شناسهٔ خبر: 36512905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۲۷ آبان

واکنش موسوی به اظهارات مداخله جویانه پمپئو/ضرورت هم راستایی قوای مختلف در شرایط کنونی

واکنش موسوی به اظهارات مداخله جویانه پمپئو، ضرورت هم راستایی قوای مختلف در شرایط کنونی، بررسی سوالات نمایندگان از وزیر کشاورزی، مجوز مجلس به شوراها برای تامین هزینه‌ها از وضع عوارض محلی برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، واکنش موسوی به اظهارات مداخله جویانه پمپئو، ضرورت هم راستایی قوای مختلف در شرایط کنونی، بررسی سوالات نمایندگان از وزیر کشاورزی، مجوز مجلس به شوراها برای تامین هزینه‌ها از وضع عوارض محلی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۷ آبان ماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

واکنش موسوی به اظهارات مداخله جویانه پمپئو

سید عباس موسوی در واکنش به ابراز حمایت و همراهی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با عده‌ای آشوبگر در برخی شهرهای ایران، ضمن تقبیح و محکومیت اینگونه حمایت ها و اظهارات مداخله جویانه گفت: مردم عزتمند ایران بخوبی می دانند که اینگونه اظهارنظرهای ریاکارانه و مزورانه حاوی هیچگونه همدردی صادقانه و دلسوزانه ای نیست و اقدامات عده ای هرج و مرج طلب و تخریب‌گرِ مورد حمایت امثال ایشان به هیچ‌ وجه سنخیتی با روش و منش قاطبه مردم فهیم و بصیر ایران ندارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نیات شوم و بدخواهانه دولت ایالات متحده آمریکا خصوصا وزیر خارجه این کشور نسبت به مردم کشورمان افزود: جالب است اظهار همدردی با مردمی انجام می شود که تحت فشار تروریسم اقتصادی آمریکا قرار داشته و پیش از این نیز از زبان همین فرد به صراحت بیان شد که باید به مردم ایران گرسنگی داد تا در مقابل ما تسلیم شوند.

 

هم راستایی قوای مختلف در شرایط کنونی ضروری است/ برای رفع مشکلات مردم همت کنیم

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی صبح امروز دوشنبه 27 آبان در سخنانی گفت: لازم است از مقام معظم رهبری سپاسگزاری نمایم که با سخنان حکیمانه خود در روز گذشته مسیر حرکت مردم و مسئولان را در مورد حوادث اخیر روشن کردند که ضمن توجه جدی به شرایط کشور همه بخش ها باید همت کنند، همه بخش های حکومت باید همت کنند و نسبت به مسایل مردم و رفع دغدغه های آنها و به ویژه کنترل قیمت ها همت کنند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هم راستایی قوای مختلف در این شرایط ضرورت دارد، اظهار داشت: توجه دادن حضرتعالی به همگان در زمینه رفتار ظالمانه اغتشاش گران و آشوب طلبان و تاکید بر امنیت کشور وفاق همه قوای کشور در مقابله با این دسیسه چند جانبه را بیشتر آشکار می سازد به ویژه وقتی وزیر خارجه بی آبروی آمریکا با بی شرمی و فرصت طلبی آشکارا از آتش شدن اموال مردم حمایت می کند و این امر را دفاع از مردم ایران می سراید که با این اقدام به خوبی رفتار دروغین و ریاکارانه خود را نسبت به ملت ایران نشان داد.

 

آغاز جلسه علنی مجلس/بررسی سوالات نمایندگان از وزیر کشاورزی

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه، 27 آبان ) مجلس شورای اسلامی  به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

  سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون مشترک در مورد لایحه دوفوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

- لایحه اصلاح مواد(20) الی(23) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تنفیذی در مورد ماده (30) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم (44) قانون اساسی

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه‌ تجارت ‌(کتاب اول- قراردادهای ‌تجارتی)

- گزارش کمیسیون اصل نودم (90) قانون اساسی در مورد آسیب شناسی قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و بررسی طرز کار دستگاه‌های متولی در اجرای قانون انتخابات کشور   

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری‌- صنعتی و دوازده منطقه‌ ویژه اقتصادی

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

- سؤال‌‎‌های ‌آقایان ولی ملکی نماینده محترم مشکین شهر و حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه نماینده ملایر از وزیر محترم جهاد کشاورزی.

 

از افزایش نرخ تورم جلوگیری شود/ برگرداندن درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به جیب مردم اقدام خوبی است

«اسدالله قره خانی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد اصلاح قیمت سوخت گفت: اصلاح قیمت سوخت تصمیمی بوده است که در شورای هماهنگی اقتصادی گرفته شده است و مقام معظم رهبری نیز روز گذشته از آن حمایت کردند. در حال حاضر وظیفه ای که مجلس و نمایندگان به عهده دارند، این است که بر درآمدی که حاصل از افزایش قیمت بنزین است برای رسیدن به دست خانوارها نظارت کنند. دولت اعلام کرده است که قرار است این درآمد به حساب 60 میلیون نفر واریز شود که این اقدام خوبی است و ما باید نظارت کنیم تا ریال آخر آنها به این خانواده ها برگردد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع این پول قرار است به صورت معکوس به جیب مردم برگردد و سر سفره آنها برود و مهم این است که نظارت شود هر ماه این پول به خانوارها پرداخت شود.

