شناسهٔ خبر: 36504025 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

«تعادل» از واکنش بازار خودرو به افزایش قیمت بنزین گزارش می‌دهد

روزهای آرام بازار خودرو

افزایش قیمت بنزین در همه جای دنیا با کاهش قیمت خودرو همراه است، اما در ایران فرمول مشخصی برای تاثیرپذیری قیمت خودرو با افزایش قیمت بنزین وجود ندارد؛

صاحب‌خبر -

تعادل |گروه صنعت|

افزایش قیمت بنزین در همه جای دنیا با کاهش قیمت خودرو همراه است، اما در ایران فرمول مشخصی برای تاثیرپذیری قیمت خودرو با افزایش قیمت بنزین وجود ندارد؛ از همین‌رو، نمی‌توان پیش‌بینی درستی منطقی از بازار خودرو در چنین شرایطی عنوان کرد. در همین حال، طی روزهای گذشته و پس از تصمیم دولت برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بازار خودرو مورد رصد قرار گرفت. مشاهدات عینی و رصد بازار خودرو این‌بار نشان داد که افزایش قیمت بنزین، کاهش جزئی قیمت خودروها را در بازار به همراه داشته و البته عاملی بر توقف معاملات خودرویی در بازار شده است. به‌طوری‌که در همین بازه زمانی، شاهد شوک قیمتی نبوده و به نوعی معاملات کم‌رونق خرید و فروش خودرو کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. به اعتقاد فعالان بازار در طول چند هفته گذشته کاهش عرضه خودرو به بازار عاملی شده بود تا در انواع خودروها قیمت‌ها روند صعودی پیدا کند اما خبر افزایش قیمت بنزین عاملی شد تا معاملات متوقف شده و مردم منتظر واکنش خودروسازان در عرضه محصولات و کاهش قیمت‌ها باشند. اکنون در بازار کمتر معامله‌ای انجام می‌شود و قیمت انواع خودروها ثابت است. فروشندگان خودرو معتقدند اگر روند عرضه خودرو به بازار افزایش پیدا کند بطور حتم بازار شاهد کاهش قیمت‌ها در انواع محصولات خواهد بود. با توجه به روند یاد شده و رکود حاصل از اتفاقات اخیر در بازار خودرو سایپا رفتاری دوگانه داشته و در برخی از خودروهای آن افزایش قیمت را شاهد هستیم این در حالی است که در برخی دیگر از محصولات سایپا و ایران خودرو ثبات قیمت وجود دارد. با این تفاسیر پس از افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن شاهد واکنش سرد بازار خودرو بوده‌ایم.

    رکود در خرید و فروش

سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین نتوانست تاثیری چندانی روی روند افزایش قیمت خودروهای داخلی بگذارد. در راستای همین موضوع، محمد مولایی یک فعال بازار خودرو نیز می‌گوید: روز گذشته خرید و فروش خودرو در بازار راکد بود و با توجه به تاثیر رشد قیمت بنزین بر قیمت خودرو، خریداران فعلا برای خرید دست نگه داشته‌اند. او معتقد است که با اینکه برخی خودروها قیمت روی کاغذ در اثر رشد نرخ ارز، کمی بالا رفته اما خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و مردم منتظرند تا اثر قیمت جدید بنزین را بر نرخ خودروها مشاهده کنند.  این در حالی است که پس از افزایش قیمت بنزین در مورد کنترل قیمت‌ها در بازار، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفته است: برای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از سوءاستفاده‌گری برخی سودجویان،  پس از اصلاح نرخ بنزین، مقرر کرده‌ایم که هیچ افزایش نرخی در کالاها نباید داشته باشیم و با این حال هر گونه افزایش قیمت، تخلف محسوب می‌شود. برنامه تثبیت قیمت‌ها ادامه دارد و مهم‌ترین کار ما این است که جلوی دلال بازی را بگیریم. همچنین رحمانی با بیان اینکه اصلاح صنعت خودرو را آغاز کرده‌ایم، گفت: به علت‌های مختلف از جمله میزان بالای مصرف سوخت و برای حفظ محیط زیست و ایمنی از خودروسازان خواسته‌ایم تولید خودرو‌های قدیمی را متوقف کنند و خودروی جایگزین باید مصرف پایین و ایمنی بالا داشته باشد. او با اشاره به اینکه توسعه ساخت خودرو‌های برقی در دستور کار قرار دارد، می‌افزاید: با شرکت‌های معتبر جهان وارد مذاکره شدیم و مردم آثار این تصمیمات را خواهند دید. او می‌گوید: امسال خواسته‌ایم تا ۴۰۰ میلیون دلار واردات قطعه داخلی‌سازی شود و تا سال ۱۴۰۰ در قالب نهضت ساخت داخل، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در حوزه خودرو، قطعات باید داخلی‌سازی شود که این میزان ۴۰۰ میلیون دلار مربوط به امسال است و تاکنون از این میزان بیش از ۳۰۰ میلیون دلار داخلی‌سازی محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان امسال از رقم ۴۰۰ میلیون دلار عبور کند. رحمانی تاکید کرد که خودروسازان را موظف کردیم با قطعه‌سازان داخلی قرارداد ببندند.

    واکنش دوگانه سایپا

سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین نتوانست تاثیری روی روند افزایش قیمت پراید بگذارد و همچنان شاهد گران شدن خودروهای سایپا هستیم. به‌طوری‌که پراید هاچ‌بک به ۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده و پراید سایپا ۱۳۱ در بازار ۴۸ میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود. همچنین پراید 111 در بازار به قیمت 53 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. در واقع خودرو‌های سایپا بعد از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین با رفتار دوگانه‌ای در بازار ظاهر شده‌اند. طوری که تیبا صندوق‌دار در حد یک میلیون و 700 هزار تومان ارزان شده و به 54 میلیون تومان رسیده است. در طرف مقابل تیبا ۲ با افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی روبرو شده و در بازار با قیمت ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت روز ساینا دنده‌ای با افزایش 300 هزار تومانی نسبت به دو روز گذشته همراه بوده است. این در شرایطی است که فعالان بازار خودرو این ماشین را ۶۲ میلیون و 300 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند که حدود 6 میلیون بالاتر از قیمت مصوب کارخانه است. همچنین کوییک دنده‌ای به قیمت 69 میلیون و 500 هزار تومان و کوییک اتوماتیک به قیمت 96 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. وانت زامیاد به قیمت 76 میلیون تومان، وانت پادرا به قیمت 123 میلیون تومان، آریو (اتوماتیک) به قیمت 134 میلیون تومان و چانگان CS35 به قیمت 192 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

    ثبات ایران‌خودرو

از سوی دیگر، اغلب محصولات ایران خودرو با کاهش قیمت نسبی به استقبال سهمیه‌بندی بنزین آمده‌اند. گزارش روز گذشته از قیمت خودروها حکایت از ثبات قیمت این گروه خودروسازی در بازار دارد، به نحویکه قیمت انواع خودروهای این شرکت نسبت به روزهای گذشته تغییری نداشته است. در جریان معاملات روز گذشته بازار خودرو، سمند ال ایکس با قیمت 81 میلیون تومان، دنا با قیمت 117 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 105 میلیون و 500 هزار تومان و پژو پارس با قیمت 99 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین رانا با قیمت 84 میلیون تومان، دانگ فنگ H30 با قیمت 153 میلیون تومان، قیمت دنا پلاس توربو با قیمت 171 میلیون تومان، پژو2008 با قیمت 326 میلیون تومان و پژو 207 اتوماتیک با قیمت 171 میلیون تومان در بازار معامله شده است.

Taadol-14

نظر شما