شناسهٔ خبر: 36518501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اصلاح نرخ بنزین، دفاع از حقوق قشر نیازمند جامعه

زنجان - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: در طرح سهمیه‌بندی با افزایش قیمت بنزین مواجه نیستیم بلکه با اجرای این طرح از حقوق اساسی و عظیمی که قشر نیازمند جامعه به واسطه تصمیمات ما در نحوه پرداخت یارانه‌ها در اختیار قشر مرفه قرار می‌دادند، صیانت و دفاع می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

شهرام طهماسبی روز دوشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران، افزود: پیش از این یارانه به افرادی پرداخت می‌شد که مستحق دریافت آن نبودند که در طرح اصلاح نرخ بنزین با حذف این گروه به سبد مصرفی خانوارهای نیازمند کمک می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در کشور پرداخت می‌شود، اظهار داشت: بخش آشکار آن مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که ماهانه و به صورت مستقیم پرداخت می‌شود اما بخش عظیمی از آن یارانه پنهان و غیرمستقیم است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: بودجه کل کشور در سال جاری، یک هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است یعنی یارانه پرداختی بیش از ۵۰ درصد کل بودجه کشور است در حالی که اگر یارانه یک سال به پروژه‌های عمرانی تخصیص یابد تمام پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شوند.

وی پرداخت یارانه به تمام افراد جامعه را اشتباه خواند و تصریح کرد: سهم هر ایرانی از یارانه یک سال، ۱۱ میلیون تومان است در حالی که تنها یک‌بیستم آن را به صورت مستقیم دریافت می‌کند و بقیه، یارانه پنهان است که بابت گاز، برق، بنزین و غیره پرداخت می‌شود.

طهماسبی ادامه داد: در این صورت، دهک‌های بالا در مجموع بیش از ۶ برابر دهک‌های پایین جامعه از یارانه‌های پنهان بهره‌مند می‌شدند.

وی ابراز کرد: اصلاح نرخ بنزین، بدون صرف منابع جدید و با یک نظام بازتوزیع کارآمد و تسریع در فرآیندها، یارانه‌ها را به سمت دهک‌های پایین جامعه هدایت می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه پیش از این، یارانه‌ها به مصرف پرداخت می‌شد نه به تولید، گفت: با تصمیم جدید، یارانه به تولید اختصاص می‌یابد زیرا حجم محدودی از یارانه‌ها به صورت مستقیم پرداخت می‌شود که اگر تمام یارانه‌ها به صورت مستقیم پرداخت شود شفافیت و ضریب اصابت یارانه به جامعه هدف، بالا رفته و اختلال در قیمت‌گذاری کمتر می‌شود.

وی، اصلاح قیمت بنزین را متوقف کردن پرداخت یارانه به ثروتمندان جامعه، توصیف کرد و اظهار داشت: تمام عواید این تصمیم به دهک‌های پایین جامعه برمی‌گردد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: طبق برآوردها ۱۸ میلیون خانواده و ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور از این یارانه بهره‌مند خواهند شد که از ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان برای خانوارهای یک تا پنج نفره متغیر بوده و پرداخت آن طبق دستور رئیس جمهوری طی روزهای آتی عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: این مبلغ فقط پرداخت یارانه مستقیم از محل اصلاح نرخ بنزین است و با اصلاح سایر موارد، یارانه پرداختی نیز افزایش یافته و دهک‌های پایین جامعه از حقوق واقعی خود برخور دار می‌شوند.

افزایش نرخ بنزین، تاثیر محسوسی در تورم ندارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نمی‌توان گفت افزایش نرخ بنزین تاثیری در نرخ تورم ندارد اما تاثیر آن خیلی محسوس نیست.

طهماسبی اظهار داشت: هر چند مردم، نگرانی‌هایی دارند اما جای هیچ‌گونه نگرانی نیست زیرا مردم، علت گرانی را نمی‌دانند و اتفاقات گذشته از گرانی بنزین را در ذهن خود مرور می‌کنند.

وی افزود: دولت در سال‌های گذشته، اعلام می‌کرد که حامل‌های انرژی مانند آب، برق، نفت سفید و نفت کوره گران که پایه تولید هستند، گران می‌شوند.

طهماسبی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ حامل‌ها سبب افزایش قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات می‌شد و در کنار آن وقتی دولت اعلام می‌کرد که گازوئیل گران شده، نرخ سیستم حمل و نقل ریلی و جاده‌ای نیز افزایش پیدا می‌کرد و در صورت گرانی بنزین نیز تمام کالاها تحت تاثیر آن گران شده و این افزایش قیمت‌ها به صورت تصاعدی در جامعه بالا می‌رفت.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ بنزین در گذشته به صورت ناشیانه انجام می‌شد و چون بارها این اتفاق افتاده و تاثیر خود را بر قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات گذاشته و سبب افزایش نرخ تورم می‌شد، تمام گرانی‌ها به افزایش نرخ بنزین، ربط داده می‌شد و امروز نیز مردم به همین دلیل نگران و معترض هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: اخباری که امروز منتشر شده و برخورد غیرحرفه‌ای برخی مسئولان، فشار و نگرانی‌هایی را در جامعه پمپاژ کرده که این اخبار بدون اتکا و توجه به زیرساخت‌های نظری بوده و تبدیل به تداعی شرایط قبلی شده است در حالی که در این مقطع فقط بنزین گران شده است.

این مسئول اظهار داشت: بنزین، عامل تولید و حمل و نقل عمومی نبوده و به همین دلیل، حداقل نقش ممکن را در افزایش نرخ تورم و قیمت کالاها و خدمات خواهد داشت.

سرکوب قیمتی، بدترین نوع سیاستگذاری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: برای بررسی اینکه این تصمیم، صحیح بود یا نه باید نگاهمان را از نگاه قیمتی به اقتصاد توسعه‌ای تغییر دهیم.

طهماسبی اظهار داشت: بدترین نوع سیاستگذاری که دولت‌های گذشته داشتند، سرکوب قیمتی بود که متاسفانه سال‌ها ادامه داشته و امروز تصمیم بر این شده که این شرایط، ادامه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه بازار، مکانیزم‌های کنترل‌کننده و متعادل‌کننده دارد، خاطرنشان کرد: تولیدکننده و مصرف‌کننده در شرایط رقابتی به یک نتیجه می‌رسند که اقلام به چه قیمتی به دست مصرف‌کننده نهایی برسد اما متاسفانه با سرکوب قیمتی، تعادل بازار به هم ریخته می‌شد.

طهماسبی افزود: به هر اندازه در قیمت‌گذاری‌ها دخالت شود، این دخالت دولت با قاچاق، ایجاد بازار سیاه و مصرف بی‌رویه از جاهای دیگر خارج شده و سبب می‌شود استفاده درستی از کالاها نداشته باشیم.

وی ابراز کرد: امیدواریم دولت با قدرت بتواند این طرح را پیش برده و مردم نیز از مزایای آن بهره‌مند شوند.

نظر شما