شناسهٔ خبر: 36512152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیشتازی حزب جانسون در نظرسنجی‌های جدید

لندن – ایرنا – مجموع نتایج چهار نظرسنجی به‌عمل آمده در انگلیس حاکی از پیشتازی حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون در انتخابات ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) است.

صاحب‌خبر -

براساس نظرسنجی های صورت گرفته حزب جانسون بین ۱۰ تا ۱۷ درصد از حزب اصلی رقیب (کارگر) جلوتر است. تازه‌ترین نتایج نظرسنجی موسسه «یوگو» مؤید آن است که ۴۵ درصد از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند، تصمیم دارند به حزب محافظه‌کار رأی دهند که این رقم بیشتر میزان حمایت پس از انتخابات سراسری سال ۲۰۱۷ میلادی بشمار می رود. حزب کارگر نیز توانسته ۲۸ درصد آرای مردم را بدست آورد که نسبت به نظرسنجی قبل تغییری نکرده است.

همچنین براساس نظرسنجی یاد شده، میزان حمایت از حزب لیبرال دموکرات به عنوان اصلی ترین حزب مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا  ۱۵ درصد و حزب برگزیت، اصلی ترین حامی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا ۴ درصد بوده که این ارقام هم نسبت به نظرسنجی پیشین تغییری نکرده است.

از سویی نتایج نظرسنجی موسسه کمرس حاکی از حمایت ۴۱ درصدی مردم از حزب محافظه کار و ۳۳ درصدی از کارگر به رهبری جرمی کوربین است. همچنین حزب محافظه‌کار بر اساس نظرسنجی موسسه تحقیقاتی اوپینیوم و نشریه دیلی میل هم به ترتیب ۱۶ درصد و ۱۵ درصد جلوتر از حزب کارگر است.

انتخابات عمومی انگلیس که سومین انتخابات پس از رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا بشمار می رود قرار است ۱۲ دسامبر ( ۲۱ آذر ) برگزار شود و حزب پیروز سکان دولت این کشور را به مدت پنج سال در دست خواهد گرفت.

این برای اولین بار پس از سال ۱۹۲۳ میلادی است که انتخابات سراسری انگلیس در آخرین ماه سال میلادی برگزار می شود. با توجه به بحران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نتیجه انتخابات غیرقابل پیش‌بینی و یکی از پیچیده ترین انتخابات تاریخ انگلیس است.

در واقع هرچند بیشتر نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی حزب محافظه‌کار است اما تحلیل گران معتقدند که برگزیت نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات پیش‌رو دارد.

پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، آرایش مجلس از تقسیم بندی سنتی حزب حاکم و احزاب مخالف خارج و به احزاب موافق و مخالف برگزیت تبدیل شد. بر همین اساس «بوریس جانسون» سه ماه پیش حدود ۲۰ تن از هم حزبی‌های خود را به دلیل تمرّد از رویکرد دولت بر سر نحوه اجرای برگزیت اخراج کرد. گزارش‌ها همچنین حاکی از زد و بند او با حزب اصلی حامی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا است تا با کسب آرای طرفداران برگزیت، اکثریت مطلق کرسی های پارلمان بدست آورده و توافق برگزیت را از سد نمایندگان عبور دهد.  

شنبه گذشته مهلت ثبت نام نامزدهای انتخاباتی به پایان رسید. بر اساس آخرین آمار منتشر شده بالغ بر ۳ هزار و ۳۲۲ نفر بر انتخابات مجلس عوام ثبت نام کرده‌اند. سه حزب محافظه کار، کارگر و لیبرال دموکرات هر یک با معرفی بیش از ۶۰۰ نفر، بیشترین نامزدها را معرفی کرده اند.

با توجه به نظرسنجی های صورت گرفته تا این لحظه هیچ حزبی نمی تواند اکثریت کرسی های مجلس عوام به دست آورد، و در صورت تحقق این مساله، پیش بینی می شود همانند انتخابات سال ۲۰۱۷ میلادی، مجلس بعدی،به اصطلاح معلق شود و دو یا چند حزب ناچار شوند با هم ائتلاف کنند و دولت بعدی انگلیس را شکل دهند.

نظر شما