شناسهٔ خبر: 36517631 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نخستین دوره انتخاب کتاب سال مدافعان حرم جایزه سردار شهید حسین همدانی برگزار شد

صاحب ادبیاتی جدید شده‌ایم

حسام: کیفیت آثار جشنواره در حوزه پژوهش‌های تاریخی و مستندنگاری قابل توجه است

مومنی شریف گفت: اینکه کتاب می‌نویسند که شکست داعش توسط آمریکا بوده و نقش روسیه را پررنگ می‌بینند نشان می‌دهد که در آغاز راه هستیم و باید از مردانی که در غربت نبرد کردند دفاع کنیم

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین دوره انتخاب کتاب سال مدافعان حرم جایزه سردار شهید حسین همدانی 27 آبان‌ماه با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حمید حسام، دبیر اجرایی این جشنواره، مرتضی سرهنگی، اکبری، دبیر مجمع بیداری اسلامی و جمعی از نویسندگان و خانواده شهید حسین همدانی و خانواده شهید بابایی در حوزه هنری برگزار شد.
 
مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حضار به ویژه خانواده علما، شهدا و رزمندگان به سخنرانی پرداخت و در ابتدای سخنان خود به بیان دو نکته اشاره کرد و گفت: اول اینکه پیشنهاد برگزاری این جشنواره از طرف حسام، دبیر اجرایی جشنواره بود که در کنار شهید همدانی بوده است و چون از اتفاقات فلسطین، سوریه و شام اطلاع داشتند نگران بودند که دیگر نویسندگان ممکن است از طول و عرض فتنه بی‌اطلاع باشند و از سوی دیگر ممکن است این اتفاق فراموش شود. همانطور که برنامه‌های بزرگی در زمان جنگ تحمیلی فراموش شده و این باعث شود حق کسانی که در تاریخ ما فداکاری کرده‌اند به جا آورده نشود.
 
وی اظهار کرد: از سوی دیگر تصمیم جمهوری اسلامی در ورود به خاموش کردن فتنه شام بزرگ‌ترین راهبرد نظام و تصمیم هوشمندانه‌ای بود که حاکی از بصیرت رهبر معظم انقلاب اسلامی داشت که بدرستی تشخیص دادند که اگر امروز در سوریه در برابر امریکا ایستادگی نکنیم در فردا روز باید در آستانه شهرهای کشور با آنها مبارزه کنیم. لذا در زمانی که همه فکر می‌کردند کار سوریه تمام است گفتند نگذارید دشمن پیشروی کند.
 
مومنی شریف عنوان کرد: تدبیر راهبردها در این زمان برعهده کیست؟ و چه کسی باید حلقه واسط باشد تا مردم را اقناع کند حتما متفکران و اهالی رسانه و هنرمندان نقش ویژه دارند. این روشنگری‌ها با کمی تأخیر صورت گرفت. شهدای این عرصه ابتدا در سکوت تشییع شدند و زمانی نگذشت که هر شهیدی که آمد تحولی ایجاد کرد و صف‌هایی برای رفتن به سوریه و عراق تشکیل شد و هنرمندان در این عرصه ورود پیدا کردند و شهید شدند. از جمله دو شهید حوزه هنری (هادی باغبانی و روح‌الله قربانی) و جانبازان و مستندسازان که در دل داعش رفتند و کارهایی ساختند که برخی هنوز به نمایش درنیامده است.
 
وی افزود: درست است که گرد و خاک فتنه نشسته است اما جنگ سرنوشت دیگری پیدا کرده و در حوزه ادبیات جنگ تازه آغاز شده و دشمنان در جنگ تقابل و روایت‌ها هستند که اگر کوتاهی کنیم ممکن است تاریخ را تحریف کنند.
 
مومنی شریف اظهار کرد: اینکه کتاب می‌نویسند که شکست داعش توسط آمریکا بوده و نقش روسیه را پررنگ می‌بینند نشان می‌دهد که در آغاز راه هستیم و باید از مردانی که در غربت نبرد کردند دفاع کنیم امید است این جشنواره هنرمندان را نسبت به این اتفاق بزرگ مطلع کند و اوضاع را به خوبی رصد کنیم تا حق مطلب را ادا کرده باشیم.
 
وی در پایان سخنان خود گفت: امسال نخستین جایزه شهید همدانی با همکاری نهادهای مختلف برگزار شد و امید است به شماره‌های بعدی برسد که این امر نیاز به همکاری همه نهادها دارد.
 
حمید حسام، دبیر اجرایی این دوره از جشنواره که از او آثاری از جمله «وقتی که مهتاب گم شد»، «آب هرگز نمی‌میرد» و ... منتشر شده به سخنرانی پرداخت و گفت: در وادی امر چون خود را منتسب به دوستی با حسین همدانی این بزرگمرد می‌دانم شاید فکر کنید کاری از جنس ارادات است اگر نمی‌توان کتمان کرد ولی ضرورت و زمان‌شناسی و نگاه به یک بار زمین‌مانده بیشتر ما را ترغیب کرد تا از شهید بزرگ کمک بگیریم و بخش درخشانی از چهره مقاومت را در دهه 90 نشان دهیم.
 
وی اظهار کرد: ارایه آثار در رابطه با مقاومت و جنگ در دهه 90 شروع شد و تا سال 97 حدود به 7 سال خلق آثار، یک انباشت بسیار انرژی‌بخش را ایجاد کرده بود. تلاش کردیم این آثار را دسته‌بندی کرده و داوری کنیم. بررسی کتاب‌ها و آثار آغاز شد و رمان، داستان، شعر، ترجمه با انتخاب سرداوری‌هایی که انگیزه‌ای از جنس مدافعان حرم داشتند مورد بررسی قرار گرفت. در واقع با همان جایگاه پیش قراولی که رزمندگان داشتند در این جریان مکتوب هم مواجه بودیم. 365 اثر مربوط به اقلیم فارسی‌زبان‌هاست اما آنچه قابل توجه است کیفیت آثار است به‌ویژه در حوزه پژوهش‌های تاریخی و مستندنگاری. آنچه که همیشه دنبال تراز این بخش بوده‌ایم و بخش قابل توجه در همین حوزه بوده است.
 
وی افزود: نکته دوم این است که رد تجربه دفاع‌مقدس نویسی در آثار نویسندگان، شاعران و مورخان به شدت پیداست و جای خوشحالی است که گنج دفاع‌مقدس به مدد محققان آمده و الگوی چگونه نگاشتن شده است. نکته بعد حوزه ترجمه است اگر چه از نظر کمیت پایین است اما نشان می‌دهد اهتمام در ضبط و ثبت وقایع شروع شده و قطعا در تبادل تجربه و ارتباط ادبی خواهیم بود.
 
حسام تصریح کرد: امروز پس از سه ماه داوری شاهد معرفی 15 اثر در 5 گروه خواهیم بود که تعدادی برگزیده و تعدادی تقدیری است. امید است این کار در ادوار آتی به شکل دوسالانه برگزار شود و ادامه داشته باشد.

مرتضی سرهنگی در ادامه این مراسم ضمن بیان خاطره‌ای از یکی از همسران مدافع حرم گفت: خاطرات همسر یکی از مدافعان حرم اردبیل را می‌خواندم این خانم همسر شهید هاشم دهقانی‌نیا، اولین شهید مدافع حرم اردبیل است که پس از شهادت همسرش می‌گوید گاهی در خانه را باز می‌کنم به کوچه نگاه می‌کنم و جایی که همسرم ایستاد و برای آخرین بار دست تکان داد نگاه می‌کنم اگر کسی نباشد می‌دوم و جای پای او را می‌بوسم. باید قدر اینچنین عشق‌هایی که برای این اتفاق‌ها هزینه شدند را بدانیم و امید است این کارها ادامه داشته باشد.
 
وی اظهار کرد: در یکی از کتاب‌ها شعارهای داعش را می‌بینیم به این مضمون که (ایرانی‌ها از اینجا بروند تو هم خواهی رفت) و این ادبیات جریانی که هزاران کیلومتر دورتر اتفاق افتاده را بیان می‌کند. در واقع کتاب‌ها دست ما را در دست حوادث می‌گذارند. ما صاحب یک ادبیات جدید شده‌ایم که به ادبیات جنگ تحمیلی گره خورده آن زمان که دشمنان با کینه می‌گفتند آمده‌ایم که بمانیم و این شعار حزب بعث بود و با این شعار آمدند و همه بساط حزب بعث را از دمشق بنا گذاشتند و به عراق آوردند و این شعار روی دیوارهای خرمشهر می‌آید.
 
