شناسهٔ خبر: 36516896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست نقش رسانه های خبری در افزایش مشارکت مردم در انتخابات؛

مدیرعامل ایرنا: انتخابات فرصتی برای گفت‌وگوی ملی است

تهران-ایرنا- سید ضیا هاشمی مدیر عامل ایرنا جمهوریت نظام را به معنای تأثیرگذاری مردم در اداره کشور عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها می توانند با بهره‌گیری از فرصت انتخابات، زمینه گفت‌وگوی ملی در موضوعات مختلف را فراهم کرده و امید به آینده، سواد سیاسی و رسانه‌ای مردم را ارتقا دهند.

صاحب‌خبر -

«سید ضیا هاشمی»، روز یکشنبه در نشستی با موضوع «نقش رسانه های خبری در افزایش مشارکت مردم در انتخابات» در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در انتخابات مجلس، به طور معمول بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده و اگرچه ممکن است در شرایطی کمتر یا بیشتر شده باشد اما معمولا در این حدود بوده است.

وی با اشاره به تاثیرپذیری میزان مشارکت شهرهای کوچک از مسائل قومی و در عین حال انگیزه های سیاسی، ابراز امیدواری کرد شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات پیش رو باشیم.

این کارشناس ارشد رسانه با اشاره به اتفاقات اخیر پس از اصلاح نرخ بنزین، خاطرنشان کرد: سرعت رویدادها و تحولات در کشور ما خیلی زیاد است و تحولات ماه های آینده می تواند در بالا بردن میزان مشارکت تاثیر زیادی داشته باشد.

هاشمی درباره تفاوت میزان مشارکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، افزود: مردم، اثر انتخابات ریاست جمهوری را ملموس تر حس می کنند چون در مجلس، برآیند آرا مهم است؛ به همین دلیل انگیزه مشارکت در انتخابات مجلس کمتر است اما این موضوع، در شهرهای بزرگ مثل تهران که ۳۰ نماینده دارد متفاوت است و این نمایندگان، اثرگذاری خوبی دارند.

وی با بیان این موضوع که هر چقدر گزینه های پیش روی مردم برای انتخابات مجلس، تفاوت معنادارتری داشته باشند، انگیزه مشارکت هم بالاتر می رود، گفت: مشارکت در شهرستان ها به خاطر شناخت بیشتر و کم بودن تعداد نامزدها ساده تر است اما در کلان شهرها، انتخاب برای مردم پیچیده تر می شود.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان این موضوع که در جامعه مدرن و پیچیده، فرایند شناخت از طریق روش های سنتی حاصل نمی شود، گفت: اینجا نقش رسانه اهمیت می یابد و رسانه، مهمترین عنصری است که می تواند به فرایند شفافیت برای افزایش مشارکت کمک کند.

هاشمی تنوع رسانه ها، تصویرسازی‌ها، سرعت تبادل اطلاعات، رقابت بین رسانه ها، تولد رسانه های انتخاباتی و ظهور "فیک نیوز" (خبرجعلی) را یادآور شد و ادامه داد: در این باره رسانه هایی که صحت را ترجیح می دهند اعتبار بیشتری می یابند و رسانه هایی که سرعت دارند نقش بیشتری در ایجاد ذهنیت اولیه ایفا می کنند.

وی با بیان این موضوع که برای ما ایجاد مشارکت مبتنی بر آگاهی و شفافیت مهم است، گفت: در موضوع انتخابات،  در بین رسانه ها باید به یک الگوی واحدی برسیم و آنرا پیگیری کنیم.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت اعتبار منبع در کنار استفاده از فناوری های نوین و جذابیت های خبری، خاطرنشان کرد: اینکه رسانه ها با چه راهبردی به موضوعات ورود کنند مهم است و رسانه ها باید به ابهاماتی که در حوزه انتخابات مطرح می شود پاسخ دهند.

