شناسهٔ خبر: 36504344 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بررسی رقیبان بیرانوند برای کسب عنوان بهترین بازیکن آسیا

در انتظار یک انتخاب عجیب دیگر؟

با اعلام اسامی سه نامزد نهایی، مشخص شد که فوتبال ایران پس از ۶ سال در بخش بهترین بازیکن سال آسیا نماینده دارد و علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش باشگاه پرسپولیس یکی از سه گزینه نهایی AFC برای کسب این جایزه است. آخرین فوتبالیست ایرانی که به لیست سه نفره بهترین‌های آسیا راه یافته بود، جواد نکونام بود که در سال ۲۰۱۳ در این فهرست حضور داشت. البته بیرانوند سال گذشته درخشش فوق‌العاده‌ای در ترکیب تیم ملی و پرسپولیس داشت و انتظار می‌رفت با عملکرد خوب در جام جهانی و سهم ویژه در رساندن پرسپولیس به فینال آسیا، یکی از شانس‌های برتر برای جایزه بهترین بازیکن سال باشد اما این اتفاق نیفتاد و عبدالکریم حسن قطری در کنار دو بازیکن از ژاپن این لیست سه نفره را تشکیل دادند. جایزه مرد سال آسیا هم نهایتا به عبدالکریم رسید؛ به شکلی که حتی تعجب خود این بازیکن را هم برانگیخت.

صاحب‌خبر -

حالا کنفدراسیون فوتبال آسیا به واسطه تداوم نمایش‌های خوب بیرانوند و البته شاید به‌منظور جبران کم‌لطفی سال گذشته، این دروازه‌بان ملی‌پوش را در سالی که دستاوردهای کمتری داشته در جمع سه نامزد جایزه مرد سال آسیا قرار داده است. بیرو در راه رسیدن به این جایزه دو رقیب مهم در پیش دارد. کشورهای قطر و ژاپن مثل سال قبل در این لیست سه نفره نماینده دارند. از کشور قطر و باز هم باشگاه السد، این بار اکرم عفیف نامزد جایزه مرد سال آسیا شده است. ژاپنی‌ها هم مثل سال قبل، از تیمی که به فینال آسیا رسیده نماینده دارند و توموآکی ماکینو، مدافع باتجربه اوراوا‌ردز، کاندیدای ژاپنی عنوان بهترین بازیکن آسیا است.اکرم عفیف در سال ۲۰۱۹ یکی از ستاره‌های درخشان باشگاه السد بود و در کنار بغداد بونجاح، نقش فوق‌العاده‌ای در قهرمانی السد و پایان سلطه الدحیل بر فوتبال باشگاهی قطر داشت. او با السد برای دومین سال متوالی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم رسید و در این مرحله مغلوب تیم الهلال عربستان شد. اما فراتر از پیشرفت‌های السد، بزرگ‌ترین افتخار ممکن برای اکرم عفیف در رده ملی به دست آمد؛ جایی که تیم ملی قطر توانست در زمان بلوغ نسل طلایی خود، عنوان قهرمانی جام‌ملت‌های آسیا را کسب کند. این افتخار بزرگ می‌تواند شانس اکرم عفیف ۲۲ ساله را برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال قاره کهن افزایش دهد.

دیگر نامزد نهایی جایزه مرد سال آسیا توموآکی ماکینو است که افتخاراتش خیلی کمتر از اکرم عفیف نبوده. ماکینو هم مانند عفیف در دیدار فینال جام ملت‌های آسیا حاضر بوده اما تیم ملی کشورش در این بازی به قطر باخت و عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد. ماکینو در رده باشگاهی هم یک فینال را تجربه کرده است. او به همراه تیم اوراوا ردز به مقام قهرمانی منطقه شرق آسیا رسیده و راهی فینال لیگ قهرمانان شده است. اوراوا هرچند در بازی رفت فینال مغلوب الهلال شده، اما هنوز شانس قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را دارد. اگر این اتفاق نیفتد هم توموآکی ماکینو با حضور در ۲ فینال آسیایی در رده‌های ملی و باشگاهی یکی از گزینه‌های مهم برای عنوان مرد سال آسیا است. این مدافع ژاپنی سال ۲۰۱۷ هم با اوراوا لیگ قهرمانان را فتح کرده است. باید دید کنفدراسیون آسیا که یدطولانی در انتخاب‌های عجیب و غیرمنتظره دارد امسال جایزه‌اش را به کدام‌یک از آنها خواهد داد.

نظر شما