شناسهٔ خبر: 36518190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پنج رویداد جهان

صاحب‌خبر -

 

---

اعتراض خبرنگاران فلسطینی

خبرنگاران فلسطینی با بستن یک چشم خود به نظامیان اسرائیل که بدون هدف حتی به‌سمت خبرنگاران شلیک می‎کنند، اعتراض کردند. آنها پس از آن این تصمیم را گرفتند که نظامیان رژیم صهیونیستی در بیت لحم، با شلیک گلوله پلاستکی باعث نابینایی یک چشم موات امرنه، خبرنگار آزاد شدند. امرنه خود می‎گوید، این اتفاق زمانی برای وی افتاد که در حال عکاسی از معترضانی بود  که مقابل نظامیان صهیونیست صف بسته بودند. او می‎گوید: جلیقه خبرنگاری پوشیده بودم و داشتم کارم را انجام می‎دادم. اما ناگهان احساس کردم چیزی چشمم را پاره کرد. بعد همه جا سیاه شد.
 
---
بازگشت از امریکا
حسین یاسر حسن، 34 ساله، 10 سال بعد از اینکه موفق شد از عراق در جنگ و آشوب به امریکا مهاجرت کرده و پناهندگی از این کشور دریافت کند، این هفته به اجبار به ترکیه سفر کرد تا پس از آن به کشورش بازگردد. او که فعلاً در آنکارا به سر می‎برد، می‎گوید: در بعقوبه، شهر کوچکی در شمال بغداد، ‌زاده شده است. اما بعد از اینکه القاعده برادرش را تنها به جرم شیعه بودن، کشت و یک فرد ناشناس در یاهو مسنجر برای او پیامی گذاشت مبنی بر اینکه وی نیز به سرنوشت برادرش دچار خواهد شد، تصمیم گرفت از عراق برود. او به یوتا در امریکا رفت و شهروندی امریکا را دریافت کرد. اما بعد از اینکه دونالد ترامپ رئیس‎جمهوری امریکا شد و وعده خود برای بازگرداندن مهاجران را سر لوحه کار قرار داد، او نیز مانند 150 عراقی دیگر مجبور به بازگشت به کشورش شد.
 
 
---
کودکان در معرض تهدیدهای نوظهور
سازمان ملل گزارش داد، هرچند کودکان در سراسر جهان زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری نسبت به گذشته دارند اما با چالش‌های جدیدی از تغییرات اقلیمی گرفته تا حملات سایبری روبه‌رو هستند. ضمن آنکه کودکان زیر پنج سال از فقیرترین خانوارها نسبت به کودکان از ثروتمندترین خانوارها دو برابر بیشتر بر اثر عوامل قابل پیشگیری جان می‌بازند.
 
 
میهمانی خونین
پلیس شهر فرزنو در ایالت کالیفرنیای امریکا خبر داد، عصر یکشنبه در جریان یک میهمانی که برای تماشای مسابقه فوتبال برگزار شده بود، تیراندازی روی داد و باعث مرگ دست‌کم ۴ نفر شد. در این حادثه ۶ نفر هم زخمی شدند. این حادثه زمانی روی داد که در مجموع حدود ۳۵ نفر در حال تماشای مسابقه فوتبال بودند که مهاجم یا مهاجمان وارد شده و تیراندازی کردند.
 
---
نمایشگاه جاسوسی در چک
دولت چک، همزمان با سالگرد انقلاب مخملی و سقوط دولت کمونیستی چکسلواکی که جمهوری چک از دل آن سربر آورد، نمایشگاهی از تکنولوژی‎های جاسوسی 6 دهه دیکتاتوری در چکسلواکی به نمایش گذاشت. میکروفون‌های کوچک و ثبت مکالمات مخالفان یکی از این ابزارها هستند که به پلیس اجازه می‌داد در جریان بازجویی‌ها مخالفان را مجبور به اعتراف کنند. دوربین‌ها و میکروفون‌های جاسازی شده در لباس و ساعت بخش دیگری از تکنیک‌های شنود مخالفان بوده است. یکی از مدیران این نمایشگاه می‌گوید ابزار و‌آلات به نمایش درآمده به شکل نگران کننده‌ای یادآور دورانی است که دیوارها برافراشته بودند و آزادی رفت‌وآمد برای مردم، امر غریبی بود. سال 1989 در پی سقوط حکومت کمونیستی چکسلواکی، این کشور به دو جمهوری چک و اسلواکی تجزیه شد.
 

 

نظر شما