هاشمی از رسانه ها خواست در مورد فرآیندهای رقابتی، وعده های گذشته نمایندگان و منابع مالی آنها به مردم اطلاع رسانی کنند و در ادامه افزود: رسانه ها با پرسیدن این سوالات، می توانند افزایش شفافیت و مشارکت را در انتخابات پیش رو رقم بزنند.

وی با بیان این موضوع که نحوه فعالیت رسانه ها می تواند در مدت باقی مانده به انتخابات، در بالا بردن مشارکت تاثیرگذار باشد، ادامه داد: دیدگاه های متنوعی در جامعه وجود دارد و منتخبان و رسانه ها هم باید به متکثر بودن دیدگاه ها در جامعه توجه داشته باشند.  

این کارشناس ارشد رسانه درباره اهمیت نظارت بر فعالیت رسانه‌ها در چارچوب ضوابط موجود در آستانه انتخابات نیز گفت: بخشی از تقابل میان رسانه ها طبیعی و بخشی غیرحرفه‌ای است که باید ضمن احترام به اصل شفافیت، نهادهای نظارتی، انتشار موارد خلاف واقع یا توهین و تهمت را  کنترل کنند و فرایندی تعریف شود که نامزدهایی که در دوران تبلیغات انتخاباتی،  مورد ظلم واقع شوند بتوانند احقاق حق کنند.

هاشمی در عین حال، رقابت های رسانه ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تفاوت دیدگاه‌ها در کنار تکثر رسانه ها به شرطی که در چارچوب اخلاق رسانه ای باشد، می تواند به افزایش مشارکت منجر شود.

وی با بیان این موضوع که باید رقابت های انتخاباتی در افزایش کارآمدی رسانه ها موثر باشد، گفت: انتخابات به ارتقای سواد رسانه ای مردم کمک می‌کند و در عین حال، رسانه ها هم به افزایش سواد سیاسی مردم کمک می کنند.  

مدیر عامل ایرنا مشارکت حداکثری را ضرورت کشور ارزیابی کرد و گفت: هر کس، دل در گرو ایران زمین دارد در انتخابات شرکت می کند چرا که حضور در پای صندوق رای به سود منافع ملی است.

هاشمی، تحریم کنندگان انتخابات را خارج از چارچوب سیاست های رسمی عنوان کرد و افزود: رسانه های رسمی این ماموریت را دارند که گزینه های مورد نظر مردم و مطالباتشان را معرفی کنند تا امکان و انگیزه مشارکت حداکثری فراهم شود.

وی از رسانه ها و کارشناسان خواست تا جایگاه رای مردم و تأثیرگذاری آن را در آینده کشور تبیین کنند و گفت: در چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، نامزدها و کارشناسان باید اهمیت انتخابات را برای مردم تشریح کنند.

این فعال رسانه ای توجه به موضوع عدالت و ضرورت های از بین بردن تبعیض را مهم دانست و گفت: اگر در انتخابات به جای توجه به رفع تبعیض و مطالبات مردم، بازی های سیاسی مدنظر قرار گیرد، حتی در صورت تحقق مشارکت بالا،  به دلزدگی پس از انتخابات منجر می شود و هر چه مشارکت مردم آگاهانه تر باشد، اثرگذاری آن بیشتر است.   

هاشمی با بیان این موضوع که رسانه ها می توانند با کمک گرفتن از فرصت انتخابات، زمینه گفت و گوی ملی در موضوعات مختلف را فراهم کنند، افزود: ایام انتخابات، فرصتی است تا رسانه ها،  امید به آینده و سواد سیاسی و رسانه ای مردم را ارتقا دهند.

وی خواستار تشریح دستاوردهای چهار سال فعالیت مجلس کنونی توسط رسانه ها و نمایندگان شد و افزود: اطلاع مردم از عملکرد نمایندگان به ارتقای شفافیت و انتخاب آگاهانه کمک می کند.

مدیرعامل ایرنا، جمهوریت نظام را به معنای تأثیرگذاری مردم در اداره کشور ارزیابی کرد و گفت: انتخابات، مهمترین عرصه حضور مردم است و در عین حال، مشارکت بالا برای نظام هم مهم است چرا که امید مردم به آینده را نشان می دهد.

رسانه ها در انتخابات باید جوز احزاب را هم بِکشند
«سید محمد حسینی» وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در کشور احزاب فراگیر و قوی که بتوانند کادر سازی کنند نداریم، ‌گفت: رسانه ها باید جور احزاب فراگیر در کل کشور را بر دوش بکشند.
حسینی در نشست چهارم از سلسله نشست های مردم و مشارکت در انتخابات با عنوان نقش رسانه های خبری در افزایش مشارکت مردم در انتخابات در پژوهشکده  مطالعات فرهنگی و ارتباطات، افزود: اکنون حدود ۱۱۵ حزب و گروه داریم که فراگیر و قدرتمند نیستند بنابراین حالا که احزاب قوی هم نداریم مسئولیت رسانه ها سنگین تر شده و آنها باید جامعه را به سمت سوی درست هدایت کنند.
وی در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه انتخابات در کشورهای مختلف به ویژه جمهوری اسلامی ایران، گفت: انتخابات مهمترین رخداد سیاسی امسال است که باید به تدریج فضا را برای مشارکت گسترده مردم آماده کنیم که بدون شک این مهم بر عهده اهالی رسانه است.

