شناسهٔ خبر: 36516181 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در مراسم افتتاح طرح کتابخانه همسایگی در منطقه ۱۰ عنوان شد؛

«کتابخانه همسایگی»؛ قدمی کوچک برای کتاب و گامی بزرگ برای کتابخوانی

آیین افتتاح طرح «کتابخانه همسایگی» امروز دوشنبه(۲۶ آبان‌ماه) با حضور سیدسعید میرمحمدصادق؛ معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب، سعید شرف‌دوست؛ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۰ و جمعی از اهالی مجتمع مسکونی سرو در خیابان نواب برگزار شد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین افتتاح طرح «کتابخانه همسایگی» روز دوشنبه(۲۶ آبان‌ماه) با حضور سیدسعید میرمحمدصادق؛ معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب، سعید شرف‌دوست؛ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۰ و جمعی از اهالی مجتمع مسکونی سرو در خیابان نواب برگزار شد.

سیدسعید میرمحمدصادق در این مراسم با اشاره به اینکه همه‌ کارهای بزرگ با کارهای نمادین و کوچک آغاز می‌شوند، گفت: افتتاح واحد کتابخانه در مجتمع مسکونی سرو را می‌توان به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این اقدام در دیگر محلات نیز انجام شود.

وی با تاکید بر اهمیت کتابخوانی در جامعه گفت: ملت‌هایی پیشرفت می‌کنند که با کتاب عجین شده باشند و سرانه‌ی بالایی در کتابخوانی داشته باشند. یکی از آفات جامعه ما توجه بیش از اندازه به فضای مجازی است و باید توجه داشته باشیم اگر در فضای مجازی غرق شویم، از سعادتی که کتابخوانی می‌تواند برای ما ایجاد کند، دور خواهیم شد.

وی با اشاره به افتتاح این کتابخانه در مجتمع سرو منطقه ۱۰ تهران گفت: حدود ۲۰۰ عنوان کتاب در این کتابخانه وجود دارند و امیدوارم که در سال آینده تعداد این عناوین افزایش یافته باشد.

میرمحمدصادق با تاکید بر نقش خانواده‌ها در کتابخوانی گفت: در مجتمع‌های مسکونی اگر خانواده‌ها در طول سال دو یا سه عنوان کتاب خریداری کنند، تعداد قابل توجهی کتاب در سال خریداری می‌شود که تبادل کتاب‎ها می‌تواند به گسترش کتابخوانی میان خانواده‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: خانواده‎ها نباید به تعداد کتاب‌های این کتابخانه اکتفا کنند بلکه حداقل ماهی یکبار در کتابفروشی‌های محل حاضر شوند و کتاب‎های مورد علاقه‌ی خود را خریداری کنند. کتاب نسبت به دیگر مایحتاج زندگی، کالای گرانی نیست. البته خانواده‌ها می‌توانند از یارانه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال با طرح‌های فصلی کتاب به کتابفروش‌ها ارایه می‌دهد، از تخفیفات خرید کتاب استفاده کنند. هم اکنون طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۸ در جریان است که فرصت خوبی برای خرید کتاب با تخفیف ۲۰ درصد تا سقف ۱۰۰ هزار تومان است.

معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب در پایان تصریح کرد: ملتی که کتاب می‌‎خواند تجربیات بیشتری در اختیار خواهد داشت و در مسیر پیشرفت گام خواهد برداشت.

آغاز ایجاد کتابخانه‌ها در مجتمع‌های مسکونی
در ادامه‌ این مراسم نیز سعید شرف‌دوست با اشاره به شرایط فرهنگی کشور گفت: سرانه‌ کتابخوانی در کشور پایین است و متاسفانه کتاب جایی در سبد خانواده‌ها ندارد. شاید به لحاظ تعداد کتاب، عناوین بسیاری در کتابخانه این مجتمع مسکونی وجود نداشته باشد، اما همین اقدام کوچک که هزینه‌ چندانی هم نداشته، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: افتتاح این کتابخانه، آغاز ایجاد کتابخانه در مجتمع‌های مسکونی در این محله و افزایش سرانه‌ کتابخوانی در کشور است.

شرف‌دوست با اشاره به بافت متراکم جمعیتی در منطقه ۱۰ تهران و انتقاد از سیاست‌های غلط شهرداری در ادوار گذشته برای ساخت مجتمع‌های مسکونی در این منطقه گفت: این سیاست‌ها موجب شده تا در این منطقه سرانه آموزشی، فرهنگی و... به اندازه کافی نباشد. همچنین متراژ کوچک خانه‌هایی که ۶۰ یا ۷۰ متر هستند، بسیاری از خانواده‌ها را از داشتن کتابخانه در منزل محروم کرده است. ایجاد کتابخانه در مجتمع‌های مسکونی اقدامی برای برطرف کردن این خلاء فرهنگی است که اگر چه کوچک است اما تاثیرات بسیاری می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی همچنین از آمادگی شهرداری منطقه ۱۰ برای تجهیز دیگر مجتمع‌های مسکونی به کتابخانه خبر داد و گفت: اگر اهالی مجتمع‌ مایل باشند شهرداری می‌تواند سالن‌های قرائت نیز در این مجتمع‎ها ایجاد کند تا اهالی ساختمان در فضای آرام به مطالعه بپردازند.
در پایان این مراسم نیز گروه سرود کودکان بریانک به اجرای شعری با مضمون کتاب و کتابخوانی پرداخت.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳  آبان ماه در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد. همچنین فایل پوستر و تیزر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بر روی سایت هفته کتاب به نشانی اینترنتی hafteyeketab.ketab.ir بارگذاری شده است.

نظر شما