شناسهٔ خبر: 36512415 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درخواست برای معرفی اردوغان به عنوان «عنصر نامطلوب» در مصر

یک وکیل مصری به نیابت از شماری از کُردهای مصر از دادستانی این کشور درخواست کرد که رئیس جمهور ترکیه را عنصر نامطلوب معرفی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عزب مخلوف» وکیل مصری، ابلاغیه‌ای به «حماده الصاوی» دادستان کل مصر تسلیم کرد.

شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که این وکیل، این ابلاغیه را علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تنظیم کرده است.

وی در این ابلاغیه از الصاوی خواست که وزیر کشور مصر را ملزم کند که رئیس جمهور ترکیه را «عنصر نامطلوب در مصر» قلمداد کند.

این وکیل مصری تأکید کرد که باید قراری صادر شود که در جریان آن، اردوغان در لیست افراد تحت تعقیب قرار گیرد؛ زیرا وی در سوریه «جنایات بسیاری مرتکب شده است».

به گزارش اسکای نیوز، مخلوف می‌گوید که وی این ابلاغیه را به وکالت از سوی گروهی از کُردهای مصر به دادستانی این کشور تحویل داده است.

وی خاطر نشان کرد که «اردوغان به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح ترکیه، از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان در شمال سوریه استفاده کرده به نام فسفر سفید که از نظر بین‌المللی ممنوعه بوده و باعث شده است که شمار زیادی از ملت سوریه کشته شوند و شمار دیگر نیز به صورت همیشگی معلول شدند».

این وکیل در پایان تأکید کرد که استفاده از چنین سلاحی، آثار جانبی در آینده برای مردم سوریه به همراه خواهد داشت.

منابع محلی حاضر در استان «الحسکه» واقع در شمال شرق سوریه اواخر مهر ماه گذشته تأکید کردند که ارتش ترکیه از سلاح‌های شیمیایی ممنوعه در حمله به شبه‌نظامیان کُرد استفاده کرده است.

منابع نزدیک به شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) گفتند که نظامیان ترکیه‌ای در جریان حملات خود به مناطق مسکونی رأس العین، از سلاح شیمیایی و ماده ممنوعه فسفر استفاده می‌کنند(جزئیات بیشتر).

آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه با اسم رمز «چشمه صلح» را به بهانه مقابله با شبه نظامیان کرد و ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، از هفدهم مهر آغاز کرد ولی پس از توافق با روسیه، این عملیات تا حدودی متوقف شده است. دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خواند. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

انتهای پیام/م

نظر شما