شناسهٔ خبر: 36513000 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

همه چیز درباره بیماری‌های کلیوی و پیوند کلیه | از هزینه‌ها تا شرایط 

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی با بیان این‌که حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور زندگی می‌کنند، به برآورد هزینه‌های دیالیز، فرانشیز داروهای بیماران، شرایط پیوند کلیه و داروها و هزینه‌های آن و مواردی همچون بازار سیاه پیوند پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید رمضانی مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به شعار امسال هفته حمایت از بیماران کلیوی مبنی بر «حمایت‌ از کلیه به عنوان یک اصل اساسی در حفظ و بقای خانواده»، گفت: شایع‌ترین علت بیماری کلیوی که به دیالیز یا پیوند منجر می‌شود، دیابت است و مصرف منظم داروها و انجام آزمایش‌های مکرر به حفظ سلامت کلیه کمک می‌کند.

  • فرانشیز داروهای بیماران پیوند کلیه

رمضانی با بیان این‌که پس از پیوند کلیه مصرف دارو نقش بسیار مهمی در ماندگاری پیوند ایفا می‌کند، گفت: بیمارانی که تحت پیوند قرار گرفته‌اند به مصرف داروهایی نیاز دارند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند تا پیوند پس زده نشود، اما متاسفانه اخیرا فرانشیز پرداختی بیماران دو برابر شده است. این در حالی است که در کنار مصرف دارو، نیاز این بیماران به عکسبرداری، سونوگرافی، تصویربرداری و... زیاد است و متعاقبا هزینه‌هایی نیز متوجه این‌گونه خدمات خواهد بود.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این مساله و اوضاع کنونی اقتصادی، دولت باید به این بیماران کمک کند چراکه در صورت شکست خوردن پیوند به دلیل عدم مصرف دارو یا مصرف نادرست آن، بیمار مجددا به سمت دیالیز سوق پیدا خواهد کرد که هزینه‌های آن تماما بر عهده نظام سلامت خواهد بود.

  • هفته‌ای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دیالیز

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به این‌که حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور زندگی می‌کنند، بیان کرد: هر بیمار دیالیزی ۳ نوبت در هفته و هر نوبت ۴ ساعت به دیالیز احتیاج دارد که هزینه هر نوبت دیالیز حدود ۵۰۰ هزار تومان است. این یعنی هفته‌ای ۱۲ ساعت دیالیز با هزینه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بر دوش نظام سلامت.

وی افزود: کشور ما در سال ظرفیت حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ پیوند کلیه را دارد. 

  • کمبود دارو و تجهیزات نداریم

رمضانی با بیان این‌که عمده دستگاه‌های دیالیزی در کشور قدیمی هستند، گفت: کارکرد بالا و عمر طولانی دستگاه سبب کاهش کیفیت دیالیز می‌شود. البته در زمینه تجهیزات مشکل خاصی نداریم و علاوه بر یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی که کار تولید دستگاه‌های دیالیز و فیلترها و مواد مصرفی را آغاز کرده، اخیرا تعدادی دستگاه دیالیز خارجی از سوی وزارت بهداشت خریداری شده و در حال توزیع در مراکز ارائه خدمت است.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان مشکل کمبود دارو و عدم تامین آن هم وجود ندارد. البته ممکن است گاهی اوقات داروهای مصرفی در تمام نقاط یک شهر یا استان یافت نشود که آن هم به دلیل خاص بودن نوع دارو است. 

  • پیوند کلیه چقدر هزینه دارد؟

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی همچنین درباره هزینه‌های پیوند کلیه و پوشش بیمه‌ای آن، اظهار کرد: بیمه پایه تا حد زیادی هزینه‌های بیمارستانی و بیمه مکمل هزینه پیوند را پرداخت می‌کند. در کنار هزینه‌های بیمارستان، هدیه‌ای تحت عنوان «هدیه ایثار» برای شخص اهداکننده کلیه در نظر گرفته می‌شود که بخشی از مبلغ آن توسط خانواده فرد گیرنده و بخشی نیز توسط خیرین، وزارت بهداشت و بنیاد بیماری‌های خاص به ایثارگر پرداخت می‌شود و در حال حاضر ۲۰ میلیون تومان است.

