترکیه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و در کشورهای پیشرفتهای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان و در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان به پول ایران فروخته میشود.»
سهم ۵ /۲ درصد بنزین در سبد خانوار
معاون وزیر اقتصاد سهم بنزین در سبد خانوار را به طور متوسط ۵ /۲ درصد عنوان کرد و گفت: «این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط ۵ /۲ درصد اقتصاد یک خانواده را تحتتأثیر قرار میدهد.» وی با بیان اینکه افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی سایر خدمات نیست، افزود: «اگر نرخ بنزین ۵۰ درصد افزایش یابد، به این معنا نیست که نرخ خدمات حملونقل جاده هم ۵۰ درصد افزایش مییابد، باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل میشود.»
دهقان دهنوی تصریح کرد: «کمی قبلتر، بنزین ۵ هزار تومانی را با هزار تومان به مردم عرضه میکردیم، حال میخواهیم تفاوت ۴ هزار تومانی را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم، روش عادلانه این است که به قشر ضعیفتر یارانه بیشتری اختصاص یابد به این نوع تقسیم، سود باز توزیع درآمد میگویند.»
پیشبینی ۲۰ درصدی کاهش مصرف
این مسئول با احتیاط نگاه مدیریت دولتی برآورد خود را مطرح و محاسبات را بیان کرده است، زیرا طبق ادعای محمد عطارپور، عضو هیئت مدیره اتحادیه جایگاههای سوخت کاهش مصرف بنزین تا ۲۰ درصد محتمل است. عطارپور دراینباره گفت: «با تصمیم اخیر، میزان مصرف بنزین ۲۰ درصد کاهش پیدا میکند. احتمالاً ادعای این مسئول از این جهت نزدیک به واقعیت است که هزینه قاچاق بنزین ۳ هزار تومانی صرفه خود را از دست خواهد داد. هزینههای حملونقل بنزین قاچاق از مراکز کشور به مرزها با خودروهای شخصی انجام میشد که افزایش قیمت بنزین روی قیمت تمام شده بنزین ۳ هزار تومانی در عمل توجیه اقتصادی قاچاق خرد و به شکل فردی را بسیار کم خواهد کرد. همچنین به این موضوع باید مدیریت صاحبان خودرو در مصرف بنزین را نیز افزود که در مجموع کاهش ۲۰ درصد بیشتر از کاهش ۱۰ درصدی مدنظر مسئولان به واقعیت نزدیک است.»
به این ترتیب اگر چنین اتفاقی رخ دهد در عمل امکان صادرات حدود ۲۲ میلیون لیتر بنزین فراهم خواهد شد که درآمدی در حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون دلار در روز را قابل پیشبینی میکند که رقم درآمدی آن در سال حدود ۴۰ هزار میلیاردتومان میشود.
نظر شما