حسینی ادامه داد: یکی از نقاط قوت نظام اسلامی، مشارکت مردم و پشتوانه مردمی است که در مقاطع مختلف با حضور خودشان نقش آفرین بوده اند و در سرنوشت خود نقش عمده ای را ایفا کرده اند.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خواسته ها و انتظارات مردم از نمایندگان مجلس، گفت: مردم البته گلایه ها و انتظاراتی داشته و دارند که توسط نمایندگانی که به آنها رای داده اند تامین و برآورده نشده است و لذا فضا انتخابات برای آنها درباره انتخابات سرد شده است.  
وی اضافه کرد: نیاز است همگان به ویژه اصحاب رسانه تلاش کرده و اهمیت انتخابات را گوشزد کنند که تاثیر حضور حداکثری مردم چقدر تاثیر گذار خواهد بود.
به گفته وی امروز همه رسانه ها و فضای مجازی لازم است ابهامات و سئوالات، شبهات و ابهامات را برای مردم پاسخ دهند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به حضور و سخنرانی خود در برخی محافل دانشگاهی و مردمی و... یادآور شد: گاهی در این محافل سئوالات جدی وجود دارد و مطرح می شود که اصلا ما برای چه باید در انتخابات شرکت کنیم؟ بنابراین باید بحث و بررسی کرد تا شرایط مهیا شود تا رقابت مثبت و خوبی ایجاد شود و مانند گذشته شاهد برپایی انتخابات با شکوه در سراسر میهن اسلامی ایران عزیزمان باشیم.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: پیش بینی من این است که معاندین نظام اسلامی در خارج از کشور مردم را از حضور در مشارکت در انتخابات بازدارند و یا بحث تحریم را برخی گروه ها و افراد مطرح کنند لذا می طلبد همه دلسوزان و افراد متعهد تلاش بیشتری انجام دهند تا شرایط بهتری را برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به ویژه کلانشهرها مانند تهران داشته باشیم.  
حسینی ادامه داد: در دانشگاهها مراکزعلمی و جمع های نخبگانی باید مباحث انتخاباتی را از هم اکنون مطرح  و گفت وگو در این زمینه ها را ضروری بدانیم تا از این طریق آگاهی بخشی داشته باشیم.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در پدیده های اجتماعی نقش بی بدیلی را رسانه ها ایفا می کنند چه مثبت که همراهی کنند با برخی مسائل یا نقش منفی که مواجه و مقابله کنند.
وی افزود: مدیران رسانه‌ای هم باید درک صحیحی از شرایط اجتماعی داشته باشند یا ارباب رسانه و همه دست اندرکاران، پدیده های اجتماعی را یک مسله مهم تلقی کنند در غیر اینصورت رسانه ها عقب مانده و منفعل خواهند شد بنابراین رسانه ها باید به موقع اطلاع رسانی کرده و افکار عمومی را همراه کنند.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خوب است نقاط ضعف و قوت افراد نماینده و کاندید ارزیابی شود، گفت: از سوی دیگر خود دستگاهها و مسئولان هم باید دید که در این میان چقدر به نقش رسانه ها واقف هستند و چقدر به رسانه اعتقاد و باور دارند و به میزان از رسانه برای پیشبرد اهداف کلان کشور استفاده می کنند؟
به گفته حسینی، گاهی رسانه ها می توانند از مدیران و مسئولان هم نقش موثرتر و عمیق تری داشته باشند.
وی ادامه داد: برای افکارعمومی و برای اقناع و متقاعد کردن افکار عموی رسانه‌ها می توانند پبیشگام شده و از همه بیشتر نقش داشته باشند.
این مدرس دانشگاه اللهیات تاکید کرد: باید تلاش کرد هم دست اندرکاران رسانه دائم در حال پویایی باشند و از طرفی هم ارتقای سطح آگاهی جامعه همراه با سواد رسانه ای مردم را بالا برد.
حسینی گفت: تحلیل و تفسیر وقایع، عملکرد افراد به ویژه نمایندگان مردم مسئله‌ای مهم است که رسانه ها باید در این میان نقش بی بدیل خود را ایفا کنند.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که دشمن کم نداریم و از طرفی خارج کشور غول رسانه ای و امپراطوری رسانه های دنیا علیه ما هستند که ابزارهای پیشرفته ای دارند و دائم شبهاتی را مطرح می کنند از این رو در جنگ نابرابر رسانه ای هستیم، تاکید کرد: ‌در این میان می طلبد که تلاش بیشتری داشته باشیم هرچند از نظر امکانات قابل مقایسه با آنها نیستیم ولی در مسئله رسانه براحتی می توانیم درجنگ نرم نابرابرمقابل آنها بایستیم.
حسینی یادآور شد: شرط این است که دستگاههای ما به نقش موثر رسانه ها اشراف داشته و آگاهی داشته باشند و همراهی کنند تا مشکلات کمتر شود.
وی خاطرنشان کرد: در حوادث اخیر اگر از قبل رسانه ها در جریان بودند و توجیه، بهتر می توانستند جریان سازی کرده و پیشگیری کنند  ولی اینکه رسانه فقط بازتاب دهند رویدادهای بیرونی باشد این یعنی عقب ماندگی از غافله است.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: خود رسانه باید جریان سازی کرده و افراد را وادار به جوابگویی کند.
حسینی خاطرنشان کرد: در انتخابات قبل شاهد بوده ایم که افراد کاندید وعده هایی داده ولی بعد از رای گیری و انتخاب همه وعده های داده شده را فراموش کرده اند لذا باید واقعیات را به مردم گفت.
به گفته حسینی گاهی اوضای موجود را نقد می کنیم و ضعف ها را می گوئیم ولی راهکار ارائه نمی دهیم خب این که روش درستی نیست باید در عین نقد راهکار هم ارائه داد.
این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش رسانه های بزرگ و ملی و رسانه های کوچک در فضای مجازی و رسانه های مکتوب، گفت: فضای مجازی واقعیتی است که هر روز نقش آن پررنگتر می شود لذا نباید نقش آنها را نیز در جامعه و افکار عمومی بی تاثیر دانست.
وی افزود: هرچند فعالیت افراد در فضای مجازی و در جمع های محدود نمی توانند مانند یک تشکیلات عریض و طویل رسانه ای اخبار را بررسی و رخدادها را از جوانب مختلف بسنجدند اما برای آنها سرعت مهم است و درصدد هستند سریع مطالبی بگویند و صحت و سقم آن بعدها بررسی شود.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رسانه های ما تنوع و تعدد دارد، گفت: هنوز ما کمبود رسانه ای در کشور داریم اینطور نیست بگوئیم از نظر رسانه ای فضای کشور اشباع شده و رسانه جدید نمی خواهیم.
حسینی گفت: اگر در بحث انتخابات رسانه ملی نمی تواند درباره افراد اظهار نظر کند، می تواند که موضوع معیارها و مشارکت حداکثری را بگوید یا شبهات را پاسخ دهد و از طرفی پشت صحنه های رسانه های بیگانه را افشا و روشنگری کند.