سرهنگی با ذکر خاطره‌ای یکی از شهدای جنگ تحمیلی عنوان کرد: بهروز مرادی از شهدای جنگ تحمیلی بود. وقتی این شعار را روی دیوار خرمشهر می‌بیند پست نگهبانی برای حفظ این شعار می‌گذارد و عکس این دیوار هنوز وجود دارد و این شعار حفظ شد و شعارهای روی دیوارهای حرم حضرت زینب(س) نیز که نوشته‌ بودند ایرانی‌ها که از اینجا بروند تو هم از اینجا می‌روی هنوز وجود دارد. هیچ‌یک از این شعارها به همت مدافعان حرم و شهدا تحقق نیافت. امید است این فداکاری استقرار و استمرار داشته باشد.
 
اکبری، دبیر مجمع بیداری اسلامی طی سخنانی در این جشنواره گفت: در دو سه دهه گذشته اتفاقاتی مهم رخ داده که با گذشته قابل مقایسه نیست از جهت کمیت و کیفیت در جهان اسلام بعد از جنگ جهانی اول که دشمنان کل منطقه را تصرف کردند و با آوردن رژیم صهیونیستی بیش از یک میلیارد مسلمان همواره ناگزیر شدند شکست را بپذیرند با ظهور انقلاب بیش از همه چیز شاهد اراده خداوند بودیم و یکی از معادلات دنیا را به نفع خود رقم زدند.
 
وی افزود: داعشی‌ها شعارشان این بود اگر این بار پیروز شویم اجازه نمی‌دهیم اشتباهی که در کربلا اتفاق افتاد تکرار شود، منظورشان احیاشدن عاشورا توسط اهل‌بیت است. در واقع کسانی در این مقطع آمده بودند که آمریکایی ها هم فکر نمی‌کردند در مقابل تفکر مقاومت و بسیجی مانعی ایجاد شود که نتوانند اهدافشان را اجرایی کنند اما اراده خداوند بر این قرار گرفت که معادلات به‌گونه‌ای دیگر رقم بخورد. در جنگ تحمیلی با روحیه بسیجی و شهادت‌طلبی معادله عوض شود و حزب‌الله لبنان از همین معادله استفاده کرد و ایران به تنهایی مقابل امریکا ایستاد و خداوند امریکا را توسط جمهوری اسلامی ایران تحقیر کرد و حزب‌الله لبنان اسرائیل را در جنگ 33 روزه وادار به شکست کرد. در سوریه که شهید همدانی مدال شهادت را گرفت حوادث مهمی رخ داد دشمن با همه ابزار 85 درصد سوریه را اشغال کرد و خیلی از کشورهای عربی را پای کار آوردند دفاع از سوریه که 15 درصد مانده بود ریسک بزرگی بود اگر ما شکست می‌خوردیم یا عقب‌نشینی می‌کردیم شکست بزرگی بود اما با استعانت از وعده‌های الهی انقلاب اسلامی یک تصمیم اتخاذ کرد و با تفکر بسیجی وارد میدان شد و همه برنامه‌های نظام سلطه جهانی در مقابل اعتقاد بسیجیان شکست خورد و مدال افتخار به شهدا اهدا شد.
 
اکبری گفت: اگر در سوریه حرم نبود چه اتفاقی می‌افتاد وقتی داعش به سامرا نزدیک شد بیش از 2 میلیون نفر برای دفاع ثبت‌نام کردند و 150هزار نفر به جنگ وارد شدند و آنچنان جنگیدند که ارتش با تجربه عراق هرکجا جنگ سخت بود به بسیجی‌ها می‌سپردند اینگونه است که وقتی حماسه دفاع از حرم در وجود انسان شکل می‌گیرد انرژی را چند برابر می‌کند در واقع ارزش اعتقاد ما پشتوانه مهم برای تفکر بسیجی بود.
 
پایان بخش مراسم هم اهدای جوایز به برگزیدگان بود.

نظر شما