شناسهٔ خبر: 36511167 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر

از پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو ۱۲ تا گذر عطارد از مقابل خورشید

71607

پایگاه خبری "اسپیس" منتخبی از تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو ۱۲

آپولو ۱۲(Apollo ۱۲) قسمتی از پروژهٔ آپولوی ناسا بود که منجر به دومین فرود انسان بر سطح کره ماه شد. آپولو-۱۲ در  ۱۴ نوامبر ۱۹۶۹ با سه‌سرنشین به نامهای "پت کنراد"(Pete Conrad)، "ریچارد گوردون"(Richard Gordon) و "آلن بین" (Alan Bean) از مرکز فضایی کندی ناسا راهی ماه شدند و در ۱۹ نوامبر  در جریان این سفر، کنراد و بین با مه‌نشین بر سطح ماه فرود آمده و به انجام تحقیقات پرداختند. عملیات آنها در خارج از سفینه، طی دو مرحله و به مدت تقریبی هشت ساعت انجام گردید. آپولو-۱۲ روز ۲۴ نوامبر در اقیانوس آرام فرود آمد. بخش فرماندهی ناو کیهانی آپولو- ۱۲ در حال حاضر، بخش با ارزشی از مرکز هوا- فضایی ویرجینیا در شهر همپیتون از ایالت ویرجینیای آمریکاست.

"هایابوسا ۲" به زمین برمی‌گردد

فضاپیمای ژاپنی "هایابوسا ۲"(Hayabusa۲) با نمونه‌هایی از سیارک ریوگو به زمین بازمی‌گردد. این فضاپیما در یک سال و نیم گذشته به عنوان همراهی، برای سیارک ریوگو بوده است.

"هایابوسا ۲" به اندازه کافی به ریوگو نزدیک بود تا گلوله‌هایی را به سطح این سیارک شلیک کند و یا حتی بمب‌هایی را در آنجا منفجر کند تا بتواند نمونه‌هایی از سیارک ریوگو جمع‌آوری کند و به خانه بازگرداند. حال این فضاپیما و نمونه‌های جمع آوری شده توسط آن راهی بازگشت به زمین شده‌اند.

"هایابوسا ۲" ۱۴ نوامبر ساعت ۱۰:۰۵ به وقت ژاپن سیارک را به مقصد زمین ترک کرد و هنگامی‌که در حال دور شدن از ریوگو بود، عکس‌هایی از آن را ثبت کرد و قرار است تا پنج روز دیگر هم به روند عکاسی از ریوگو ادامه دهد.

بنا بر اعلام "آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن"(جاکسا) این فضاپیما به آرامی از ریوگو دور خواهد شد. به این ترتیب در تصاویر "ریوگو" به مرور کوچک‌تر دیده می‌شود. هایابوسا ۲ چندین محموله علمی برای سنجش از راه دور، نمونه برداری و همچنین چهار دستگاه سطح‌نورد کوچک با خود دارد که از آنها برای بررسی سطح سیارک و کسب اطلاعات محیط زیستی و زمین شناسی نمونه‌های جمع آوری شده و بررسی آن‌ها استفاده می‌کند.

ریوگو یک سیارک حاوی کربن است که در نزدیکی زمین قرار دارد و دانشمندان امیدوارند که نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط آن به درک منشاء آب و ترکیبات آلی روی زمین کمک کند.

در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی، زمانی‌ که "هایابوسا ۲" به اندازه کافی به زمین نزدیک شد، نمونه‌ها را در ظروفی دربسته به زمین می‌اندازد و انتظار می‌رود که پس از آن مجددا به سمت سیارکی جدید رود و به جو زمین وارد شود.انتظار می‌رود که کپسول‌های حامل نمونه‌ها در استرالیا فرود آیند.

گذر عطارد از مقابل خورشید

۱۲ نوامبر رصدگران شاهد یک پدیده نادر آسمانی در سراسر جهان بودند. این رویداد که با عنوان "گذر" شناخته می‌شود، تنها هر ۱۳ سال یک بار اتفاق می‌افتد و تنها با تجهیزات مناسب و بدون حضور ابر قابل رویت است.

به این ترتیب سیاره عطارد از مقابل خورشید عبور کرد. پدیده گذر عطارد از مقابل خورشید از ساعت ۱۱:۳۵ به وقت گرینویچ آغاز شد و ۵ ساعت و نیم به طول انجامید.

بنابراین زمان زیادی برای رصد وجود داشت.

در انگلیس، جوامع آماتور نجومی و رصدخانه‌های عمومی رویدادهایی را برگزار کردند و اعضای آن توانستند از طریق تجهیزاتی مناسب و تخصصی با خیالی آسوده پدیده گذر را ببینند.

پروفسور "مایک کروز"(Mike Cruise) رئیس انجمن سلطنتی نجوم انگلیس اظهار کرد، پدیده گذر یک نمایش آشکار از چگونگی حرکت سیارات به دور خورشید است.

وی ادامه داد، این پدیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که عطارد یکی از دو سیاره منظومه شمسی است که نزدیک‌تر از زمین به دور خورشید می‌چرخد. سیاره دیگر هم زهره است.

گفتنی است در هر قرن تنها ۱۳ یا ۱۴ گذر برای عطارد وجود دارد. از دید ما در زمین، عطارد از بالا یا پایین خورشید عبور می‌کند. اما گاهی اوقات مدارهای زمین و عطارد به گونه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند که عطارد مستقیما میان زمین و خورشید عبور می‌کند.

وقتی که این اتفاق بیفتد، عطارد از زمین، مانند یک نقطه کوچک(حدود ۰.۵ درصد قطر خود خورشید) دیده می‌شود.

صدها سال است که محققان از پدیده گذر برای مطالعه طریقه حرکت سیارات و ستاره‌ها در فضا استفاده می‌کنند.

تبریک فضانوردان روز کهنه سربازان در آمریکا

"اندرو مورگان"(Andrew Morgan ) فضانورد ناسا ۱۱ نوامبر برای گرامیداشت روز کهنه سربازان آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر تصویر بالا را منتشر کرد و نوشت: کهنه سربازان محترم باعث افتخار ما هستند و خدمات ارزشمندی را انجام داده‌اند. کارهای ارزشمند آنها همیشه برای من الهام بخش است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما