شناسهٔ خبر: 36516345 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آغاز مطالعه برای درمان "فلج مغزی، اوتیسم و ناهنجاری‌های قلبی" با سلول‌های بنیادین در ایران

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف از آغاز مطالعه برای درمان "فلج مغزی، اوتیسم و ناهنجاری‌های قلبی" با سلول‌های بنیادین در ایران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، مرتضی ضرابی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین اظهار داشت: در حال حاضر 31 دفتر نمایندگی در سراسر کشور اقدام به جمع آوری خون بندناف می‌کنند و تا به امروز بیش از 120 هزار نمونه خون بند ناف در کشور جمع‌آوری شده است‌.

وی گفت: امروز بزرگ‌ترین بانک نمونه خون بندناف خاورمیانه در ایران قرار دارد و به دو صورت بانک عمومی و بانک خصوصی نمونه خون بندناف نوزادان جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف خاطرنشان کرد: این جایگاه ویژه موجب شده ‌تا امروز ایران به عنوان یکی از بزرگترین مراجع در این حوزه تبدیل شود و نمونه‌های کشورهای همسایه را نیز انجام داده است.

ضرابی گفت: امروز دانش راه‌اندازی بانک خون بندناف در ایران به صورت بومی به دست آمده ‌و توان تاسیس بانک‌های نمونه خون بندناف را برای کشورهای متقاضی داریم.

وی افزود: بر اساس دانش نوین پزشکی سلول‌های بنیادین خون بندناف پتانسیل درمان بیش از 80 نوع بیماری خونی و غیر خونی را دارد و مهم‌ترین بیماری‌هایی که درمان آن توسط سلول‌های بنیادین خون ناف انجام می‌گیرد بیماری‌هایی نظیر سرطان، تالاسمی و بیماری‌های خونی است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادین خون بندناف اظهار داشت: امروز بیش از 400 کار تحقیقاتی در دنیا با استفاده از سلول‌های بنیادین در حال اجراست که در درمان بسیاری از بیماری‌های گروه‌های مختلف سنی در حال اجراست و در مرحله کارآزمایی بالینی است.

ضرابی تصریح کرد: سلول درمانی در آینده نزدیک به یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های درمان در دنیا تبدیل می‌شود و همراه با همین شیوه ایران نیز بزرگترین طرح تحقیقاتی در تاریخ کشور را برای درمان کودکان مبتلا به فلج مغزی کلید زده ‌و تا کنون یک مرحله از این طرح با نتایج رضایت بخش در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: خون بندناف، بافت بندناف، پرده جنینی، مایع جنینی و جفت متصل به رحم امروز به عنوان زباله‌های بیولوژیک هستند در حالی‌که این ضمائم زایمانی به عنوان اجزایی اثربخش در درمان بیماری‌های انسانی در دنیا مورد توجه است و نیاز است تا به این موارد توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادین خون بندناف گفت: کارآزمایی بالینی برای کاربردی کردن سلول‌های بنیادین در درمان بیماری‌ها در کشور در بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، آرتروز، ناهنجاری‌های قلبی و sma آغاز شده است و از سوی دیگر ضمائم زایمان امروز می‌تواند به عنوان محصولات سلولی و درمانی با برند جمهوری اسلامی به کشورهای متقاضی صادر کنیم.

ضرابی افزود: هر نمونه خون بندنافی که وارد کشور می‌شود بیش از 30 تا 40 هزار میلیون دلار اعتبار نیاز دارد اما با ذخیره سازی این خون بندناف نیازی به این هزینه نیست.

وی تصریح کرد: اهدای نمونه خون بندناف نیز مورد توجه قرار گرفته است و امروز بانک خون بندناف به دو صورت عمومی و خصوصی در کشورو ذخیره سازی می‌شود.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادین خون بندناف خاطرنشان کرد: عملیات ذخیره سازی نمونه خون بندناف از ماه‌ها قبل از تولد با تقاضای خانواده و تکمیل فرم تقاضا آغاز می‌شود و با رعایت موارد بهداشتی این ذخیره سازی صورت می‌گیرد.

ضرابی گفت: برای ذخیره سازی خون بندناف به صورت عمومی هزینه‌ای دریافت نمی‌شود اما در ذخیره سازی خصوصی در مرحله نخست 30 میلیون ریال و برای ذخیره سازی سالیانه آن بابت هر سال 1 میلیون و 600 هزار ریال هزینه دریافت می‌شود.

وی افزود: امروز متقاضیان زیادی از کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی برای تامین ضمائم زایمان نظیر پرده جنینی و .. داریم که امیدواریم با انعقاد تفاهم نامه‌ها بتوانیم به این مرحله برسیم.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف گفت: در حال حاضر بزرگترین بانک نمونه بندناف خاورمیانه با بیش از یکصد و بیست هزار نمونه خون در ایران قرار دارد.

انتهای پیام/ش

نظر شما