شناسهٔ خبر: 36518073 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ناظر گمرکات استان خبرداد:

کشف ۲۲۱ کیلو و ۸۰۰ گرم شیشه در گمرک بندر شهید رجایی/هیچ گونه ذرت آلوده ای وارد بنادر هرمزگان نشده است

اکبر پور از کشف ۲۲۱ کیلو و ۸۰۰ گرم مواد مخدر شیشه در گمرگ بندر شهید رجایی خبرداد و گفت: هیچ گونه ذرت آلوده ای وارد بنادر استان هرمزگان نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، « ابوالفضل اکبرپور » در نشست خبری با اشاره به اینکه قانون ۲۲ وظیفه را برای گمرک تعریف کرده که یکی از این وظایف، اخذ عوارض است، افزود: عوارض دریافتی توسط گمرک به خزانه کشور واریز می شود و کارکنان گمرک با بیش از ۴۵ قانون مختلف و ۱۵ کنوانسیون بین المللی در ارتباط هستند.

 

وی تمرکز بر موضوع سلامت محوری و اخذ مجوزهای لازم کالاهایی وارداتی را یکی از رسالت های جدی گمرک برشمرد و عنوان کرد: جلوگیری از ورود کالاهایی که از مجوزهای قانونی لازم برخوردار نباشند یکی دیگر از وظایف خطیر گمرک است.

 

ناظر گمرکات استان هرمزگان در ادامه از این استان به عنوان دروازه اقتصادی کشور نام برد و اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد واردات، صادرات و ترانزیت کشور از طریق گمرکات استان هرمزگان صورت می گیرد.

 

وی با اشاره به وجود ۲۸ گمرک و پنج اداره کل در استان هرمزگان، افزود: نزدیک به ۸۹ درصد از تشریفات گمرکی واردات، صادرات و ترانزیت کالا در گمرک بندر شهید رجایی انجام می شود و بسیاری از کالاهایی که در استان های دیگر کشور اظهار می شود، مرز خروجی آنها از بندرعباس است.

 

اکبرپور در ادامه به تشریح کشفیات مواد مخدر در گمرک پرداخت و گفت: عصر روز شنبه هفته جاری برای نخستین بار ۲۲۱ کیلو و ۸۰۰ گرم شیشه که به طرز ماهرانه ای در سقف یک کانتینر یخچالی جاساز شده بود توسط دستگاه ایکس ری در گمرک بندر شهید رجایی کشف شد.

 

وی افزود: این محموله از کشور افغانستان بارگیری و از مرز میلک استان سیستان و بلوچستان وارد کشور شده بود و مقصد آن نیز کشور امارات متحده عربی بود.

 

مدیرکل گمرکات استان هرمزگان با اشاره به اینکه بیش از ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر طی سال ۹۷ در گمرکات کشور کشف شده بود، اضافه کرد: میزان کشفیات مواد مخدر در گمرکات کشور طی ۷ ماهه امسال به بیش از ۴۵۰ تن و رشد ۳۹۰ درصدی رسیده است.

 

وی با بیان اینکه پارسال ۴۸ هزار کیلوگرم مواد پیش ساخته شیشه در گمرک بندر شهید رجایی کشف شد، افزود: امسال نیز ۳۵ هزار کیلوگرم مواد اصلی پیش ساز شیشه در دو مرحله کشف شد که مقصد یکی امارات متحده عربی و دیگری کشور چین بود.

 

وی با اذعان به اینکه حرفه ای شدن قاچاقچیان موجب شده که جاسازی ها از شکل سنتی بیرون بیاید که این امر سبب می شود تا با چشم غیر مسلح نتوانیم آن ها را کشف کنیم، خواستار همراهی و حمایت تجهیزاتی و اطلاعاتی مجامع بین المللی در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر شد.

 

اکبرپور به ورود و خروج روزانه چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه کانتینر از گمرک بندر شهید رجایی اشاره و اذعان کرد: تنها سه دستگاه ایکس ری در گمرک بندر شهید رجایی وجود دارد که یک دستگاه آن پر سرعت است و از این رو نمی توان همه ورود و خروجی ها را از طریق این دستگاه ها کنترل کرد.

 

وی با ذکر این نکته که موضوع قاچاق در دنیا، مبحثی علمی است که باید علمی نیز با آن برخورد شود، تصریح کرد: پدیده شوم قاچاق به تولید و تجارت کشور ضربه می زند و از این رو ضروری است که علل و عوامل بوجود آورنده آن مورد بررسی عملی قرار گیرد.

 

ناظر گمرکات استان هرمزگان همچنین در پاسخ به اینکه آیا موضوع ورود ذرت آلوده به گمرک هرمزگان صحت دارد، گفت: تاکنون هیچ گونه ذرت آلوده، حتی یک گرم هم وارد بنادر استان هرمزگان نشده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه گمرک در بحث ترخیص کالاهای اساسی به صورت شبانه روزی فعالیت می کند، افزود: بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالاهای اساسی شامل گوشت، برنج، انواع روغن خوراکی، دارو، لاستیک و ذرت از گمرک شهید رجایی وارد کشور شده است.

 

اکبر پور از چین، هند، امارات، آلمان و ایتالیا به عنوان کشورهایی که عمده واردات کشور از آنها صورت گرفته است، یاد کرد و گفت: چین، امارات، تایلند، هند، عمان و غنا نیز از عمده کشورهایی است که کالاهایی به آن کشورها صادر شده است.

 

وی میزان واردات سال ۹۷ کشور از گمرکات هرمزگان را بیش از چهار میلیون تن کالا به ارزش ریالی ۴۰۵ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری ۹ میلیارد و ۹۵۷ دلار اعلام کرد و افزود: این رقم در سال جاری به میزان پنج میلیون تن به ارزش ریالی ۴۴۵ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال و ارزش دلاری بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسید که از نظر تناژی ۱۸ درصد، ریالی ۹ درصد و دلاری هشت درصد افزایش یافته است.

 

اکبرپور میزان واردات در سال ۹۷ نیز ۲۵ میلیون تن به ارزش ریالی ۲۹۷ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری ۷ میلیارد دلار ذکر و اضافه کرد: این در حالی است که در ۷ ماهه امسال نیز ۲۹ میلیون تن کالا به ارزش ریالی ۸۰۱ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری ۱۹ میلیارد دلار از گمرکات هرمزگان صادر شده است.

 

 

نظر شما