وی افزود: اگر پیوند کلیه از مرگ مغزی انجام شود، هزینه ایثار از بین می‌رود.

  • بازار سیاه خرید و فروش کلیه 

رمضانی اظهار کرد: متاسفانه در زمینه پیوند کلیه، بازار سیاه خرید و فروش وجود دارد. اما اخیرا با تلاش‌های وزارت بهداشت سامانه پیوند که کار طراحی آن از خرداد ماه آغاز شده بود، از ابتدای شهریور ماه کارش را شروع کرده است که امیدواریم میزان تخلفات با این سامانه به حداقل برسد. طراحی سامانه به گونه‌ای است که دهنده و گیرنده کلیه در سامانه ثبت‌نام می‌کنند و تمام اطلاعات و شرایط آنها برای مطابقت ثبت و توسط متخصصین پیوند و اورولوژی رصد می‌شود. در نهایت پس از گرفتن آزمایش‌های خونی و... از دو طرف و آزمایش روانپزشکی از فرد اهداکننده، دو موردی که بیشترین تطابق را با یکدیگر داشته باشند، با در نظر گرفتن سایر اولویت‌ها و بدون آن‌که اهداکننده و گیرنده یکدیگر را بشناسند، عمل پیوند انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این سامانه راهکاری برای مقابله با بازار سیاه است که برای ارتقا به حمایت مسئولین نیاز دارد تا ضمن فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو به عنوان یک کار خیر، هزینه‌هارا برای بیمار به حداقل برسانیم.

  • عمر کلیه پیوندی چند سال است؟

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی یکی از مزایای مهم سامانه پیوند را ایجاد تطابق حداکثری میان گیرنده و اهداکننده دانست و گفت: با توجه به این‌که هر چه بقای کلیه بیشتر باشد، بیمار شرایط بهتری خواهد داشت، متخصصین فیلترهای مهمی را برای همسان کردن دو نفر دارند که با حداکثر شباهت بین بافت‌ها و میزان مصرف کمتر دارو به بقای هرچه بیشتر کلیه کمک کنند. عمر کلیه پیوندی با تمام حساسیت‌ها می‌تواند تا ۲۵ سال باشد.

رمضانی با اشاره به این‌که پیوند از خویشاوندان می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد، افزود: البته گاهی اوقات مشخص می‌شود خویشاوند فرد نیازمند کلیه نمی‌تواند کلیه خود را به او اهدا کند چراکه مطابقت بافتی وجود ندارد. در این شرایط آن خویشاوند کلیه خود را به نیازمند دیگری اهدا می‌کند و وزارت بهداشت و انجمن هم کار پیوند عضو او را تسهیل می‌کنند و آن شخص را در اولویت دریافت کلیه قرار می‌دهند که روش بسیار مناسبی است.

وی با اشاره به همکاری‌های مساعد وزارت بهداشت با انجمن حمایت از بیماران کلیوی، اظهار کرد: صراحتا باید اعلام کرد مسائل علمی بدون ورود وزارت بهداشت میسر نیست، علاوه بر آن‌که تمام پیگیری‌های انجام اعمال پیوند نیز بر عهده وزارتخانه است. در این بین ما نیز وظیفه داریم بلندگوی بیماران باشیم و برای رفع مشکلات و خلأهای موجود تلاش کنیم.

  • درخواست از مجلس شورای اسلامی

رمضانی به مشکلات افراد دیالیزی اشاره کرد و گفت: با توجه به نوع بیماری و نیاز مداوم به دیالیز، به مرور زمان این افراد قدرت کار کردن را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند فعالیت‌های خود را به‌خوبی انجام دهند. از این رو از مجلس شورای اسلامی درخواست کردیم در قانون جامع معلولین، بیماران دیالیزی هم به عنوان معلول شناخته شوند که امیدواریم نمایندگان صدای ما را بشنوند.

نظر شما