شناسهٔ خبر: 36508283 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بازگویی خاطرات پدر شیرجه ایران: ندانستن زبان انگلیسی باعث شد مدال طلایم به برنز تبدیل شود

تقی عسگری پدر شیرجه ایران می‌گوید در 95 سالگی هم همچنان ورزش می‌کند و روی تخته شیرجه حرکت می‌زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید اکبری امروز در برنامه «سلام صبح بخیر» میزبان تقی عسگری پدر شیرجه ایران بود که در 95 سالگی هم ورزش را رها نمی کند. 
عسگری در ابتدا گفت: این روزها به خاطر دیسک کمرم که آن را عمل کرده ام یک ورزش صبحگاهی در منزل لازم است انجام بدهم. بعد هم به توصیه پزشکان هفته ای سه جلسه برای راه رفتن و آب درمانی به استخر می روم. حوصله داشته باشم روی سکه یک متر هم می روم و چند تا هم حرکت می زنم. 
وی افزود: جوانان باید به فکر سلامتی شان باشند؛ بدنی که تحرک زیادی در جوانی نداشته باشد به زودی از دور خارج می شود و سن از 60، 70 سال بالاتر نمی رود. نمی دانم تا کی زنده هستم ولی فعلا 95 سال و 8 ماه دارم. 
پدر شیرجه ایران ادامه داد: محل زندگی من تجریش است که آن موقع ده تجریش نام داشت. ما در باغی زندگی می کردیم که یک استخر هم داشت و از بچگی با بچه های محل شنا را یاد گرفتم. می دیدم که بچه های بزرگتر چه حرکاتی انجام می دهند و با نگاه کردن پشتک و وارو را یاد گرفتم و از لبه استخر انجام می دادم. به مرور به استخر منظریه رفتیم و آنجا هم سکو بود هم تخته چوبی یک متر. باز هم نگاه کردم ببینم از این ارتفاع دیگران چطور حرکت می زنند و من هم کارشان را تقلید کردم. 
عسگری درباره بالاترین ارتفاعی که شیرجه زده یادآور شد: در مسابقات رسمی المپیک و جهانی و بین المللی سکوی 10 متر، 7و نیم متر، 5 متر، سه متر و 1 متر داریم اما اکنون مسابقه دیگری هم در المیپک آمده که مردها از 27 متر و خانم ها از 20 متر می پرند. 
وی درباره استخر امجدیه گفت: این استخر قبل از جنگ جهانی توسط آلمانها ساخته شد و اولین استخر رسمی ایران بود که در 1319 افتتاح شد و 10 متر و 5 متر و 3 متر داشت و بر اساس قانون آن زمان ساخته شده بود. استخرها در آخر فصل شهریور یک مسابقه می دادند و در سال 1323 هم آنجا اولین مسابقه ای بود که شرکت کردم. مسابقه انجام شد و در تخته دوم و در سکو اول شدم. 
این ورزشکار پیشکسوت با بیان اینکه درباره مسابقات آسیایی دهلی داستانهای زیادی دارم، ادامه داد: در زمانی که مسابقات بازی های آسیایی شروع شد ما استخر زمستانی نداشتیم و علاقمندان فقط در سال 3 ماه تمرین می کردند، نیمه دوم شهریور مسابقات قهرمانی انجام می شد و همه دنبال کارشان می رفتند. متاسفانه مسابقات آسیایی در اسفند ماه انجام می شد و یک ماه مانده به مسابقه به ما می گفتند آماده شوید. من و آقای منوچهر خموش فقط در سالن با حرکات نرمش و انعطافی خودمان را آماده کردیم تا کاروان ورزشی ایران به سمت دهلی حرکت کرد. ما فقط 4 روز آنجا تمرین کردیم تا مسابقات شروع شد. 
عسگری اضافه کرد: داستانی که در آن مسابقات دهلی بود هم تلخ و هم شیرین بود و خاطراتش در ذهنم باقی مانده است. مسابقه اول همیشه از تخته شروع می شود و بعد سکو. ما تا آن زمان در مسابقات برون مرزی شرکت نکرده بودیم و به طور کامل قوانین را نمی دانستیم؛ ما فهرست شیرجه را که به سرداور دادیم گفتند این فهرست طبق قانون نیست و مربی فهرست را اصلاح کرد و مسابقات شروع شد. 
وی افزود: اولین حرکتم را از تخته زدم و نمره خوبی گرفتم دوم و سوم همینطور. از آب که بیرون می آمدم می دیدم تماشاچیان تشویقم می کنند معلوم شد شیرجه و نمره هایم بهتر است این روند ادامه پیدا کرد تا شیرجه هشتم. حرکت هشتم وقتی فرود آمدم در آب حس کردم از همه حرکات قبلی بهتر بود و زیر آب با خودم گفتم حتما 8 و 9 را می گیرم با خوشحالی روی سطح آب آمدم و بعد دیدم هر سه داور به من صفر دادند! شیرجه ها به زبان انگلیسی بود و من نمی دانستم مربی ام پای تخته ایستاده بود و به من حرکات را می گفت. مربی ام رفت سوال کند چرا صفر گرفته ام؟ فهرست را نشان دادند و گفتند طبق قانون شیرجه ای که از بلندگو اعلام می شود باید بزنید و شما حرکت عوضی زده اید. 
پدر شیرجه ایران با بیان اینکه من باید در این مسابقات طلا می گرفتم، یادآور شد: با ناراحتی بعد از گرفتن صفر نشسته بودم نوبتم برسد. با خودم گفتم نباید خودم را ببازم و شیرجه هایم خوب بوده است. با این نیت و روحیه بهتر رفتم و سه تای دیگر را انجام دادم. آن زمان اینطور نبود که نتیجه را روی دیوار بزنند و بعد از 10 دقیقه امتیازات را محاسبه و نتایج را اعلام کردند. نفر اول از هندوستان نفر دوم ژاپن نفر سوم عسگری از ایران. خیلی خوشحال شدم ولی ما یک طلا را به سادگی از دست دادیم. 
وی درباره وضعیت فعلی اش توضیح داد: من بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی دارم. در فدراسیون مسئول کمیته عمران هستم و به دلیل اینکه بازنشسته هستم بازرسان قبول نکردند و گفتند ایشان حق ندارد کار کند. فدراسیون از طرق مختلف به من حقوق می دهد.

عسگری با بیان اینکه یکی از دلایلی که شیرجه در ایران در سطح خوبی نیست این است که ما استخر شیرجه کم داریم، تاکید کرد: فقط در سه چهار استان مشهد، اهواز، اصفهان و تبریز استخرهایی است که تجهیزات ناقص دارند و در شرایط فعلی استخر قانونی که بشود در آن مسابقات رسمی شیرجه داد فقط استخر 9 دی است و حتی استخر آزادی هم مطابق قوانین قبلی است که دیگر عوض شده اند و ما فقط می توانیم در استخر 9 دی در امجدیه سابق شیرودی فعلی مسابقات رسمی انجام بدهیم. در دولت گذشته تصمیم گرفتند در 5 استان استخر سه گانه بین المللی بسازند و این استخرها نیمه کاره است و من که برای بازدید از آنها رفتم نقشه هایشان را مطالعه کردم و هیچ یک طبق قانون فینا نبود. اگر ساخت این استخرها با همین منوال بخواهد تمام شود در هیچ کدام از استخرها مسابقات شیرجه بین المللی برگزار نخواهد شد 
ورزشکار 95 ساله کشورمان با اشاره به اینکه واترپلو و شیرجه تا حدودی نسبت به گذشته بالا آمده است، اذعان کرد: متاسفانه هیچ یک از مهندسین مشاور قوانین فینا را نمی داند و کتاب فینا یک تعریف و توضیح و جدول دارد و اینها باید با هم ادغام شوند تا بشود از آنها نتیجه درستی درآورد و فقط استخر 9 دی قانونی است. 
وی تاکید کرد: مرادی رییس فدراسیون شنا مرا به صورت رسمی به شرکت توسعه معرفی کرد تا به عنوان ناظر فدراسیون نقشه های آنها را اصلاح کنم و مطابقت بدهم. مهندس هادیانی آن موقع مدیرعامل بود و او با روی گشاده پذیرفت و دستور داد نظر عسگری حتما اعمال شود به همین دلیل این یک استخر استاندارد شده است. 
عسگری در پایان گفت: من تجربه بالایی دارم و استاندارد ایران هم استخر شیرجه ندارد. من هم رییس کمیته فنی استاندارد ایران و هم در کمیته عمران فدراسیون شنا هستم و این طرح را در این جا پیاده می کنم اما متاسفانه شرکت توسعه کوچکترین استفاده ای از ما نکرد. این کار ساده است و با یک خط بخشنامه این مشکل حل می شود. بخشنامه باید به تمام شهرداری های سطح کشور و متقاضیان ساخت استخر اعم از خصوصی و دولتی باید ارسال و تاکید شود نقشه این استخرها باید توسط فدراسیون شنا تایید شود و فقط یک بخشنامه جلوی این روند اشتباه استخرسازی را می گیرد.

256 251

برچسب‌ها:

نظر شما