شناسهٔ خبر: 36504758 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آخرین وضعیت کشور پس از سهمیه‌بندی بنزین:

آرامش نسبی پس از یک شب پر تنش/ مردم از اشرار فاصله گرفتند/ آرامش کامل در تهران؛ فروکش‌کردن اعتراضات در شهرهای دیگر/ شهادت مظلومانه یک بسیجی +عکس

با مدارای نیروهای انتظامی و امنیتی در دو روز اول و سوء استفاده افراد فرصت‌طلب و وابسته به گروهک‌های برانداز، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای امنیتی نسبت به ادامه آشوب و تعرض به امنیت مردم، هشدار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق؛ با تصمیم دولت، بنزین از بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه بار دیگر سهمیه‌بندی و قیمت‌های جدید آن نیز اعلام شد. با وجود اعلام ناگهانی آغاز سهمیه‌بندی، با گذشت ۲۴ ساعت از اجرا، عرضه بنزین در جایگاههای سراسر کشور بصورت عادی ادامه دارد و با برداشتن محدودیت کارت‌ جایگاه‌داران، مشکلی از بابت توزیع بنزین برای افرادی که تا کنون موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند، وجود ندارد. اما همزمان، اعتراضات محدودی هم در برخی نقاط کشور به این اقدام شکل گرفته است.

روز جمعه، تحرکات و اعتراضات محدودی در برخی شهرها گزارش شد که با حضور نیروهای انتظامی و البته عدم استقبال عموم مردم، رو به سردی گذاشت و خاتمه یافت.

گزارشی از وضعیت روز جمعه را اینجا بخوانید:

وضعیت عادی عرضه بنزین در سراسر کشور/ داغ شدن بازار شایعات و عدم استقبال مردم از معدود تحرکات اعتراضی +عکس

روز شنبه هم در چند شهر کشور اعتراض به گران‌شدن بنزین از اولین ساعات صبح آغاز شد. این تجمعات محدود البته با بارش برف و باران و ترافیک در معابر همراه شده و تاثیر بیشتری بر جریان رفت و آمد شهروندان گذاشت. گرچه، اعتراضات مردم در بسیاری از نقاط کشور آرام  و در قالب تجمعات ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفره گزارش‌ شده است، اما سوء استفاده از این اعتراضات و کشاندن آن به معابر اصلی و بزرگراهها، باعث معطلی مردم و ترافیک سنگین شد.

گزارشی از وضعیت روز شنبه را اینجا بخوانید:

اعتراضات پراکنده در چند نقطه کشور/ تخلیه مشکوک کامیون سنگ در اتوبان امام علی تهران/ بازداشت عناصر مسلح وابسته به گروهک نفاق

با مدارای نیروهای انتظامی و امنیتی در دو روز اول و سوء استفاده افراد فرصت طلب و وابسته به گروهک‌های برانداز، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای امنیتی نسبت به ادامه آشوب و تعرض به جان و اموال مردم، هشدار جدی دادند. وزیر کشور، دادستان کل کشور، فرمانده نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و ... از جمله شخصیت‌ها و نهادهایی بودند که اعلام کردند از این پس با هرگونه اخلال در نظم و آشوب برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

رهبر انقلاب نیز در درس خارج فقه با اشاره به ضرورت حفظ امنیت کشور، از مردم معترض خواستند از عناصر اخلال‌گر و به تعبیر ایشان «اشرار» فاصله بگیرند.

در سومین روز، فراخوان نیروهای ضدایرانی و آشوبگر در اکثر نقاط کشور با بی‌توجهی مردم مواجه شد. در حالی که روز قبل از آن از ساعات اولیه روز اعتراضات در برخی شهرها آغاز شده بود، اما روز یکشنبه یکی از آرام‌ترین روزهای پایتخت بود. اغتشاشگران پس از ناامید شدن از خیابان‌های تهران، قصد داشتند بازار را به تعطیلی و آشوب بکشانند که آنجا هم با بی‌اعتنایی بازاریان روبرو شدند.

گزارش تصویری مشرق را اینجا ببینید:

عکس/ تهران یک روز پس از آشوب‌های خیابانی

گزارشی از آخرین وضعیت کشور در سومین روز اعتراضات پس از سهمیه‌بندی بنزین در ادامه آمده است:

شناسائی و برخورد با خودروهای عامل اغتشاش در نقاط مختلف کشور

یک مقام امنیتی اعلام کرد: در تهران و شهرستانها با توجه به دوربین‌های سطح شهر  و وجود ماموران ناجا و همکارای مردم، کار شناسایی ماشین‌هایی که اقدام به بستن خیابان‌ها می کردند انجام شده است که از امروز مراحل بازداشت آنها اجرایی می شود.

