شناسهٔ خبر: 36517712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مقایسه قدرت خرید بنزین در ایران و سایر کشورها

قیمت هر لیتر بنزین آزاد در ایران از روز جمعه گذشته (۲۴ آبان) از هزار به ۳ هزار تومان افزایش یافت، اتفاقی که در خیلی از کشورها اتفاق می‌افتد و نرخ سوخت را به قیمت‌های بین‌المللی نزدیک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، یورونیوز در گزارشی به بررسی آمار قدرت خرید ناشی از اصلاح قیمت سوخت در برخی کشورها پرداخت و نوشت: در ایران نرخ رسمی یورو بر پایه دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از سوی بانک مرکزی، ۴ هزارو ۶۴۳ تومان اعلام شده است.

حداقل دستمزد ماهانه سال ۱۳۹۸ که به تصویب شورای عالی کار ایران رسیده یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۱ تومان است که برابر می‌شود با ۳۲۶ یورو. همچنین بر پایه نرخ رسمی یورو هر لیتر بنزین ۳ هزار تومانی معادل ۶۵ سانتیم یا ۰.۶۵ یورو است.

بر پایه نرخ آزاد یورو(حدود ۱۳۷۰۰ تومان) نیز حداقل دستمزد ماهانه معادل ۱۱۰ یورو و هر لیتر بنزین ۳ هزار تومانی تقریبا با ۰.۲۲ یورو برابر خواهد بود. در نتیجه، پس از  اصلاح اخیر قیمت بنزین، هر ایرانی با حداقل دستمزد ماهانه خود می‌تواند حدود ۵۰۱ لیتر بنزین خریداری کند.

بنابراین افت قدرت خرید بنزین در ایران قابل مقایسه با کشورهای دیگر خواهد بود. براساس این گزارش، در کشورهایی همچون پاکستان، عراق، ترکیه، هنگ‌کنگ و شیلی، قدرت خرید بنزین پایین‌تر از ایران است و در برخی کشورها همچون لبنان، اکوادور و الجزایر بالاتر.

براساس این گزارش، درحالی که در ایران با حداقل دستمزد می‌توان ۵۰۱ لیتر بنزین را خریدار کرد، در کشورهای همسایه این قدرت خرید پایین تر است. به طور مثال در ترکیه با حداقل دستمزد می‌توان ۴۲۲ لیتر بنزین خرید. در پاکستان این رقم معادل ۳۴۴ لیتر است و در عراق نیز با حداقل حقوق می‌توان ۴۵۲ لیتر بنزین خرید. در کشوری مثل شیلی قدرت خرید بنزین با حداقل دستمزد معادل ۳۸۶ لیتر و در هنگ کنگ قدرت خرید ۳۷۳ لیتر است./

نظر شما