شناسهٔ خبر: 36512376 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آل سعود سارق مال و جان یمنی ها

تهران – ایرنا – بیش از چهار سال از آغاز تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان یمن می گذرد و ثمره آن شهادت بیش از یکصد هزار یمنی، تخریب زیرساخت های این کشور و همچنین سرقت میلیارد ها دلار از منابع نفتی یمن توسط متجاوزان بوده است.

صاحب‌خبر -

هر روز که از جنگ یمن می گذرد ابعاد تازه ای از جنایات متجاوزان به یمن منتشر می شود و در این بین آخرین خبر مربوط به غارت هفت میلیارد دلار نفت در سال توسط ائتلاف متجاوز عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان است که رسانه های یمنی آن را به نقل از یک مقام یمنی منتشر کرده اند.   

"احمد دارس" وزیر نفت و معادن یمن اعلام کرد که سالانه بیش از هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی توسط ائتلاف سعودی غارت شده است.

به گزارش پایگاه خبری المسیره یمن، دارس افزود: درآمدهای نفتی تنها در استان مأرب، روزانه ۷۰۰ میلیون ریال یمنی است که توسط ائتلاف سعودی و نیروهای وابسته با آن ها غارت می شود.

وی گفت: تولید کنونی نفت استان مارب به ۸۰ هزار بشکه در روز می رسد که توسط متجازوان در بازار سیاه فروخته می شود.

وزیر نفت و معادن یمن اضافه کرد: فقط با درآمدهای نفتی غارت شده در استان مارب می توان حقوق یک ماه و نیم همه کارکنان دولت از صعده در شمال تا جزیره سقطری در جنوب یمن را پرداخت کرد.

دارس همچنین به نفتکش صافر که در نزدیکی سواحل این کشور توسط ائتلاف سعودی توقیف شده اشاره کرد و گفت این کشتی حامل یک میلیون و ۱۷۸ هزار لیتر سوخت است که توقف آن در دریا تهدیدی زیست محیطی محسوب می شود و ما از سازمان ملل متحد برای حل مشکل این نفتکش درخواست کمک کرده بودیم که تاکنون جوابی نگرفتیم.

عربستان از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد ولی با انصراف چندباره منصور از قدرت و اقامت او در آمریکا مشخص شد که بهانه ائتلاف مذکور فقط در حد ادعا بوده است و سعودی ها به دنبال اهداف دیگری در یمن هستند.

شرایط در یمن هر روز بدتر می شود به حدی که قحطی این کشور مسلمان را فرار گرفته و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در یمن به بزرگ ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

تجاوز بیش از چهارساله ائتلاف عربی – آمریکایی به یمن شرایط درمانی در این کشور را نیز بسیار بغرنج کرده و بر مصیبت های مردم این کشور افزوده به حدی که صدای مقامات صلیب سرخ جهانی را نیز درآورده است.

"سارا الزوقری" سخنگوی بخش خاورمیانه صلیب سرخ، اعلام کرد که جنگ در یمن بصورت گسترده ارائه خدمات درمانی به یمنی‌ها در مناطق مختلف این کشور را تحت الشعاع قرار داده و از آغاز حملات ائتلاف عربی در سال ۲۰۱۵(ششم فروردین ۱۳۹۴) به سرکردگی عربستان، مراکز بهداشتی و کادر پزشکی یمن بیش از ۱۶۵ بار هدف حمله قرار گرفته است.

وی با بیان این که در شرایط کنونی، تنها ۵۱ درصد از مراکز بهداشتی یمن فعال هستند، افزود: در سال گذشته میلادی ۱۸ بار مراکز و کادر بهداشتی یمن هدف حملات ائتلاف قرار گرفتند که این حملات از آغاز سال ۲۰۱۹ تا آگوست (مرداد) حدود هشت مورد گزارش شده است.

سخنگوی بخش خاورمیانه صلیب سرخ با اشاره به این‌که شمار مبتلایان در یمن به بیماری‌هایی چون وبا، مننژیت و حصبه درحال افزایش است، اعلام کرد که نمی‌توان مانع از گسترش این بیماری‌ها شد، چرا که سیستم بهداشتی یمن توانایی مقابله با شیوع این بیماری‌ها را ندارد.

الزوقری افزود: نبود فراورده‌های بهداشتی، وسایل پزشکی، دارو و کادر درمانی، بسیاری از مراکز بهداشتی یمن را به تعطیلی کشانده است.

وی تصریح کرد: جنگ در یمن، تأسیسات زیربنایی و شبکه آبرسانی در این کشور را نیز از بین برده و موجب شده تا بیماری‌های واگیردار امثال وبا، دیفتری و حصبه بار دیگر در این کشور جنگ زده شیوع پیدا کنند.

به اعتقاد تحلیلگران مسایل منظقه، جنگ خانمان سوز علیه یمن نتیجه‌ای جز ویرانی و کشتار در یمن به همراه نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت؛ اقتصاد یمن نیز در نتیجه این جنگ و محاصره آن از بین رفته و اوضاع انسانی این کشور که از کمبود مواد غذایی و امکانات بهداشتی رنج می برد، روز به رو وخیم‌تر می‌شود.   

متجاوزان عربی – آمریکایی روزی نیست که مناطق مسکونی یمن را بمباران نکنند و موجب شهادت مظلومانه مردم این کشور بی دفاع نشوند؛ طی سال های اخیر مواضع بسیار کم رنگی از سوی سازمان های بین المللی و امدادی علیه متجاوزان به یمن گرفته شده و این سازمان ها به دلیل برخورداری از دلارهای نفتی سعودی همواره عموما سکوت اختیار کرده و چشمان خود را در مقابل هر نوع جنایتی چه کشتار یمنی ها باشد، چه سرقت نفت آنها و چه خسارت های دیگر می بندند.

نظر شما