شناسهٔ خبر: 36518418 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همگام با هفته کتاب

اعلام برنامه‌های ششمین روز هفته کتاب

تهران-ایرنا- پایان دو جشنواره کتاب و رسانه همراه با سه نشست تخصصی، از برنامه‌های ششمین روز بیست و هفتمین دوره هفته کتاب به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

نشست «بحران و برون رفت: چالش‌های امروز نشر کتاب کودک و نوجوان» توسط انجمن ویراستاران و با مشارکت موسسه خانه کتاب روز سه‌شنبه (۲۸ آبان ماه) از ساعت ۹ تا ۱۲ همزمان با ششمین روز هفته کتاب در سالن اجتماعات انجمن فرهنگی ناشران کتاب و کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

 آیین اختتامیه‌ بیست‌وششمین دوره‌ جایزه‌ «کتاب سال دانشجویی» توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و با حمایت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مؤسسه خانه کتاب، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار می‌شود.

در این دوره از جشنواره هفت عنوان کتاب برگزیده و همچنین از ۱۴ عنوان کتاب نیز به عنوان آثار شایسته قدردانی می‌شود.

بزرگداشت هفته کتاب کشاورزی و منابع طبیعی با تقدیر از کتاب‌ها، آثار ترویجی، مجلات علمی، کتابداران حوزه‌ کشاورزی و منابع طبیعی روز سه‌شنبه (۲۸ آبان ماه) ساعت ۹ تا ۱۱ در محل سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی سالن فجر برگزار خواهد شد.

همچنین نشست تخصصی و رونمایی از کتاب‌های منتشر شده توسط هموطنان پیرو ادیان توحیدی از دیگر برنامه‌های ششمین روز هفته کتاب است. این نشست ساعت ۹ تا ۱۲ در سرای اهل قلم توسط دفتر مجامع و تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

در این روز همچنین اختتامیه‌ هجدهمین جشنواره‌ «کتاب و رسانه» ساعت ۱۵ تا ۱۷ در محل پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر توسط موسسه خانه کتاب برگزار شده و از بهترین آثار خبرنگاران حوزه‌ کتاب تجلیل به عمل می‌آید.

حضور مصطفی رحماندوست و هوشنگ مرادی کرمانی در همایش ادبیات کودکان

دبیر اجرایی همایش ادبیات کودکان گفت: این همایش روز دوشنبه (۴ آذرماه) در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

سیدمهدی طباطبایی از ارسال ۹۰ مقاله به دبیرخانه‌ این همایش خبر داد و گفت: کیفیت بالای آثار رسیده به دبیرخانه‌ این همایش غافلگیرکننده بود و اغلب نویسندگانی که در حوزه‌ ادبیات کودکان قلم می‌زنند در این همایش شرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به مقالات دریافت شده از سوی دبیرخانه اظهار داشت: بیشترین مقالات رسیده از دانشگاه‌های سمنان، تهران، تبریز، شیراز، یزد و اصفهان بودند و کیفیت بالای مقالات، رقابت را بالا برده و داوری را دشوار کرده بود.

طباطبایی همچنین از حضور دکتر جلالی، مصطفی رحماندوست و هوشنگ مرادی کرمانی در آیین اختتامیه‌ این همایش خبر داد و افزود: این همایش تعاملی میان دانشگاه و نویسندگان کودک و نوجوان بوده و تلاشی برای ایجاد ارتباط بیشتر نویسندگان با دانشگاه کرده است.

دبیر اجرایی همایش ادبیات کودکان ضمن قدردانی از حمایت موسسه‌ خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی اظهار داشت: ۱۷ مقاله از میان ۹۰ مقاله به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند.

نقد کتاب بلقیس سلیمانی توسط نابینایان و کم‌بینایان کتابخوان

نخستین جشنواره‌ کتاب «کاما» با هدف توسعه‌ بسترهای کتاب و کتابخوانی به‌ویژه بین افراد دارای معلولیت و همچنین حمایت از فعالان عرصه‌ نشر کتاب در این حوزه همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود.

ویژه‌برنامه‌های کتابخانه‌های گویای نابینایان و کم‌بینایان تحت پوشش انجمن نابینایان ایران همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور در حال برگزاری است. در همین راستا نخستین جشنواره‌ کتاب «کاما» پنجم آذرماه ۹۸ با حضور اعضای جامعه‌ معلولان، مسئولان ذیربط و نهادهای فرهنگی در محل سالن همایش بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

در همین راستا، برنامه‌های ویژه‌ای در کتابخانه‌های استان‌های کشور طی هفته کتاب در حال برگزاری است.

