شناسهٔ خبر: 36516851 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

کارمند‌های فئودال

ساعت پنج‌ونیم عصر امروز نیم‌نگاهی داره به دورهمی در جزیره بدون حضور آقای خاص و کارمندان وام‌بگیر دیروز و لکسوس‌سواران امروز.

صاحب‌خبر -

کارمند‌های فئودال

به گزارش بورس‌نیوز، سخنگوی راه‌پله‌ها از جزیره‌ای در خلیج‌فارس خبری آورده که گویا تعطیلات بورسی‌ها در جزیره بدون روسا آغازشده و آقای معاون، آقای ملاصدرا و حتی مرد خودخواسته و شماره یک بازار پایه نیز تاکنون برای این دورهمی، حضور پیدا نکرده‌اند یا شاید تاکنون مخفی‌شده و خواسته‌اند که از پشت پرده استیج یک‌دفعه بیرون بپرند و سالن را غرق در شور و شعف کنند.

حال باید دید که این دورهمی در پایان با چه نوع شایعه و حاشیه‌های دیگری همراه خواهد شد.

کارمندان دیروز، فئودال‌های امروز

امسال به یمن افزایش حجم معاملات سهام، کارگزاری‌ها توانسته‌اند از زیان‌های انباشته سنگین به نقطه‌ای حول محور سربه‌سر هزینه و درآمد برسند و یک‌نفس راحت بکشند اما؛ خبر‌های داغی در خصوص ادغام یا متوقف شدن فعالیت حدود ۳۰ درصد از کارگزاری‌ها همسو با چاشنی ادغام بانک‌ها، به این بحث جذابیت دیگری می‌بخشد.

بر همین اساس شرکت‌های کارگزاری که به‌عنوان نهاد‌های مالی تحت نظارت سازمان بورس شناخته می‌شوند، این روز‌ها باخبرهای پراکنده در حوزه خود مبنی بر واگذاری و خرید سرقفلی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی "پول‌دوست" روبه‌رو شدند. حال اینکه مجوز ۸میلیون تومانی سال ۷۸ چگونه امروز به سرقفلی ۲۳ تا ۳۰میلیاردی تومانی تبدیل و واگذار می‌شود داستان دیگری است.

از سوی دیگر، سخنگوی راه‌پله‌ها این نکته را به این بخش ما اضافه کرد که "کارگزار‌های کارمند دیروز و پولدار‌های امروز"، چون می‌دانند بازار سهام و راه‌های فرار آن کجاست! گونی‌گونی پول‌های مردم و خودشان را دوباره با مجوز‌های سبدگردانی که از نهاد ناظر می‌گیرند، می‌چرخانند.لابد به قول شیخ بورس دوست ... علی برکت الله.

بازی در صندوق‌هایی که به عقل «جن» هم نمی رسد

چرا سازمان بورس یا نهاد‌های نظارتی که حتماً بین این‌همه حقوق‌بگیر و کارمند می‌توان حداقل یک نفر با ضریب هوشی بالا را در آن‌ها پیدا کرد، یک‌بار از خودشان سؤال نمی‌کنند که در میان این صندوق‌ها، بچه غولی همچون صندوق توسعه بازار و صندوق‌های گردن‌کلفت دیگر که با پول و سرمایه مردم و گردش‌های میلیاردی از اعتبار و جایگاه موجه در بازار مالی و بانکی برخوردار شده‌اند چه رابطه‌ای با اوراق درآمد ثابت با سود بالای ۲۴ تا ۲۷ درصد دولتی وجود دارد که باعث‌وبانی ثروت بادآورده برای پابرهنه‌های دیروز و بچه پولدار‌های گردن‌باریک امروز شده است.

آیا بااعتبار صندوق‌هایی که برای حفظ منافع عموم مردم ایجادشده و هر چه اعتباردارند از پول مردم بوده، می‌توان مثل فورت‌کشیدن ماکارانی همه اوراق ثابت دولتی و خصوصی را برای شرکت سبد گردان حاج‌حسن و رفقا به‌جز پسران ذکور جذب کرد! حق بازاریابی میلیارد تومانی در کسری از ثانیه معاملات این اوراق را کجای دل ناظر باهوش بگذاریم؟

نظر شما