شناسهٔ خبر: 36518079 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اولین مدال وزنه‌برداری بر گردن خانم دکتر

سیده الهام حسینی ؛ او زنی است که نخستین مدال تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران را گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری، در جام نعیم سلیمان اوغلوی ترکیه که انتخابی المپیک ۲۰۲۰توکیو است، حسینی در نخستین روز مسابقات وزنه زد و  در دسته ۷۶کیلوگرم سوم شد. او در حرکت یکضرب ۸۸ کیلوگرم وزنه زد و در دو ضرب ١١٠ کیلوگرم را بالای سر برد. او با مجموع ١٩٨ کیلوگرم سوم شد و مدال برنز گرفت. در این دسته، گل نبات از ترکمنستان با مجموع ۲۳۰ کیلوگرم طلا گرفت. او در یکضرب ٩٨ کیلوگرم و در دو ضرب ١٢٠ کیلوگرم وزنه زد. نارین دیلارا از ترکیه هم در یکضرب ۹۷کیلوگرم و در دو ضرب ۱۲۷کیلوگرم وزنه زد تا با مجموع ۲۲۵ کیلوگرم مدال نقره بگیرد.

وزنه‌بردار جمهوری چک با رکورد ۱۹۰ کیلوگرم در رده چهارم ایستاد. سطح مسابقات سلیمان‌ اوغلو خیلی بالا نیست و شاید در شرایط عادی این مدال حسینی هم ارزش چندانی نداشته باشد اما این مدال به‌عنوان نخستین مدالی که در یک تورنمنت بین‌المللی به‌دست آمده است، برای زنان وزنه‌برداری ایران ارزشی دو چندان دارد. زنان وزنه‌بردار از دو سال پیش فعالیتشان را آغاز کرده‌اند و الهام حسینی، جزو نخستین نفراتی بود که به نخستین تیم ملی وزنه‌برداری دعوت شد. حسینی در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹که اوایل امسال در چین برگزار شد، در دسته ۷۱کیلوگرم ششم شد.

در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹هم که چندی پیش در تایلند برگزار شد، تنها زن ایرانی بود که در گروه A وزنه زد. الهام از استان لرستان به تیم ملی وزنه‌برداری رسیده است و به جز اینکه با نخستین مدال بین‌المللی، بقیه زنان این رشته را به روزهای خوب آینده امیدوار کرده است، ویژگی دیگری هم دارد؛ الهام دانشجوی دکترای تربیت بدنی است. در شرایطی که بسیاری، زنان را از وزنه‌برداری منع می‌کنند و معتقدند وزنه‌زدن به آنها آسیب می‌زند، حضور او در تیم با این مدرک تحصیلی می‌تواند تأیید کند که زنان وزنه‌بردار، راهشان را اشتباه انتخاب نکرده‌اند. الهام حسینی در این مسابقات رکوردهای خودش را هم جابه‌جا کرد؛ ۸ کیلوگرم در یکضرب و ۱۰ کیلوگرم در دوضرب بیشتر از رکوردهای قبلی‌اش وزنه ‌زد. او رکورددار ایران در وزن خودش است. بعد از این مدال اورسلا پاپاندرئا، نایب‌رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با انتشار عکسی از الهام حسینی  در صفحه اینتساگرامش نوشت: «اولین مدال زنان ایران را به الهام حسینی و فدراسیون وزنه برداری ایران تبریک می‌گویم. »‌

برچسب‌ها:

نظر شما