شناسهٔ خبر: 36517449 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قلب تئاتر ایران بازگشایی شد

تهران- ایرنا- آیین بازگشایی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر با حضور مسئولان، هنرمندان و گروه پروژه بازسازی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

آیین گشایش مجموعه تئاتر شهر با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر و جمعی از هنرمندان این عرصه برگزار شد.

ستاری با ابراز خرسندی برای اینکه شرکت‌ها و اساتید صاحب نام در تلاش برای بهبود زیرساخت‌ها در کشور هستند، اظهار داشت: با اطمینان به شرکت‌های دانش بنیان از مهاجرت افراد خلاق جلوگیری می‌شود و موجبات فعالیت‌های خلاقانه این قشر را فراهم می‌کنیم که این روند در بازسازی مجموعه تئاتر شهر قابل مشاهده است.

وی با اشاره به بومی سازی ابزار هنری، تاکید کرد: با ساخت همه ابزار در داخل کشور در بروز مشکلات می‌توانند بدون نیاز به شرکت‌های خارجی اقدام به تعمیر کنند.

به گفته وی، شرکت‌های دانش بنیان هسته کوچکی از افراد توانمند هستند که با داشتن اختیار و آزادی می توانند نوآوری و خلاقیت بروز دهند و این توانایی قابل قیمت گذاری نیست و یک ثروت محسوب می شود که باید از آن بهره برد.

ستاری خاطرنشان کرد: نوآوری توانایی است که انسان را با دیگر موجودات متمایز می کند برای رشد و توسعه به بهترین شکل برای ما مورد استفاده قرار می گیرد و خلق ثروت می کند و دولت نیز از این فعالیت ها پشتیبانی و حمایت می کند. 

سعید اسدی، مدیر مجموعه تئاتر شهر نیز در این مراسم با بیان اینکه روند نوسازی مجموعه تئاتر شهر ظهور و بروز دانش ایرانی بود، اظهار داشت: آنچه امروز در تئاتر شهر اتفاق افتاده است توان و افتخار متخصصین ایرانی در نو سازی و بهسازی و باز سازی و احیاء است که برای تجهیزاتی که فعال نبودند یا فرسوده شده بودند استفاده شده است 

وی افزود: در آینده این مجموعه بزرگترین و حرفه‌ای‌ترین مرکز نمایشی ایران و نه فقط تهران شود و امکانات را در خور شان هنرمندان فراهم آورد. 

مدیر مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی فرهنگ و هنر کشور است، تصریح کرد: این وزارتخانه علاوه بر تامین امکانات برای هنرمندان به زیر ساخت ها نیز توجه نشان می دهد که بخشی از نگاه این نهاد به توسعه امکانات برای ساخت اماکن جدید است و احیا و بازسازی نیز از خواست های هنرمندان و تعهدات قابل پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 

به گفته وی، در بازسازی مجموعه تئاتر شهر پرده‌ها و صندلی های فرسوده‌ای داشتیم که نیاز مخاطبان و هنرمندان را تامین نمی‌کرد اما در بازسازی با حفظ اصالت سالن ابعاد و امکانات مناسب تری را فراهم کردیم تا هر دو گروه از شرایط مطلوب تری برخوردار شوند.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجراهای آینده در صحنه تئاتر شهر افتخاری برای این عرصه داشته باشیم. 

 سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین پیام خود را قرائت کرد:

«عمارت مدوری که از ارادت به تئاتر و اصالت هنر از زمین برخاسته و پایگاه تئاتر پایتخت شده به واقع تبلور تئاتر ایران است و تجسم ارجمندی هنرمندانی که تئاتر را زندگی می گنند.

بی تردید تئاتر چونان  تمامی هنرها ستایش خداوند است و کارستانی که رستگاری انسان را نه در انزوا و عزلت که در گفتگو با دیگران جستجو می کند. بدین خوی و خصلت، عمارت تئاتر شهر با ستون های رفیع سر به هم آورده و معماری مرکب از طرح، رنگ و نگاره های ایرانی – اسلامی موید منش توحیدی تئاتر و گواهِ روشِ با هم بودن و برای هم بودن است، بدین شکل و شرح بجاست اگر این بنای ربناگو را پاس بداریم و سپاس گزار نمایشگرانی باشیم که به دشواری و رنج، مسئولیت مردمی خویش را ادا می کنند و فروتنانه به خوش احوالی مردمان و خوش فرجامی خویش می اندیشند.

حفظ و نگهداشت چنین سازه و سازمانی بیش و پیش از وظیفه سازمانی، اولویتی است که هم پایی و همراهی همه متولیان شهری و متصدیان اجتماعی را طلب می کند.

آنچه که در برنامه ریزی و طراحی فضاهای عمومی شهری می تواند در تثبیت ارزش ها و تقویت آئین ها، آداب، سنت ها و تعریف الگوهای اجتماعی نقش مانایی داشته باشد، ایجاد، احیا و ارتقا اماکنی است که در توجه بخشی و تمرکز بر فضلیت های زیست جمعی موثرند و از تفرد نقش و تمایز اثر بهره مند.

خرسندم که در این ایام اقبال به فرهنگ، موجب توجه به موقعیت خاص و همسایگی تالار وحدت و تئاتر شهر زمینه ساز اقدامات شایسته ای شده که می تواند در تکریم هنر و هنرمند و ترغیب مردمان هنرخواه موثر افتد.

بهسازی و بازسازی مجموعه تئاتر شهر همواره از الویت های عمرانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. و می دانیم این مجموعه که پیوسته میزبان گروه های نمایشی و ارجاهای تئاتر است به واسطه کهولت سن و تراکم کاربری به مراقبت، ملاحظات و تجهیزات مضاعف نیازمند است.

سیل مشتاقان و جمع ارجمند هنرمندان که همواره در سودای اجرایی در تئاترشهر بوده اند در بیشتر اوقات بیش از ظرفیت سازه و ساختار بنا بوده و دغدغه جدی تمامی همکارانِ خدوم و خاص من در جای جای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه در معاونت هنری و چه در معاونت توسعه مدیریت، چه در اداره کل هنرهای نمایشی و چه در دفتر طرح های عمرانی همه و همه بر این مستقر است که هم نواقص به درستی شناخته شود، هم الویت های اجرایی تئاتر و هم مولفه های ایمنی و خدمات، مایه خوشحالی است که این تامل و تدبیر با ظرفیت شرکت های دانش بنیان ایران در هم آمیخت و نتیجه این حُسن انتخاب و حُسن عملکرد، انشالله مایه مباهات تمام دست اندرکاران بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر و سیستم های جدید بکار گرفته شده در آن، چه در صحنه و چه در جایگاه مخاطبان به باور من تعظیمی است به پایگاه هنرمندان گرامی و مخاطبان شریفی که انگیزه تولید و اشتیاق مسئولان هستند.

در تمام این فرآیند دشوار به تاکید مقرر بود تا اصالت بنا حفظ شود و خاطرات نسل هایی که تجربه شیرین تماشا را به ذوق جان داشته اند خدشه ای وارد نگردد.

فروتنانه آرزو می کنم که تئاتر شهر این قلب تئاتر ایران، باشکوه و همینه ای تمام بپاید و بماند و قدردان شکیبایی هنرمندان نجیب تئاتر هستم و سپاسگزار همه دست ها و صداهایی که در مقدمات و موخرات این بازگشایی از جان مایه گذاشتند».

نظر شما