 

وی با تاکید بر اینکه مجلس باید وظیفه نظارتی و بازرسی خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند، گفت: این درآمد به دلیل اینکه بنزین فروخته شده، قابل محاسبه و قابل نظارت دقیق است چرا که تمامی اعداد کم نیست و شب به شب می توان دقیقا محاسبه کرد که چند لیتر بنزین فروخته شده و چه مقدار درآمد حاصل شده است.

 

مجوز مجلس به شوراها برای تامین هزینه‌ها از وضع عوارض محلی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درادامه جلسه علنی امروز(دوشنبه۲۷آبان)مجلس شورای اسلامی در ماده ۴  لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها ودهیاری‌ها ماده ۴ مصوب کردند، شوراهای اسلامی شهر و بخش می‌توانند در اجرای قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران (مصوب ۱۳۷۵.۳.۱۰ و اصلاحیه‌های بعدی آن)برای تامین هزینه‌های شهر و روستا نسبت به برقراری و وضع عوارض محلی اعم از عوارض در ساختمان‌ها، مستحدثات، تاسیسات، تبلیغات معابر و فضاهای شهری و روستایی و ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و روستایی و دارایی‌های غیرمنقول در محدوده و حریم شهر و محدوده روستا اقدام کنند.

 

عناوین عوارض با توجه به شرایط هر منطقه جغرافیایی به وسیله وزارت کشور و با همکاری شورای عالی استان‌ها حداکثر تا پایان آذرماه هرسال تهیه و توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود.

 

تبصره ۱: برقراری هرگونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و تولیدی و همچنین ارائه خدمات که در قانون مالیات بر ارزش افزوده، تکلیف مالیات و عوارض آنها تعیین شده است همچنین برقراری عوارض به درآمدهای ماخذ محاسبه مالیات، سود سهام شرکت‌ها، سود اوراق مشارکت، سود سپرده‌گذاری و سایر عملیات مالی اشخاص نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز توسط شوراهای اسلامی و سایر مراجع ممنوع می‌باشند.

 

وزارت جهاد کشاورزی الگوی کشت کشاورزان را اصلاح کند

احد آزادی خواه در نشست علنی امروز (دوشنبه، 27 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی پیرامون علت فقدان برنامه عملیاتی و اجرایی برای کشت محصولات کشاورزی که به صورت غیراستاندارد آب مصرف می کنند، گفت: راه های غلبه بر کم آبی در قانون وجود دارد و بی تردید یکی از مشکلات مهم کشور در سال های آینده بحران آب به خصوص آب شیرین خواهد بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از 100 درصد منابع آبی موجود قریب به 80 درصد در حوزه کشاورزی مصرف می شود و تنها 20 درصد در سایر حوزه ها، افزود: اگر بخواهیم بر کم آبی غلبه کنیم باید کشاورزی را مدیریت کنیم و مهم ترین موضوع در این حوزه اصلاح الگوی کشت است چرا که براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی 56 درصد از آبی که در کشاورزی مطرح می شود به هدر می رود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به ماده 35 قانون برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: ما در این قانون دو حکم مستقل برای وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو قرار دادیم، ابتدا دولت و وزارت جهاد کشاورزی موظف است تا پایان سال اول برنامه الگوی کشت را اصلاح کند و وزارت نیرو نیز موظف است تخصیص آب را براساس الگوی کشت به کشاورزان تخصیص دهد.

 

۵ هدف اصلاح قیمت بنزین از نگاه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گزارشی مبسوط به زوایا و ابعاد اصلاح نظام یارانه بنزین پرداخته و در مورد هدف از این اصلاح را توضیح داده است.

در این گزارش آمده است:‌ اهداف اصلاح نظام یارانه سوخت در بخش قبلی پیامدهای منفی قیمت غیرواقعی سوخت که در بستر یارانه عظیم دولت شکل گرفته است، به اجمال بررسی شد و ضرورت اصلاح یارانه بنزین مشخص شد.

در این بخش به اهداف کلی طرح اصلاح نظام یارانه بنزین می‌پردازیم:

1-کنترل قاچاق سوخت: همانطور که گفته شد علت اصلی قاچاق سوخت، اختلاف فاحش قیمت داخلی و جهانی بنزین است، انتظار می‌رود با کاهش هرچه بیشتر این اختلاف، فرآیند قاچاق بنزین از صرفه افتاده و کاهش یابد.

2 - توزیع عادلانه یارانه‌ها: اصلاح نظام یارانه بنزین باید به گونه‌ای باشد که بین افرادی که امکان استفاده بیشتری از بنزین دارند (دارندگان خودروی شخصی، افرادی که حجم مسافرت بیشتری دارند و... ) و افراد دیگر، تبعیضی وجود نداشته باشد و یارانه به طور مساوی به همه برسد.

همچنین کمک به خانوارهای ضعیف با توزیع هدفمند و بهینه یارانه‌ها میتواند به عنوان یکی از اهداف جانبی اصلاح نظام یارانه مطرح شود.

3- جلوگیری از اسراف و مصرف بی‌رویه بنزین در کشور: دلیل اصلی مصرف بالای سوخت، سرکوب قیمتی سوخت و پایین بودن قیمت نسبی آن است. با نزدیک شدن قیمت بنزین به قیمت واقعی خود و حذف یارانه آن، مصرف کل (خصوصاً از محل مصارف غیرضروری) به مرور زمان کاهش می‌یابد. به عنوان مثال انتظار می‌رود تعداد خودروهای تک سرنشین کاهش یافته و استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد. نتیجه جانبی این فرآیند می‌تواند کاهش ترافیک باشد./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما