شناسهٔ خبر: 36512104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موشک‌بازی، ابزار رقبای سنتی برای قدرت‌نمایی در شبه‌قاره

اسلام‌آباد - ایرنا - تشدید تنش‌ها در روابط هند و پاکستان همواره تبعاتی مانند افزایش درگیری‌های مرزی و رقابت تسلیحاتی را به دنبال داشته است و این بار نیز دو کشور سعی دارند با آزمایش‌های غیرمنتظره موشک‌های اتمی و بالستیک، قدرت نظامی دفاع خود را به رخ یکدیگر بکشند.

صاحب‌خبر -

ارتش های پاکستان و هند که رقیب سنتی در منطقه جنوب آسیا محسوب می شوند هر از چند گاهی موشک های مختلف با قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را آزمایش می کنند.

پس از نبرد هوایی هند و پاکستان در هشتم اسفندماه سال گذشته و تنش های بی سابقه در روابط سیاسی و امنیتی دو کشور، هر کدام از این رقبای سنتی شبه قاره با اعلام رهگیری ناوگان دریایی و یا هوایی، شناسایی جاسوس و یا سرنگون کردن پهپادها سعی در قدرت نمایی مقابل یکدیگر کرده اند.

اکنون نیز افزایش رقابت های تسلیحاتی میان اسلام آباد و دهلی نو همراه با آزمایش موشک های هسته ای و بالستیک بالا رفت. تنها با گذشت ۲۴ ساعت از آزمایش موشک هسته ای آگنی-۲ از جانب هند، ارتش پاکستان نیز ساعاتی پیش از اقدام مشابه خبر داد.

روابط عمومی ارتش پاکستان امروز (دوشنبه) گفت: این کشور موشک بالستیک زمین به زمین «شاهین-۱» را با موفقیت آزمایش کرد و هدف از آن هدف بالا بردن توان تکنیکی ارتش برای دفاع از کشور عنوان شده است.

موشک شاهین یک قابلیت حمل هر نوع کلاهک را دارد و می تواند اهداف خود تا برد ۶۵۰ کیلومتر رهگیری و نابود کند.

پاکستان آخرین بار در هفتم شهریورماه امسال موشک بالستیک «غزنوی» را که قابلیت مجهز شدن به انواع سلاح و حمل کلاهک هسته‌ای را دارد با موفقیت آزمایش کرد.

موشک غزنوی می‌تواند تا فاصله ۲۹۰ کیلومتری هدف خود را منهدم کند.

موشک بالستیک به موشک‌هایی گفته می شود که با موتور روشن تا ارتفاع بسیار بالا اوج می ‌گیرند و مابقی مسیر را با استفاده از نیروی جاذبه زمین به سمت هدف می ‌روند که مانند یک سقوط آزاد البته با هدایت صحیح است.

اندیشکده آمریکایی ''استارتفور'' ماه های اخیر با انتشار گزارشی هشدار داد: تنش ها در شبه قاره، خطر احتمال رویایی هسته ای میان پاکستان و هند را افزایش داده و بحران کشمیر می تواند جرقه ای برای جنگ هسته ای در جنوب آسیا باشد.

نظر شما