شناسهٔ خبر: 36513548 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

«سینمای ایران در جهان» در گفتگو با هادی عزیزی

فیلم کوتاه پرچمدار هنر ایران در جهان است

یک فعال سینمای کوتاه گفت: فیلم های کوتاه ایرانی در سال های اخیر به خصوص از منظر تکنیکی پیشرفت قابل توجهی داشته اند که نمود آن را می توان در حضور بین المللی این آثار مشاهده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در سال های پس از پیروزی انقلاب، فیلم های ایرانی آرام آرام به جشنواره های خارجی راه یافتند و درخشیدند تا آن که در سال های بعد، سینما به عنوان پرچمدار فرهنگ ایران در جهان شناخته شد. توجه جهانی به آثار سینماگران ایرانی جلب شد و جشنواره های معتبر بین المللی خواستار حضور پررنگ فیلم های ایرانی شدند. اکنون دیگر بسیاری از علاقه مندان به سینما در جهان، کارگردان های ایرانی و به طور کلی نگرش ایرانی تزیق شده به فیلم ها را می شناسند. گرچه در این میان، حضور فیلم های بلند ایرانی و کارگردان های آن ها پررنگ تر است و سایر ژانرها در رتبه های بعدی قرار می گیرند، اما در سال های گذشته فیلم های کوتاه ایرانی نیز به جایگاه قابل توجهی در جشنواره های بین المللی دست یافته اند و هر روز شاهد خبرهایی از حضور و موفقیت این آثار در فستیوال ها هستیم. امروز سینمای کوتاه ایران همچون سینمای بلند در جهان می درخشد و مورد تحسین قرار می گیرد. به بهانه حضور پررنگ سینمای کوتاه در فضای جهانی با «هادی عزیزی» هنرمند عرصه تئاتر و سینما که چندسالی است با انجمن سینمای جوانان ایران همکاری می کند، به گفتگو نشسته ایم:

 

وضعیت فیلم های کوتاه ایرانی به لحاظ کیفی و کمی را در سال های اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

وقتی پای صحبت فیلمسازان می نشینیم، عموما معتقدند فیلم های کوتاه ایرانی به خصوص از منظر تکنیکی، نسبت به سال های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته اند. نمود این پیشرفت را می توان در میزان حضور بین المللی فیلم های کوتاه ما به خوبی مشاهده کرد.

 

تاثیر حضور بین المللی فیلم کوتاه، در تصویر جهانی از ایران را چگونه می بینید؟

با نگاهی به حضور فرهنگ و هنر ایران در فضای بین المللی به خصوص سینما، به نظر می رسد هیچ عرصه ای به اندازه فیلم کوتاه، ایران را نمایندگی نکرده است. اتفاقا سال گذشته انجمن سینمای جوانان با انتشار کتابی، فیلم های کوتاه ایرانی که در فستیوال های خارجی پذیرفته شده و در کشورهای دیگر به نمایش درآمده را معرفی کرد.

 

آیا سینمای ایران در فروش فیلم های کوتاه به کشورهای دیگر توفیقی داشته است؟

در سال های گذشته تعداد آن ها که در زمینه فروش فیلم های ایرانی در خارج از کشور فعالیت می کنند، افزایش یافته است. از سوی دیگر برپایی بازار فیلم در کنار جشنواره های خارجی، زمینه رایزنی صاحبان فیلم ها در حاشیه جشنواره ها را بیش از پیش فراهم کرده است.

 

انجمن سینمای جوان چگونه از فیلم های ایرانی در فضای بین المللی حمایت می کند؟

بخش بین الملل انجمن سینمای جوان هم در زمینه عرضه فیلم های کوتاه ایرانی به جشنواره های بین المللی فعال است و هم در زمینه فروش آن ها در بازارهای جهانی. حتی اگر فیلم سازی در این راه از انجمن یاری بخواهد، امکان حمایت وجود دارد.

 

حمایت جشنواره ها یا نهادهای فیلم سازی خارجی از آثار برتر چگونه است؟

علاوه بر نشان جشنواره که به آثار برتر جشنواره ها اختصاص می یابد و نماینده اعتبار آن است، جشنواره ها عموما برای فیلمسازان جوایز نقدی در نظر می گیرند. اما در کنار این، برخی جشنواره ها و نهادهای سینمایی وابسته به آن ها، به صورت مالی یا با ارائه امکانات از تولید اثر بعدی فیلم ساز حمایت می کنند.

 

 

نظر شما