عوامل اصلی اغتشاشات دو روز گذشته شناسایی شدند

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای با اشاره به حوادث اخیر اعلام کرد: عوامل اصلی اغتشاشات ۲ روز گذشته شناسایی و اقدام مناسب در حال انجام است.

ببینید:

عکس/ خرابکاری اغتشاش‌گران در تهران

تهران/ تهدید اغتشاشگران باعث تعطیلی بخشی از بازار شد

رئیس اتاق اصناف تهران: پیش از ظهر (روز یکشنبه) ۲۰ درصد از مغازه‌های  بازار شامل بازار طلا فروشان و پارچه‌فروشان بسته بود. دلیل تعطیلی  مغازه های این بخش تهدید به آتش کشیدن مغازه‌ها  توسط عده‌ای از اغتشاشگران  و سوء استفاده‌کنندگان از شرایط بود. خرابکاران به بازاریان اعلام کرده بودند که در صورتی که مغازه‌های خود را نبندند مغازه‌هایشان را به آتش می‌کشند. با استقرار نیروی انتظامی  امنیت به بازار بازگشت.

شهریار/ ۸۰ آشوبگر دستگیر شدند/ بازداشت‌شدگان عمدتاً غیربومی بودند

نورالله طاهری فرماندار شهریار با اشاره به آسیب به بانک‌ها، ادارات و اموال عمومی و مردم در اثر جریانات اخیر در شهریار گفت: از ابتدای شروع اتفاقات و روند تخریب اموال دولتی و عمومی، حدود ۸۰ نفر از آشوبگران و اخلالگران نظم و امنیت که عمدتا غیربومی نیز بودند، در شهرستان شهریار بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند.

روز یکشنبه نیز در شهریار عده‌ای آشوبگر قصد برهم زدن امنیت و غارت اموال مردم را داشتند که با در مناطق مختلف با ورود نیروهای بسیج و مردم، با آنان مقابله شد.

به آتش کشیده شدن یک کتاب‌خانه در شهریار

رباط کریم/ دستگیری ۳۴ نفر از اغتشاشگران

به گزارش فارس، حجت الاسلام محمدحسین قاسم پور دادستان عمومی و انقلاب رباط کریم گفت: ۳۴ نفر به جرم اختلال در نظم و آسیب رساندن به اموال عمومی و اغتشاش در رباط کریم دستگیر شدند.   وی گفت: لیدرهای تربیت شده برای آشوب‌طلبی و اغتشاش در میان اعتراضات مردم در بین دستگیر شدگان وجود دارند.

شهادت مظلومانه یک بسیجی در ملارد

یکی از اعضای گردان امام حسین (ع) بسیج شهرستان ملارد پس از فراهم کردن زمینه برای تسهیل عبور و مرور مردم، موردحمله یک گروه مسلح قرار گرفته و به شکل ناجوانمردانه‌ای به شهادت رسید.

ببینید:

عکس/ سلب آسایش عمومی به بهانه گرانی بنزین

۲۳ تن از اغتشاشگران در بومهن و پردیس دستگیر شدند

علیرضا آقاجری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس گفت: : ۲۳ نفر به جرم اخلال در نظم و تخریب اموال عمومی در بومهن و پردیس دستگیر شده اند. با عواملی که به دنبال اخلال در نظم و امنیت مردم هستند برخورد شدید خواهیم کرد و از خانواده‌ها درخواست داریم که از حضور فرزندانشان در این تجمعات ممانعت به عمل آورند.

روز گذشته عده‌ای در بومهن و پردیس با اخلال در رفت و آمد خودروها به سمت تهران و شمال، ترافیک سنگینی را ایجاد کردند که عملا منجر به مسدود شدن مسیرهای این منطقه شد. همچنین آشوبگران به بانک‌ها و اموال عمومی شهرستان پردیس نیز خساراتی وارد کرده‌بودند.

روز یکشنبه پردیس نیز همانند تهران روز آرامی را پشت سر گذاشت و مردم صف خود را از آشوبگران جدا کرده و اجازه حضور به آنان ندادند.

همچنین تعدادی از اغتشاشگران که روز شنبه در رودهن نیز به اموال عمومی آسیب‌ وارد کرده و موجب سلب آسایش و امنیت مردم شده بودند، شناسایی و بازداشت شدند.

کرمان/ عبور از اغتشاش و برقراری آرامش کامل

مناطقی از استان کرمان طی روزهای جمعه و شنبه درگیر اعتراضاتی بود که در برخی نقاط به خشونت کشیده شد. اما علیرغم تلاش رسانه های معاند برای سوءاستفاده از این موضوع و دمیدن در شعله اعتراضات، مردم کرمان یکشنبه آرامی را پشت سر گذاشتند.

