شناسهٔ خبر: 36516933 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش تحلیلی؛

نتانیاهو و یک بحران بی‌سابقه در رژیم صهیونیستی

فاطمه صالحی

پیروزی اخیر گروه‌های مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی باعث عمیق‌تر شدن شکاف سیاسی در این رژیم و به درازا کشیده شدن روند تشکیل کابینه شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: مقامات رژیم صهیونیستی این روزها با بحران بی سابقه عدم تشکیل کابینه دست و پنجه نرم می کنند. احزاب صهیونیست هنوز نتوانسته اند اختلافات فیما بین خود را برای تشکیل کابینه جدید حل و فصل کنند. بخش اعظم این اختلافات به دستاوردهای مقاومت فلسطین در نبرد اخیر با رژیم صهیونیستی بر می گردد.

احزاب صهیونیست، از عملکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قبال گروه های مقاومت فلسطین و ناتوانی از مهار آنها ناراضی هستند. حسام بدران عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که اشغالگران صهیونیست در شرایط بی‌سابقه‌ای از زمان تأسیس این رژیم به سر می برند.

وی در ادامه افزود که احزاب صهیونیست در تشکیل کابینه جدید شکست خورده اند و این مسأله به فلج شدن بخش های سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی انجامیده است. این یکی از دستاوردهای مقاومت فلسطین در نبردهای اخیر به شمار می رود.

درست است که مواضع نتانیاهو علیه گروه های مقاومت فلسطین بسیار تند بوده اما حملات موشکی این گروه ها در نبرد اخیر نیز نتوانست راه را برای تشکیل کابینه متحد میان حزب بنی گانتس، رقیب نتانیاهو و لیکود باز کند بلکه بالعکس این روند، باعث شد تا شکاف و بحران سیاسی در این رژیم عمیق شده و سخن از تشکیل کابینه اقلیت به میان آورده شود.

بنی گانتس تهدید کرده است که از این گزینه به عنوان راه کار نهایی استفاده می کند اما بسیاری از تحلیل گران معتقدند که این سخنان تنها برای تهدید حزب لیکود و احزاب راست گرا در رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه ای تحت حمایت احزاب عربی(لیست مشترک) مطرح شده است. چنانچه چنین کابینه ای تشکیل شود از دید احزاب راستگرای رژیم صهیونیستی یک فاجعه به وجود خواهد آمد چرا که دیدگاه لیست مشترک به رهبری ایمن عوده با دیگر احزاب راست گرا و چپ گرای رژیم صهیونیستی در قبال حملات اخیر اسرائیل به غزه در تضاد است.

فهرست مشترک احزاب عرب که شامل ائتلاف چهار حزب قدرتمند «جبهه دموکراتیک برای صلح و مساوات (هدش)»، «تجمع دموکراتیک ملی (بلد)»، «فهرست اعراب متحد» و «جنبش عربی تغییر (تعال)» است، در انتخابات اخیر کنست توانست ۱۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی را به خود اختصاص دهد.

نتانیاهو از مطرح شدن بحث تشکیل کابینه با ائتلاف مشترک احزاب عربی بسیار وحشت دارد به طوریکه یکشنبه شب همزمان با انتشار اخباری مبنی بر پیشرفت در مذاکرات میان بنی گانتس رئیس حزب آبی– سفید و آویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» برای تشکیل کابینه، هشدار داد که تشکیل کابینه با ائتلاف مشترک احزاب عربی، کاری خطرناک است.

دو حزب آبی–سفید و اسرائیل خانه ما در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که پیشرفت بزرگی میان این دو حزب در خصوص مسائل اصلی به ویژه دو مسأله دین و دولت صورت گرفته است. با انتشار این اخبار نتانیاهو در کنفرانس حزب لیکود در تل آویو که خود ریاست آن را بر عهده دارد، گانتس را متهم کرد که تلاش می کند تا کابینه اقلیتی با ائتلاف احزاب عربی تشکیل دهد. نتانیاهو تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند تمامی اعضا و نمایندگان کنست از حزب لیکود را علیه رهبر حزب آبی و سفید بسیج کند و مانع از تشکیل دولت ائتلافی با حمایت از فهرست مشترک احزاب عرب ساکن سرزمین‌های اشغالی شود.

این در حالیست که آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب اسرائیل بیتنا به بنی گانتس برای تشکیل کابینه اقلیت چراغ سبز نشان داده است. این کابینه در صورت تشکیل، احزاب چپ گرا و حزب لیبرمن را در بر خواهد گرفت و لیست مشترک از آن حمایت کرده و خارج از ائتلاف کابینه باقی می ماند.

تنها در صورتیکه نتانیاهو، با ایده تشکیل دولت ملی با حضور احزاب لیکود و اسرائیل بیتنا و کاحول لاوان و بدون حضور احزاب راست گرا و احزاب حریدی موافقت کند کابینه اقلیت تشکیل نمی شود. بدین ترتیب نتانیاهو باید تعهدات خود را در قبال احزاب راست گرا زیر پا بگذارد. این در حالیست که تشکیل کابینه در رژیم صهیونیستی با حمایت لیست مشترک می تواند خشم گسترده احزاب راست گرا را برانگیزد.

برخی مقامات رژیم صهیونیستی به شدت از گانتس و لیبرمن و احزاب آنها انتقاد کرده اند چرا که معتقدند این افراد راه را برای حضور افراد ضد اسرائیلی در روند تشکیل کابینه باز کرده اند. این انتقادات به حدی شدت گرفته که آن را به مثابه «فاجعه ای» برای رژیم صهیونیستی توصیف کرده اند.

نتانیاهو که از رهگذر حمله به نوار غزه و ترور یکی از رهبران مقاومت فلسطین در این منطقه و تلاش ناکام برای ترور یکی دیگر از این رهبران در دمشق تلاش داشت تا نگاه ها را از بحران داخلی رژیم صهیونیستی به سمت دیگری منحرف کرده و از طریق تقویت جایگاهش، خود را از بن بست حقوقی و پرونده های فساد مالی خارج کند اینک با عمیق تر شدن شکاف سیاسی در این رژیم دست و پنجه نرم می کند.

تسلیم شدن تل آویو در برابر شروط آتش بس گروه های مقاومت باعث شد یک شکست به شکست های نظامی و میدانی نتانیاهو اضافه شود. ناکامی سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین که در سایه هزینه های هنگفت، برای چندمین بار اثبات شده باعث شد تا شهرک نشینان صهیونیست بیش از پیش خود را در تیر رس موشک های مقاومت فلسطین احساس کنند.

همین مسأله باعث شده تا رقبای نتانیاهو، مسئولیت شکست اخیر نظامی را متوجه وی دانسته و به دنبال راهی برای عبور از وی باشند. وی که تا پیش از این تلاش می کرد رقبای خود را مجبور به تشکیل کابینه جدید به ریاست خود کند اکنون دیگر شرایط را برای تحقق این خواسته مطلوب نمی بیند.

در هر صورت باید گفت که گروه های مقاومت فلسطین علاوه بر یک پیروزی میدانی کم نظیر در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی و موشک باران مناطق مختلف اراضی اشغالی، این بار یک دستاورد سیاسی نیز محقق کرده اند و آن، عمیق تر شدن اختلافات سیاسی میان سران رژیم صهیونیستی و به درازا کشیده شدن روند تشکیل کابینه در این رژیم به شمار می رود؛ اختلافاتی که به نظر بسیاری از کارشناسان در واقع یک بحران بی سابقه سیاسی در این رژیم محسوب میشود.

نظر شما