به گفته وی رسانه ملی باید یک مسئولیت خطیر را برعهده بگیرد اما رسانه های کوچک می توانند در باره افراد، جریانات سیاسی و پیشینه افراد سخن بگویند.
این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: رسانه ها باید کارنامه و عملکرد افراد یا کاندیدها را در رسانه های خود برای آگاهی بخشی به افکارعمومی تبیین کنند.
به گفته حسینی همگان باید در راستای منافع ملی حرکت کنند؛ ولو با شرایط و گرایش های سیاسی وعلایق و سلایقی که دارند سازگار نباشد.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: انتخابات در کل به نفع نظام است که می تواند پایه های نظام را مستحکم ترکند.  
حسینی با اشاره به بیان مسائل و موارد جعلی و نادرست درزمان انتخابات توسط برخی از افراد کاندید نمایندگی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: انتظار از رسانه ها این است که نه تنها خودشان به سمت کج رویها نروند بلکه دیگران را هم بازدارند اگربنابراین چنانچه نمایندگان و کاندیدهایی در صدد سوءاستفاده از رشوه های نادرست هستند اینها را برملا کرده و معرفی کنند.
حسینی گفت: الان نقش سرمایه و پول در انتخابات متاسفانه پررنگ شده بطوریکه افرادی که قدرت مالی بیشتری دارند امکان تبلیغات بیشتری داشته و امکان رای آوری بیشتری هم دارند باید اینها به مردم اطلاع رسانه شده و به آحاد جامعه گفته شود.  
وی اضافه کرد: اینکه این همه سرمایه گذاری می کند آیا واقعا برای خدا و رضای اوست؟ یا می خواهید از موقعیت بعدی خود بهره برداری کند؟.
این مدرس دانشگاه در عین حال تاکید کرد: اگر رسانه های ما خوب عمل کنند قطعا مردم هم در انتخاب بهتر می توانند افراد اصلح را انتخاب کنند.
به گفته حسینی، متاسفانه رفتیم به سبک انتخابات در غرب؛ همان سبک تبلیغات تخریب رقیب با هر شیوه ای، رقیب هراسی، بترسانیم  مردم را از رقیب تا به دیگری رای دهند... این کارهاها انسانی و در جامعه و کشور اسلامی صحیح نیست باید از اینگونه برخوردها پرهز کرد.  
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآورشد که باید برویم به سمت اینکه اگر این جریان یا تفکر قدرت را در دست گرفت برای حل مشکلات مردم چه اقداماتی خواهد کرد؟.
حسینی در عین حال تصریح کرد: با کلی گویی و مبهم گویی مسئله ای حل نخواهد شد لذا باید تمامی مسائل را افراد کاندید مطرح و خیلی شفاف برنامه ها و تعهدات خود را اعلام کنند.

نشست «نقش رسانه های خبری در افزایش مشارکت مردم در انتخابات»، عصر یکشنبه در  پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران با حضور سید ضیا هاشمی مدیر عامل ایرنا و سید محمد حسینی وزیر پیشین فرهنگ و  ارشاد اسلامی برگزار شد.

نظر شما