با وجود فراخوان‌های متعدد رسانه‌های بیگانه برای تجمع و اغتشاش، مردم کرمان اعتنایی نکرده و در این تجمعات شرکت نکردند. حضور مسئولان در جمع مردم و شنیدن دغدغه های آنها در روزهای گذشته باعث شد که مردم ضمن انتقال مطالباتشان از دولت، با توضیحات ارائه شده قانع شوند.

در حال حاضر هیچگونه ناآرامی در استان کرمان وجود ندارد و مردم کرمان حساب خود را از اغتشاشگران جدا کرده اند.

در سیرجان هم که متاسفانه یک نفر در روز اول اغتشاش جان باخت، شرایط تحت کنترل بوده و آرامش کامل بر این شهر حکم فرماست و هیچ گونه مشکل امنیتی وجود ندارد.

به گزارش مهر، همچنین مسئولان استان کرمان نظارت بر بازار را تشدید کرده اند و بازرسان صمت و تعزیرات حکومتی در قالب اکیپ هایی نظارت جدی بر قیمت کالاها دارند و با هر گونه تخلف در این زمینه برخورد می کنند.

شیراز/ تعطیلی مدارس شیراز و کازرون

روز یکشنبه اعتراض در شیراز و کازرون با شدت کمتری نسبت به شنبه ادامه داشت. این اعتراضات در برخی خیابان‌های شیراز توسط افرادی بود که عمدتا نقاب‌دار و سازمان‌دهی شده بودند. حمله به اماکن عمومی، پایگاههای بسیج و بانک‌ها از جمله اهداف اصلی این گروههای خشن بود که با مقابله نیروهای امنیتی در نهایت اوضاع تحت کنترل قرار گرفت.

ساختمان شهرداری منطقه ۹ شیراز و یک فرهنگسرا از جمله امکانی بودند که توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شد.

مدارس شیراز و کازرون به منظور ساماندهی مجدد سرویس مدارس و اطمینان از حفظ امنیت دانش آموزان، روز دوشنبه تعطیل اعلام شد.

سردار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس هشدار داد نیروی انتظامی بر اساس وظایف ذاتی و قانونی خود با اینگونه تحرکات به طور قانونی و قاطع برخورد خواهد کرد.

کرمانشاه/ شهادت یک مامور پلیس

شب گذشته یک مامور پلیس در محل خدمت خود در کلانتری پس از درگیری با افراد مشکوک که قصد ورود به یک کلانتری در کرمانشاه داشتند نیز به شهادت رسید. علی رغم خبرهای دروغ رسانه‌های بیگانه درباره درگیری و اغتشاش در برخی مناطق شهر کرمانشاه به ویژه میدان آزادی، اما کرمانشاه شب‌ آرامی را سپری کرد و هیچ موردی از تجمع طی روز یکشنبه در این شهر گزارش نشده است.

کردستان/ بازگشت آرامش در شهرهای استان

شب گذشته آرامش کامل در تمامی شهرهای استان کردستان از جمله سنندج برقرار است.

بر اساس گزارش مهر، مردم در کردستان روال عادی زندگی خود را طی می کنند و علیرغم خبر سازی و دروغ پردازی های رسانه های معاند اوضاع در این استان آرام است.

گیلان و مازندران/ آرامش یک روز پاییزی

با وجود برخی تجمع‌ و ناآرامی‌های روز شنبه در چند نقطه رشت در واکنش به ابهامات قیمت بنزین که توسط عده‌ای سوء استفاده گر با شعارهای انحرافی و هنجارشکنانه همراه بود، از صبح یکشنبه این شهر در آرامش کامل قرار گرفت. (عکس:مهر)

شب گذشته در شهر ساری، میدان ساعت، خزر، معلم، شهدا و فرهنگ و شهرداری و سایر مناطق، آرامش پاییزی حکمفرماست.

مازندرانی‌ها با وجود معترض بودن و نگرانی از افزایش ناگهانی قیمت بنزین، به سرعت با تشخیص سوء استفاده‌ها از اعتراضات، صف خود را جدا کردند و امیدوار به اقدام مسوولین برای اجرای وعده‌های خود و جلوگیری از افزایش قیمت‌ کالاهای دیگر، امیدوار ماندند.

گلستان/ آرامش کامل در گرگان برقرار است

روز شنبه در گرگان گروه‌های معترض مردمی در میدان ولیعصر (عج)، خیابان شالیکوبی و چهارراه میدان تجمع کرده و این امر باعث ایجاد ترافیک نیمه سنگین در این مسیرها و خیابان‌های اطراف شد.

اما گرگان در یکشنبه (۲۶ آبان) روز و شب آرامی را سپری کرد و هیچ تجمعی اتفاق نیفتاد و وضعیت عمومی شهر، ادارات، جایگاه های توزیع سوخت و پمپ بنزین ها آرام و روند خدمت رسانی به شهر به حالت عادی بازگشت.

نظر شما