شناسهٔ خبر: 36515022 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در استان کرمان:

سرانه مسجد در کرمان مطلوب است/ وجود ۳۵۰۰ مسجد

کرمان - نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: سه هزار و ۵۰۰ مسجد در کرمان داریم و سرانه مسجد استان رقم قابل دفاعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی صبح دوشنبه در هفتمین اجلاس استانی نماز با موضوع «نماز و مدرسه» بیان داشت: در خصوص نماز در دین اسلام چندین دستور داریم اولین خواندن نماز است که وظیفه داریم در شبانه روز در پنج نوبت نماز را به جای بیاوریم.

وی افزود: وظیفه دیگر ما اقامه نماز است؛ با تعبیرات معتبر نماز را اقامه کنید نه فقط بخوانید و سوم محافظت از نماز است؛ همچنین مداومت بر نماز از وظایف دیگر ماست. دیگر اینکه آداب نماز را باید رعایت کنیم.

امام جمعه کرمان گفت: نماز در قرآن کریم جایگاهی فراتر از بقیه اعمال دارد؛ همچنین در روزهای بحرانی نیز دستور داریم وقتی مشکلات به ما هجوم می آورد به نماز پناه بیاوریم.

علیدادی سلیمانی با طرح این پرسش که چرا در اسلام به نماز و صبر سفارش شده است؟ یادآور شد: چون این دو راه خروج از مشکلات هستند. هر انسان، قوم و طایفه و کشوری برای خروج از مشکلات باید از این دو در وارد شود.

امام جمعه کرمان بیان کرد: یکی از درهای باز صبر است که تجلی اعتماد به نفس به شمار می رود و دوم تکیه بر خداست؛ یعنی هم خودتان را نبازید و هم بر خدا تکیه کنید.

وی گفت: رمز موفقیت امام راحل (ره) در طول انقلاب همین بوده که هم تکیه بر خدا داشت و هم اعتماد به نفسش قوی بود که در جایی می گوید «در مواجه با دشمنان والله نترسیدم».

وی با بیان اینکه در به جا آوردن نماز آدابی وجود دارد که باید به آن عمل کنید، افزود: در دستور کار نماز خشوع به تمام معنا وجود دارد که خشوع چار رکن اساسی دارد.

وی ادامه داد: رکن اول خشوع بقاع در برابر فناست، رکن بعدی غنا در برابر فقر و رکن سوم علم نقطه مقابل جهل است و رکت چهارم عزت در مقابل ذلت است.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان ابراز داشت: کسی خشوع دارد که بقاع دارد و بی نیاز است همچنین علم و عزت  دارد بنابراین به نماز از هر سمت بنگریم بسیار مهم است.

وی افزود: کرمان استانی پهناور است که اگر بخواهیم در این استان کارهایی در رابطه با نماز انجام دهیم دشوار است.

علیدادی بیان داشت: باید در برابر نماز کارهایی انجام دهیم؛ ابتدا خودمان نماز خوانده و اهل نماز باشیم. وظیفه مهم تر وظیفه گسترش نماز است؛ بنابراین بستر اقامه نماز را فراهم کنیم.

امام جمعه کرمان گفت: سه هزار و ۵۰۰ مسجد در استان کرمان داریم که دو هزار مسجد فقط فصلی فعال هستند؛ ۵۰۰ مسجد فعال داریم اما سرانه مسجد سرانه قابل دفاعی در استان کرمان است.

وی گفت: ۶۰۰ مسجد در شهرستان کرمان وجود دارد که در ۳۰۰ مسجد ۷۰ آیتم مورد بررسی قرار گرفته است اما معدل ما بسیار پایین است.

علیدادی ادامه داد: هفت هزار مدرسه در استان وجود دارد که باید ببینیم در این مدارس چند درصد نماز خانه وجود دارد و چند درصد نماز جماعت برگزار می شود. همچنین در نمازخانه ها و جاهایی که نماز خوانده می شود کیفیت را بالا بریم و در کنار آن کمیت را هم بالا ببریم بابراین باید به کمیت نماز در مدارس کمک کنیم.

وی گفت: ستاد اقامه نماز در استان کرمان به کیفیت بخشی نماز به شدت نیاز دارد لذا در وهله نخست به آمار و ارقام نیاز دارد بنابراین همه باید در حوزه نفوذ خود به آمار و ارقام توجه ویژه داشته باشند و نگاه دقیق کنند.

وی یادآور شد: در بحث نماز می خواهیم به سمتی حرکت کنیم که رضایت خداوند در آن باشد بنابراین باید همه امکانات را در اختیار بگیریم.

علیدادی سلیمانی گفت: در بخش کیفیت نماز در کنار کمیت آن اشکالات و ایراداتی وجود دارد که همه باید دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم که در اقامه نماز وضعیتی داشته باشیم که در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.

نظر شما