در استان ایلام، روز چهارشنبه (۲۹ آبان‌ماه) کارگاه قصه‌گویی و شعرخوانی کودک و شاهنامه‌خوانی برگزار می‌شود.

شهر ارومیه در استان آذربایجان‌غربی نیز شاهد اجرای برنامه‌های متنوعی برای نابینایان و کم‌بینایان عزیز است. تجلیل از کتابخوانان برتر سال، دعوت از نویسندگان کتاب‌های کودک برای سخنرانی و اجرای مسابقه‌ کتابخوان در سطح شهر ارومیه از اهم این برنامه‌هاست.

نقد فیلم «تئوری همه‌چیز» در بوشهر
بوشهر نیز با برنامه‌هایی چون نشست قصه‌گویی در دو رده‌ سنی و اهدای جوایز شامل کتاب‌های بریل و بینایی و نقد فیلم «تئوری همه‌چیز» به استقبال هفته‌ کتاب رفته است.

نشست کتابخوانی ویژه‌ نابینایان از گویندگان کتابخانه (داوطلب) در روز دوشنبه (۲۷ آبان‌ماه) و قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینا همراه با برگزاری مسابقه و اهدای جایزه در روز سه‌شنبه (۲۸ آبان ماه) مهمترین برنامه‌های انجمن نابینایان را در زنجان تشکیل می‌دهد.

شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی نیز روز پنجشنبه (۲۳ آبان‌ماه) با اجرای مسابقه‌ خلاصه‌نویسی کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان و تقدیر از برگزیدگان و قصه‌گویی برای کودکان با مشارکت بخش نابینایان کتابخانه‌ عمومی محمدتقی کریم‌پور به استقبال هفته‌ کتاب رفته است.‌

شهر اهواز نیز برای نابینایان و کم‌بینایان عزیز، برنامه‌هایی چون مسابقه‌ قصه‌گویی، مسابقه‌ خلاصه‌نویسی و انتخاب کتابخوان برتر سال را تدارک دیده است.
مسابقه‌ کتابخوانی و مسابقه‌ خلاصه‌خوانی با استفاده از کتاب‌های بریل یا صوتی تشکیل‌دهنده‌ برنامه‌های سنندج و استان کردستان هستند.

مسابقه‌ خاطره‌نویسی «اولین بار که که کتابخانه آمدم» در کرمانشاه
کرمانشاه با برنامه‌هایی چون قصه‌گویی اعضای کتابخانه و مسابقه‌ ضرب‌المثل‌ها و مسابقه‌ خاطره‌نویسی با عنوان «اولین بار که که کتابخانه آمدم» هفته کتاب را جشن می‌گیرند.

نقد کتاب «پیاده» نوشته‌ «بلقیس سلیمانی» و شاهنامه‌خوانی در روز سه‌شنبه (۲۸ آبان‌ماه) نیز فعالیت‌های کتابی کرمان را شکل می‌دهند.

برگزاری دوره‌های روان‌خوانی و تندخوانی در گرگان، اجرای مسابقه‌ کتابخوانی در بروجرد و برگزاری مسابقه‌ کتابخوانی و کتاب‌گویی و داستان‌های تخیلی در بندرعباس از دیگر برنامه‌های اجرایی به مناسبت هفته کتاب توسط انجمن نابینایان است که با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و تقویت پیوند اقشار مختلف با مقوله‌ کتاب و مطالعه بین نابینایان و کم‌بینایان برگزار می‌شود.

اهدای ۱۸ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب به مناطق سیل‌زده گلستان

دبیر هفته کتاب از اهدای ۱۸ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در عناوین گوناگون به مناطق سیل‌زده استان گلستان خبر داد.

نیکنام حسینی‌پور ادامه داد: ارزش این کتاب‌ها دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال است که در راستای طرح «پویش اهدای کتاب به مناطق سیل‌‎زده کشور» توسط موسسه خانه کتاب به مناطق سیل زده استان گلستان اهدا شده است.

دبیر هفته کتاب تصریح کرد: پیش از این نیز ۱۸ هزار جلد کتاب به مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از سوی موسسه خانه کتاب به مناطق سیل زده استان لرستان اهدا شده بود.

بر اساس این گزارش، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، رادیو فرهنگ، رادیو ایران، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و خیرین با موسسه خانه کتاب در اهدای کتاب به مناطق سیل‌زده استان لرستان مشارکت داشته‌اند.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳ آبان ماه در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد.

همچنین فایل پوستر و تیزر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بر روی سایت هفته کتاب به نشانی اینترنتی hafteyeketab.ketab.ir بارگذاری شده است.

نظر شما