شناسهٔ خبر: 36511650 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

رونمایی کتاب سخنرانی‌های احمد مسجدجامعی

مجموعه سخنرانی‌های احمد مسجدجامعی در 9 دوره هفته کتاب که به کوشش زنده‌یاد محسن رضایی گردآوردی شده است، در بزرگ‌داشت یاد و خاطره محسن رضایی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، کتاب "برگ‌ها" مجموعه سخنرانی‌های احمد مسجدجامعی در 9 دوره هفته کتاب که به کوشش زنده‌یاد محسن رضایی جمع‌آوری شده در بزرگداشت یاد و خاطره محسن رضایی رونمایی شد.

زنده‌یاد محسن رضایی در سال ۱۳۸۰ مستندات مربوط به دوره‌های اول تا نهم هفته کتاب را جمع‌آوری و پس از تدوین در بخش مستندسازی دبیرخانه ستاد هفته کتاب، نسبت به چاپ و انتشار آن اقدام کرد.

بخش‌هایی از این کتاب، عنوان "برگ" را به خود اختصاص داده که هر برگ نگاهی به یک دوره از هفته کتاب دارد.

این کتاب به وقایع دوره‌های مختلف هفته کتاب پرداخته و در هر دوره موضوعی را بررسی کرده است. دوره دوم هفته کتاب سیر تاریخ کتاب و کتابخوانی و رشد کمی و کیفی فعالیت‌های هفته کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

آنچه در فصل ششم این کتاب، توجه خواننده را به خود جلب می‌کند نگاه نویسنده به نیازهای نسل جوان در حوزه کتاب و کتابخوانی، فرهنگ غنی روستا و طراحی تسهیلات لازم است.

همچنین در فصل هفتم، جغرافیای فرهنگی استان‌ها و گستره شبکه اطلاع‌رسانی، کتاب و هویت‌پذیری کتابخوان، مخاطب‌پذیری کتاب‌های حوزه دین و نقش کتاب و کتابخوانی در برنامه‌های آموزش و پرورش را بررسی کرده و در دو فصل پایانی محسن رضایی در کتاب خود به بالندگی نسل جدیدی از پدیدآورندگان در دهه ۷۰ پرداخته و شیوه‌های نوین در گسترش فرهنگ کتاب و مشارکت‌های مردمی را بیان کرده و بر ضرورت حمایت از نشر پایان نامه‌های دانشجویی تاکید کرده است.

این کتاب گام نخست در مستندسازی فعالیت‌های هفته کتاب است که قرار بود هم‌زمان با بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور زنده‌یاد رضایی رونمایی شود اما دست تقدیر ‌سرنوشتی دیگری را برای او رقم زد اما خانه کتاب این تلاش را به سرانجام رساند.

این کتاب در ۲۶۴ صفحه و در ۵۰۰ نسخه توسط خانه کتاب منتشر و در هفته کتاب رونمایی شد. در پشت جلد این کتاب آمده است: "سال‌هایی را که احمد مسجدجامعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت داشت، می‌توان از دوره‌‎های پر فراز و نشیب کتاب دانست. در این سال‌ها، علاوه بر سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های گسترده در عرصه کتاب، برنامه‌های مختلفی از جمله هفته کتاب نیز اجرا شد. در برگزاری هفته کتاب، که بسیاری از شهرها و حتی روستاها را دربر‌می‌گرفت، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‎های علمیه، ناشران، سازمان زندان‌ها، نهادهای مدنی همچون اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی فراوانی مشارکت داشتند تا کتاب به شکل جدی و گسترده مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گیرد. آنچه در بسیاری از آن برنامه‌ها شاهد بودیم سخنرانی‌های احمد مسجدجامعی بود... کتاب حاضر با چنین رویکردی منتشر می‌شود و امید می‌رود که بتواند برای تحقیقات پژوهشگران عرصه کتاب، سندی قابل اتکا باشد".

بیست و هفتمین دوره هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد.

 

نظر شما